Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-30, 22:34
  #1
Medlem
Hej, tänkte kolla vad det finns för -goda- nyttiga saker som man kan få ner istället för tex en fet middag.
Tonfisk är ju alltid gott
kycklingfilé (+rågris, men Varför inte vanligt ris?)
Är majs bra att äta? tex blanda till en god sallad med lite räkor, salladsblad, gurka osv.
Keso ska vara nyttigt? (proteinrikt?)

Tänkte liksom bygga upp ett nyttigt mat-schema nu när jag slutar äta min cambridgekur, alla förslag uppskattas som är seriösa. Jag vill ha fettsnåla måltider så att jag fortsätter gå ner i vikt (ja, jag motionerar)

MVH
Citera
2007-01-30, 22:37
  #2
Medlem
spudwishs avatar
Alla möjliga frukter och grönsaker. Det som är onödigt finns typ uteslutande i animaliska produkter. Bli vegan!
Citera
2007-01-30, 22:40
  #3
Medlem
angelos avatar
Här finns lite recept att botanisera bland:

http://www.tasteline.com/default.ns?...65&intMenuID=2
Citera
2007-01-30, 23:02
  #4
Medlem
The_Judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steklof
Hej, tänkte kolla vad det finns för -goda- nyttiga saker som man kan få ner istället för tex en fet middag.
Tonfisk är ju alltid gott
kycklingfilé (+rågris, men Varför inte vanligt ris?)
Är majs bra att äta? tex blanda till en god sallad med lite räkor, salladsblad, gurka osv.
Keso ska vara nyttigt? (proteinrikt?)

Tänkte liksom bygga upp ett nyttigt mat-schema nu när jag slutar äta min cambridgekur, alla förslag uppskattas som är seriösa. Jag vill ha fettsnåla måltider så att jag fortsätter gå ner i vikt (ja, jag motionerar)

MVH

Tonfisk: Bra protein och fett.

Varför råris?: Eftersom obehandlade livsmedel ofta innehåller långsamma kolhydrater.

Majs funkar utmärkt :]

Keso: precis som du säger, proteinrikt. Vilket kommer hjälpa till med fettförbränningen.


Lycka till!
Citera
2007-01-30, 23:25
  #5
Medlem
sushi
Citera
2007-01-30, 23:59
  #6
Medlem
Dan-Banans avatar
Jag passar på att ställa en fråga här som jag har undrat lite på: Jag har fattat tycke för frukt och för att motverka suget efter andra onyttiga saker så äter jag ganska mycket av det, så min fråga är, kommer min träning att påverkas negativt av att jag äter ca 0.5 - 1 kg frukt om dagen? Utspridet över hela dagen givetvis. Ska man ersätta lite av frukten med grönsaker istället?
Citera
2007-01-31, 11:24
  #7
Medlem
The_Judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Jag passar på att ställa en fråga här som jag har undrat lite på: Jag har fattat tycke för frukt och för att motverka suget efter andra onyttiga saker så äter jag ganska mycket av det, så min fråga är, kommer min träning att påverkas negativt av att jag äter ca 0.5 - 1 kg frukt om dagen? Utspridet över hela dagen givetvis. Ska man ersätta lite av frukten med grönsaker istället?


Eftersom du tränar så är det ganska lungt. Dock påverkar väll frukten insulinet? Mycket beror på vad det är för frukt du äter också men ta och ät 2-3 frukter om dagen och byt ut resten mot grönsaker? =)
Citera
2007-01-31, 15:14
  #8
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Jag passar på att ställa en fråga här som jag har undrat lite på: Jag har fattat tycke för frukt och för att motverka suget efter andra onyttiga saker så äter jag ganska mycket av det, så min fråga är, kommer min träning att påverkas negativt av att jag äter ca 0.5 - 1 kg frukt om dagen? Utspridet över hela dagen givetvis. Ska man ersätta lite av frukten med grönsaker istället?

Ett halvt kilo frukt och ett halvt kilo grönsaker är tillräckligt för en byggare.
Citera
2007-04-19, 18:30
  #9
Medlem
Carveds avatar
Jag tänkte bara fråga en sak, är djupfrysta grönsaker lika nyttiga som färsk?
Om inte, vad är skillnaden?

tacksam för svar
Citera
2007-04-19, 19:47
  #10
Medlem
steklof:
Citat:
Tonfisk är ju alltid gott
kycklingfilé (+rågris, men Varför inte vanligt ris?)
Är majs bra att äta? tex blanda till en god sallad med lite räkor, salladsblad, gurka osv.
Keso ska vara nyttigt? (proteinrikt?)
Tonfisk möjligen etiska problem men hälsomässigt i stort sett bara positivt helst färsk.
Vanligt ris som sagt, ger ett påtagligt insulinpåslag. Råris är desutom betydligt mer näringsrikt än vanligt.
Majs, kan påverka insulinpåslaget onödigt mycket. Men i inte alltför stora mängder och i en blandad kost bör vara helt ok.
Keso ska väl vara en av de bättre mejeriprodukterna. Inte helt säker här.
Fettets vara eller icke vara diskuteras ju flitigt men trivs du o det funkar för dig som du kör så är det säkert bra för dig.
Minska dock inte för mycket på fettet då det dels behövs för ett bra näringsupptag, dels dämpar insulinpåslag (verkar med nämnda rätter inte vara något problem dock). Dels om man äter för lite fett tvingas kroppens celler öka sin produktion av kolestorol (jo faktiskt) som är ett viktigt "byggämne" i cellerna. Denna produktion verkar vara ganska slitsam.
Annat förslag på att äta skaldjur, fettsnåla och näringsrika.

spudwish: Det finns en hel del mindre bra ämnen även bland växter. Växternas egna skyddsgifter som är till för att skydda frön, skott, rötter och blommor mot att bli uppätna. Det är riskabelt att enbart generalisera även om en väl sammansatt vegankost kan vara nog så bra. Men även en blandkost som håller ned vissa olämpliga animalier är ett ypperligt alternativ för människan.

Carved: en del vitaminer reduceras vid infrysning men det är ganska marginellt. Största problemet är upphettning som reducerar c-vitamin. Men äter man ändå färsk frukt så är det inget bekymmer. mineraler bibehålls vid upphettning såväl som infrysning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback