Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-28, 20:50
  #1
Medlem
Jag har ett antal gånger läst trådar där folk fått hjälp med mer eller mindre kluriga kemifrågor och jag skulle gärna vilja få lite hjälp med denna.

Ändringen i Gibbs fria energi för omvandlingen av grafit till diamant vid 25C och 101,3 kPa är 2,87kJ/mol. Densiteterna är 2,25g/cm3 för grafit och 3,5 g/cm3 för diamant. Beräkna det tryck som lägst måste uppnås för att diamant skall bli termodynamiskt stabilt vid 25C. Givna densiteter antas vara tryckoberoende, vilket medför att resultatet blir endast approximativt riktigt.

Detta är allt jag lyckats hitta.
dG = VdP - SdT och dT = 0 vilket ger dG = VdP

Om nån skulle kunna berätta/beskriva för mig hur man ska gå till väga för att lösa denna uppgift så vore jag väldigt tacksam.
Citera
2007-01-29, 00:28
  #2
Medlem
Ssjoss avatar
Termo is a bitch

anyway

Villkoret för att diamant ska vara termodynamiskt stabilt är att dekompositionen från diamant till grafit ska ha Gdelta >= 0. (Vid NTP är den 2,87 KJ/mol)


Gdelta = Hdelta - T*Sdelta

dP/dT = Hdelta(fas övergång) / T*VDelta (1)
(clapeyrons claperon eller wtf den heter)

Jag tror att man kan anta att Sdelta är oberoende av tryck?
Därmed följer att vi söker Hdelta(p2)-Hdelta(p1) = -2,87 KJ/mol

Detta är jag osäker på:

Om vi integrerar (1) får vi

P = Hdelta/Vdelta * ln(T) + C

Eftersom vi är intresserade av skillnaden i Hdelta mellan 2 olika P kan vi sätta C=0.

Då har vi Hdelta2-Hdelta1 = P2-P1(Vdelta*ln(T))

P1 är givet (1 atm), och Hdelta2-Hdelta1 är givet till -2,87 KJ

(Vdelta = densitet grafit-densitet diamant), enheten borde vara m^3/mol och inte g/cm^3 right?
Citera
2007-01-29, 19:40
  #3
Medlem
rockets avatar
Hade ett tentatal liknande detta. Där skulle vi dock också räkna ut på vilket djup detta tryck uppnås.

Tenta med facit:
http://www.kemi.kth.se/utbildning/gk...NTA_051107.pdf
Citera
2007-01-31, 18:05
  #4
Medlem
Tack så mycket för hjälpen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback