2005-05-23, 16:27
Bannlyst
Tja.

Har inte läst något på forumet om att blanda benzo med grapejuice. Det finns mycket forskning som visat att så lite som ett glas på 250 ml ökar upptaget markant. Grape innehåller ett enzym som blockerar nedbrytningen av många mediciner och gör att upptaget då höjs och effekten håller i sig längre. Detta är vid studier av engångs tester. Om man dricker det varje dag byggs effekten upp och interaktionen kan potentiellt bli ännu större.
Även ett flertal andra mediciner påverkas av grapejuice (tex methadone, vissa antihistaminer mm) vilket är värt att notera om man tar någon annat. I USA står det tom på vissa förpackningar "don´t mix with grapejuice". Hur mycket effekten ökar verkar diffust av vad jag fått fram änsålänge, har läst allt från 30% till 400%. Ska testa lite senare med 1 liter och 30 mg Valium och se vad som händer. Warning may increase sedation!

http://zryznar.webpark.pl/life-again...gjinteract.htm

http://www.pharmacytimes.com/files/articlefiles/2.03%20pe.pdf#search='diazepam%20%20grape%20juice'

http://www.usask.ca/healthsci/cardiovascular/gasotransmitters/Grapefruit%20juice-interactions.pdf#search='diazepam%20%20grape%20jui ce'
Citera
2005-05-23, 16:38
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Hade för mig att det bara gällde Alprazolam men kan ha fel....
Citera
2005-05-23, 16:41
Bannlyst
Läs länkarna så ser du. Diazepam är med och många fler.
Citera
2006-01-08, 14:19
Medlem
Grodkäftens avatar
Grapefrukt+Benzo

Har hört att grapefrukjuice påverkar halterna av Benzo - men på vilket sätt? Ökas eller minskas effekten av benzo om man drar i sig ett glas grape-juice??
Citera
2006-01-08, 14:59
Medlem
Läste en artikel i en läkartidning där det utfärdadades varning åt att kombinera benso med grapefruktjuice. Det rvcker med 25 cl för att effekten ska potentieras tillräckligt för att störa den benso-ordinerade patentientens dosplanering.

Framförallt alprozalam och ännu mera diazepam kan tillsammans med grapefruktjuice potentieras rätt rejält. Själva metabolismen förlängs tidsmässsigt upp till 34 % dessutom försärks effekten upp till 50 %. Rätta mig om jag har fel på de exakta detaljerna.

Tack för den UNDERBARA varningen säger jag iaf
Citera
2006-01-08, 17:02
Medlem
Grapefrukt hämmar metabolismen av de läkemedel som metaboliseras med ett visst enzym i levern (CYP2D6?). Därmed får man högre plasmakoncentrationer av dessa mediciner, samt en längre halveringstid.

Jag är relativt säker på att detta gäller Alprazolam och Triazolam, men eventuellt även också Diazepam.
Citera
2006-01-08, 17:10
Medlem
Någon som vet hur det är med falska-benzo, eller vad man ska säga, Stilnoct o.d.?
Citera
2006-01-08, 17:16
Medlem
Och jag kan garantera diazepam.

Alla bensodiazepiner verkar potentieras i varierande grader av grapefrukt: Diazepam, Alprozalam och Triazolam verkar iaf tydligen vara dem som påverkas kraftigast.
Citera
2006-01-08, 17:32
Medlem
Lost dreamers avatar
ska testa det ikväll

edit:

Asch..fanns inga grapes på 7/11, nåväl sitter med 10mg dia samt ett gas rött..funkar bra det med
Citera
2006-01-08, 17:38
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
ska testa det ikväll
Jag väntar med spänning på att få höra hur det gick.
Citera
2006-01-08, 18:00
Bannlyst
Som RosaBatman väntar jag också med spänning på att få höra hur det gick Förresten det är min första inlägg!
Citera
2006-01-08, 18:12
Medlem
Ok, här kommer en rapport från en som testat (inte jag, vän till mig, efter att ha läst detta på forumet).

Igår proppade min vän i sig ca 55Mg Diazepam under dagen:
11:00 15Mg
15:00 15Mg
17:00 en 3.5a folköl
17:40 5Mg
18:40 10Mg
22:50 10Mg

Ok, så långt allt lugnt. En mysig dag enligt min vän, även om de första 30Mg på morgon/förmiddag på fastande mage var det som lade grunden för resten av dagen.

Ok. Idag blev följande:
14:00 15Mg Diazepam
14:20 1/2 3.5a folköl
15:10 den andra halvan öl
16:00 en liter blodgrape och apelsinjuice (märke: Hemköps egna)...

kl. 16:30 somnade min vän och sov i 45 minuter och var helt bäng när han vaknade...

Slutsats: grapefrukten gjorde att killen blev mer bäng på 15Mg Diazepam (som han dessutom tagit 2h tidigare) ena dagen än på 55(!) Mg Diazepam dagen innan...

Vilka slutsatser ni vill dra av det får ni själva tänka efter. Det lär ju bli ekonomiskt för flöddertorskar i alla fall...

Fler rapporter är önskvärda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in