• 2
  • 3
2007-01-31, 14:58
Medlem
Azraels avatar
Googlade lite på köttmassa och fann en ganska intressant artikel från ICA-Kurriren. Klipper in ett citat därifrån:

"Köttmängden i våra korvar varierar från 23 gram per 100 gram korv, som
i korven från Sörensens chark, till 65 gram, som i den dansktillverkade korven från Gøl. Men Danmark har andra regler än Sverige när det gäller vad som får räknas som kött. Det betyder att om korven varit tillverkad i Sverige efter samma recept skulle tillverkaren troligen ha angivit en betydligt lägre kötthalt. Maskinurbenad köttmassa får till exempel inte alls räknas som kött hos oss, men är tillåtet att till viss del räknas som kött i Danmark."

"Grillkorvar har lång hållbarhetstid, de flesta för lång och den blir bara längre och längre. De senaste åren har flera av tillverkarna förlängt sina tider med en eller flera dagar. Scan med sex dagar. Det har de enligt Scan kunnat göra efter att avsevärt ha förbättrat hygienen vid tillverkningen. Scans ”Denniskorv” är, tillsammans med korvarna från Gudrun och Hemköp, de enda som klarade sig helt utan anmärkning."

Hur är det med tyska livsmedelsregler? Vad får räknas som kött där? När jag avnjuter min rostbratwurst på Alexanderplatz i Berlin, vad är det jag får i mig?
Citera
2007-01-31, 15:13
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Googlade lite på köttmassa och fann en ganska intressant artikel från ICA-Kurriren. Klipper in ett citat därifrån:

"Köttmängden i våra korvar varierar från 23 gram per 100 gram korv, som
i korven från Sörensens chark, till 65 gram, som i den dansktillverkade korven från Gøl. Men Danmark har andra regler än Sverige när det gäller vad som får räknas som kött. Det betyder att om korven varit tillverkad i Sverige efter samma recept skulle tillverkaren troligen ha angivit en betydligt lägre kötthalt. Maskinurbenad köttmassa får till exempel inte alls räknas som kött hos oss, men är tillåtet att till viss del räknas som kött i Danmark."
Det här har tagits upp förr här i matforumet. Jag minns inte riktigt vad vi kom fram till, men jag misstänker att vi inte direkt kom fram till något konkret. Jag ska göra en googling och se vad jag finner...

Jag kollade lite snabbt innan, och hittade inget alls. Däremot såg jag att det finns över 470 sorters korv från min vackra hemö.
Citat:
"Grillkorvar har lång hållbarhetstid, de flesta för lång och den blir bara längre och längre. De senaste åren har flera av tillverkarna förlängt sina tider med en eller flera dagar. Scan med sex dagar. Det har de enligt Scan kunnat göra efter att avsevärt ha förbättrat hygienen vid tillverkningen. Scans ”Denniskorv” är, tillsammans med korvarna från Gudrun och Hemköp, de enda som klarade sig helt utan anmärkning."

Hur är det med tyska livsmedelsregler? Vad får räknas som kött där? När jag avnjuter min rostbratwurst på Alexanderplatz i Berlin, vad är det jag får i mig?
Det var väl inte mer än några månader sedan Scan fick ytterligare 100 000 kr i vite för att ha vägrat förbättra hygienen så det inte förekom bajs i produkterna. Men det var kanske produktionsanläggningen för hamburgare och inte korv?
Citera
2007-01-31, 15:18
Medlem
Squalos avatar
Här är testet i GP där Willy's grillkorv fick mycket bra betyg, det test som dom hade tejpat upp lite stolt i butiken: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=139&a=283485

Trevligt är också att den korven finns med ost.
Citera
2007-01-31, 15:41
Medlem
abathingapes avatar
Citat:

Precis det jag undrade över! Är det ingen som vet? Hur relevant i sammanhanget är den angivna köttmängden när man jämför svensk korv med tysk?
Citera
2007-01-31, 17:29
Bannlyst
De Bästa Jag Sett

Jag äter i princip inte malen skitmat som korv, köttfärs, hamburgare & pölsa & skit.

