2007-01-30, 07:19
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jaha, du. Så alla var sina egna små korvdesigners som gick till korvboutiquen
och knåpade ihop sina fjollkorvar av de mest utsökta råvaror? Det låter ju
otroligt jättesannolikt.

Det som är känt från förr har ju namn som isterband, blodkorv, skallekorv,
lungkorv ... --- Var försvann oxfilékorvarna i historien?

Men inte tillsatte de potatisfiber, köttbuljongextrakt, jästextrakt, druvsocker, konserveringsmedel E250:E262 och rökarom när köttet var slut? Kom igen...erkänn att vi tappat det!
Citera
2007-01-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Men inte tillsatte de potatisfiber, köttbuljongextrakt, jästextrakt, druvsocker, konserveringsmedel E250:E262 och rökarom när köttet var slut? Kom igen...erkänn att vi tappat det!
Nej, det har du förstås rätt i. Iofs. gör de moderna korvproducenterna samma
sak som de historiska: pressar råvarukostnaderna. Men ingen blir ju frestad
av de matindustriella tillsatserna. Och "rökarom" kliver över fuskgränsen.
Citera
2007-01-30, 14:47
Medlem
Ned Seagoons avatar
Ja alltså, nu är det så här att ett lågt köttinnehåll är inte nödvändigtvis ett tecken på dålig kvalitet och suspekta tillverkningsmetoder. Med köttandel avses andel muskelvävnad. Det som inte är muskelvävnad är alltså vatten, fett, utfyllnad (potatismjöl, ris, korngryn, och allt annat som används), kryddor, etc.

Således är en korv med >80% kött oundvikligen dj-igt torr, och gör sig förmodligen bäst som ölkorv eller liknande. Korv med 50-70% kött blir... köttig. Allt under 50% är "mjuk korv". (Lagom generalisering).

Tillägg: Angående diskussionen om korvtraditioner; ur Gustafva Björklunds Kokbok för husmödrar:

"Korf bör helst tillverkas i det egna köket, emedan varan så ofta är underkastad förfalskningar av det vidrigaste slag, hvilka till på köpet äro mycket svåra att upptäcka. Den, som nödgas köpa korf, bör derför alltid vända sig till en korftillverkare, för hvilken han hyser ett oinskränkt förtroende."

Citera
2007-01-30, 15:25
Medlem
Azraels avatar
Svenskar är fortfarande väldigt smittade av syndromet att "svenskt är bäst".
Om vi tar svenskt kött och köttvaror tex så har det av tradition väldigt dålig kvalitet. Så låg att det i princip inte går att exportera utomlands. Det har blivit bättre efter EU-inträdet eftersom nya regler tvingat producenterna att skärpa sig men vi är fortfarande i en kvalitetsmässig jumboliga.

När handlarna tar in högkvalitativt kött från tex irland och argentina så tvingas de att sälja det billigare än svenskt kött för att konsumenterna skall nappa. Bra för oss som vet hur det ligger till men ändå tragiskt.
Citera
2007-01-30, 15:31
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Om vi tar svenskt kött och köttvaror tex så har det av tradition väldigt dålig kvalitet.

Det håller jag fullständigt med om. Svensk korv i synnerhet är ett skämt! Ge mig tüsk qualität!

Finns dock undantag. Sveriges förmodligen bästa korvaffär hittas i Malmö: Korvhuset. 101 sorter! Ypperlig kvalitet från lokala leverantörer.
Citera
2007-01-30, 15:40
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Om vi tar svenskt kött och köttvaror tex så har det av tradition väldigt dålig kvalitet. Så låg att det i princip inte går att exportera utomlands. Det har blivit bättre efter EU-inträdet eftersom nya regler tvingat producenterna att skärpa sig men vi är fortfarande i en kvalitetsmässig jumboliga.

När handlarna tar in högkvalitativt kött från tex irland och argentina så tvingas de att sälja det billigare än svenskt kött för att konsumenterna skall nappa. Bra för oss som vet hur det ligger till men ändå tragiskt.
Det är mycket riktigt. Dålig konkurrens har tillåtit tillverkarna att sälja sina varor till allt högre priser, samtidigt som kvalitén ständigt sänks. Det är på intet sätt unikt för köttvaror. Mer konkurrens, kräver Squalo och låter som en riktig moderat.

Det har pratats en hel del om det här i Lidl-tråden, och samma sak gäller för t.ex. sylt. Lidls är avsevärt bättre än den sladdriga sockerlag som tillåts kallas sylt i Sverige.

För halvfabrikat och färdigmat är kvalitén också avsevärt högre i Tyskland, England, Frankrike... I Sverige är det oftast ingen idé att köpa sådant, medans det i västeuropa är fullgoda alternativ. Jag vet flera som inte längre gör sin egen pudding till jul, då Marks & Spencers är så jävla god. Det skulle aldrig hända i Sverige. Varenda halvfabrikat och färdigrätt i Sverige är i princip garanterat äckligare än om man gjort den själv.
Citera
2007-01-30, 15:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
otroligt jättesannolikt.

Nåja, kanske inte alla. Jag förstår att ni från den fattig underklasspöbeln i norrlands inland inte hade råd att äta annat än restprodukter. Jag har dock inte varit med om sådant.

Lungkorv, isterband, skallkorv, etc. har aldrig passerat mina läppar. Kommer aldrig att göra det heller. Men jag förstår att fattiga människor väljer det alternativet. Idag är inte folk så fattiga, men vissa pensionärer äter väl de ändå...

Oxfilékorvarna försvann nog för att folk var snåla. Dock var det inte många månader sedan jag mumsade på trevlig hjortkorv.
Citera
2007-01-30, 16:25
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nåja, kanske inte alla. Jag förstår att ni från den fattig underklasspöbeln i norrlands inland inte hade råd att äta annat än restprodukter. Jag har dock inte varit med om sådant.

Lungkorv, isterband, skallkorv, etc. har aldrig passerat mina läppar. Kommer aldrig att göra det heller. Men jag förstår att fattiga människor väljer det alternativet. Idag är inte folk så fattiga, men vissa pensionärer äter väl de ändå...

Oxfilékorvarna försvann nog för att folk var snåla. Dock var det inte många månader sedan jag mumsade på trevlig hjortkorv.
Låter mest som om du är kräsen och en tråkig middagsgäst... isterband är gott och ska smaka som dom gör.
Citera
2007-01-30, 16:30
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Låter mest som om du är kräsen och en tråkig middagsgäst... isterband är gott och ska smaka som dom gör.
Självklart är jag kräsen och trycker inte i mig vilken skit som helst. Varför skulle jag inte vara kräsen?
Citera
2007-01-31, 14:04
Medlem
Squalos avatar
Citat:
otroligt jättesannolikt.

Nu har jag varit i affärn. Det fanns tre korvar som såg ut att vara av bra kvalité, en från Tyskland, en från Ungern och en från Spanien. Den från Spanien, från Girona, såg extra fin ut. Dom var små men feta korvar, som dom ska vara, och med ett transparent skinn så man såg vad som var i korven. 105 kr / kg kostade dom.

Jag köpte en Tysk, som var något billigare, ca 80 kr / kg. Till 100 gram korv har använts 101 gram kött.

Går man till ICA så kan man säkert hitta fler bra korvar.
Citera
2007-01-31, 14:46
Medlem
Azraels avatar
Hade en kompis som jobbade på Lithells och han åt givetvis inte korv av förklarliga skäl men han varnade speciellt för korvar med "köttmassa" i sig. Jag tror att de tagit bort den beteckningen nu (det var många år sedan) men "köttmassa" är allt det där som man inte vill äta.
Citera
2007-01-31, 14:52
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Hade en kompis som jobbade på Lithells och han åt givetvis inte korv av förklarliga skäl men han varnade speciellt för korvar med "köttmassa" i sig. Jag tror att de tagit bort den beteckningen nu (det var många år sedan) men "köttmassa" är allt det där som man inte vill äta.
En vän berättade att deras hund vägrade äta just Lithells korv. Den åt korv av andra märken, men vägrade alltid Lithells. Min vän påstod att det säkert var hundkött i den korven. Det stämmer knappast, men något vidrigt är det...

Själv har jag nästan helt slutat äta svensk korv. Men denna tyska jag precis åt var mycket god.

Hjärta är bra att ha i korv, det är ett rätt bra kött, lite segt och svårtillagat dock, och i princip är omöjligt att sälja i affär. Jag gissar mig till att det är den bit som är bra i svensk korv, och sen har man i diverse mindre bra saker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in