Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Brukar köpa min korv på Lidl då bla. bratwursten som är mycket god innehåller ca 95% fläskkött. På ICA, VI mm. innehåller korvarna som mest på sin topp 60-70% kött.
Det jag undrar är om man ska ha köttmängden som måttstock då man bedömer kvaliteten på korv? Är det bra med mycket kött? Har vi i sverige tappat känslan för korv? Är alla riktiga tyska korvar fyllda med stora mängder kött?
Vad tror ni?
Korvkulturen i tyskland är överlägsen den svenska , det samma gäller för t:ex bröd i Frankrike. Mycket av det som säljs i svenska butiker skulle inte ens duga som hundmat i andra länder.
När jag bodde i Paris så var det enbart nybakat från bageri som gällde , det gick knappt att hitta veckogammalt färdigskivat bröd som vi är så vana vid i sverige.
och när en av mina franska vänner besökte stockholm och gick in på min lokala ICA butik blev han helt stum av att folk faktiskt köpte skräpet som jag berättat om.
Däremot så blev han lyrisk när han smakade några fina vällagrade svenska hårdostar så allt svenskt är inte dåligt , men massorvarorna på ICA och Vi lämnar mycket att önska.