Kan dock äta dyr tysk korv.

I HötorgsSaluhallen kan jag köpa Bosnisk Lammkorv.

Jag kan även köpa Kalorieta som är en Tysk Bantarsalami gjord på Nötkött & med ca 96% kött - grossas av GourmetGruppen.
Citera
2007-02-01, 00:33
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman

Den skulle jag vilja se innehållsförteckningen på... Bosninsk lammkorv låter lite grann som... zigenarens hembyggda Mercedes..?
Citera
2007-02-01, 01:38
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Den skulle jag vilja se innehållsförteckningen på... Bosninsk lammkorv låter lite grann som... zigenarens hembyggda Mercedes..?
Den skulle jag vilja se bilder från produktionen av.

Jag har ätit lamkorv, men inte från Bosnien såklart, och det var gott.

Citat:
Jag äter i princip inte malen skitmat som korv, köttfärs, hamburgare & pölsa & skit.

Kan dock äta dyr tysk korv.

Jag kan även köpa Kalorieta som är en Tysk Bantarsalami gjord på Nötkött & med ca 96% kött - grossas av GourmetGruppen.
Den spanska korven för 105 kr / kg var importerad av GourmetGruppen. Den ska jag nog pröva någon dag snart...
Citera
2007-02-01, 11:07
Bannlyst
Squalo

Var hittade Du den? Jaga Kalorieta på samma ställe - jag lovar att det är en betydligt bättre produkt.

Jag hittar inte denna längre - det är mest Ridderheims som säljs nuförtiden där jag går.
Citera
2007-02-01, 17:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Var hittade Du den? Jaga Kalorieta på samma ställe - jag lovar att det är en betydligt bättre produkt.

Jag hittar inte denna längre - det är mest Ridderheims som säljs nuförtiden där jag går.
Om du menar den spanska korven som GourmetGruppen grossat, så var det på Willy's. Jag ska kolla på den stora ICA, och se vad som finns där. Sortimentet bör vara större, för dom har 6 sorters mozzarella...
Citera
2009-12-08, 18:31
Medlem
Kräva högre köttkvalitet utan prishöjning?

Är det en omöjlighet för oss konsumenter i Sverige att kräva "renare" köttprodukter eller borde det inte vara ett krav från oss som ska äta den egentligen.

Exakt hur vet vi konsumenter att det blir dyrare, producenterna kanske bara hävdar det...vem har kontroll på dessa producerare av korv produkter i Sverige, egentligen?

Svensk kött kvalitets siggill kanske bara har trappats upp som vi konsumenter till slut blivit hjärntvättade av att korv med 39% köttmängd smakar riktig korv, korven utomlands är renare generellt, hör man titt som tätt, men ändå är svenskt kött sigill ett bevis på att det är bra produkter vi köper i sverige.

Jag är lost i denna djungel nu...
Citera
2009-12-08, 19:07
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av margj811
Är det en omöjlighet för oss konsumenter i Sverige att kräva "renare" köttprodukter eller borde det inte vara ett krav från oss som ska äta den egentligen.

Exakt hur vet vi konsumenter att det blir dyrare, producenterna kanske bara hävdar det...vem har kontroll på dessa producerare av korv produkter i Sverige, egentligen?

Svensk kött kvalitets siggill kanske bara har trappats upp som vi konsumenter till slut blivit hjärntvättade av att korv med 39% köttmängd smakar riktig korv, korven utomlands är renare generellt, hör man titt som tätt, men ändå är svenskt kött sigill ett bevis på att det är bra produkter vi köper i sverige.

Jag är lost i denna djungel nu...

De som bevakar att korven inte innehåller onyttigheter, strikt objektivt, och på olika sett uppfyller formalia är väl Livsmedelsverket. Livsmedelsverket bedömer tex inte om kravmärkt korv är bättre än omärkt.

Sedan är ju vissa korvsorter, säg Wienerkorv, varumärken och måste uppfylla vissa krav.

Sedan har du ju lite olika organisationer som sätter sina egna "stämplar" och då är väl dessa som sätter reglerna där.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in