• 1
  • 2
2007-01-28, 19:46
Medlem
abathingapes avatar
Brukar köpa min korv på Lidl då bla. bratwursten som är mycket god innehåller ca 95% fläskkött. På ICA, VI mm. innehåller korvarna som mest på sin topp 60-70% kött.

Det jag undrar är om man ska ha köttmängden som måttstock då man bedömer kvaliteten på korv? Är det bra med mycket kött? Har vi i sverige tappat känslan för korv? Är alla riktiga tyska korvar fyllda med stora mängder kött?

Vad tror ni?
Citera
2007-01-28, 19:58
Medlem
definitioner

Har för mig att även kött definieras olika i olika länder.

Tyskland: allt innanför skinnet
Sverige: muskelvävnad

så procenten kan skilja rätt rejält.
Citera
2007-01-28, 20:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Du har rätt... Har läst flera undersökningar som visar att korv inköpt på (t.ex) LIDL innehåller mer kött än motsvarande "svenska". Bl.a. innehöll LIDL:s falukorv mer kött än Scans dito. Likaså en del pålägg, svenska produkter innehöll mer "nöthjärta", "grishjärta" etc..

Självfallet är köttråvaran ett bevis på kvalite, men det påverkat inte alltid smaken. Men två lika produkter med olika mängder kött, påvisar ju att den produkt med mindre kött innehåller något annat. Ofta är detta fyllnadsmaterial som vatten och potatismjöl (och det vill man ju inte betala för?).

Här ser du köttmängd i Falukorvhttp://209.85.129.104/search?q=cache:lYyRq_jaeFUJ:www.testfakta.se/downloads/falukorv.pdf+falukorv+k%C3%B6ttm%C3%A4ngd+lidl&hl= sv&gl=se&ct=clnk&cd=1
Citera
2007-01-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Brukar köpa min korv på Lidl då bla. bratwursten som är mycket god innehåller ca 95% fläskkött. På ICA, VI mm. innehåller korvarna som mest på sin topp 60-70% kött.

Det jag undrar är om man ska ha köttmängden som måttstock då man bedömer kvaliteten på korv? Är det bra med mycket kött? Har vi i sverige tappat känslan för korv? Är alla riktiga tyska korvar fyllda med stora mängder kött?

Vad tror ni?

Korvkulturen i tyskland är överlägsen den svenska , det samma gäller för t:ex bröd i Frankrike. Mycket av det som säljs i svenska butiker skulle inte ens duga som hundmat i andra länder.

När jag bodde i Paris så var det enbart nybakat från bageri som gällde , det gick knappt att hitta veckogammalt färdigskivat bröd som vi är så vana vid i sverige.
och när en av mina franska vänner besökte stockholm och gick in på min lokala ICA butik blev han helt stum av att folk faktiskt köpte skräpet som jag berättat om.

Däremot så blev han lyrisk när han smakade några fina vällagrade svenska hårdostar så allt svenskt är inte dåligt , men massorvarorna på ICA och Vi lämnar mycket att önska.
Citera
2007-01-29, 14:47
Medlem
Det finns bra och dåliga saker i de flesta länder, många av de "dåliga" sakerna är dessutom det av tradition, inte för att det måste vara så. Då de skapades var vi ett fattigt folk som gjorde det bästa vi kunde av de råvaror som stod till buds, så småningom kommer vi troligtvis bli mer och mer homogeniserade med resten av europa och övriga världen.
Citera
2007-01-29, 23:53
Medlem
Litet gult djurs avatar
Ang. att utländsk korv med högre kötthalt skulle innehålla mer inälvor och skit för att det som klassas som kött i olika länder varierar tror jag inte riktigt på. Det finns gott om myter som våra inhemska producenter sprider friskt, det finns till och med ett uttryck (som jag just nu inte kommer på, finns hel artikel på Wikipedia) för att föra fram sina egna produkter genom att svartmåla konkurrenter.

Man kan ju givetvis inte vara helt säker men Lidl-korven vi brukar köpa smakar väldigt mycket som ren köttfärs, och ett annat indicium kan ju vara deras chicken nuggets där det är helt uppenbart att de är helt gjorda av små, icke malda bitar kycklingfilé (samma gäller deras lite dyrare fiskpinnar)- är korven gjord med samma kvalité (vilket verkar vara fallet) är det finemang.

Sedan kan man ju notera att de här varorna med högre kvalité också kostar därefter, dock givetvis inte lika dyrt som hos ockrarna på ICA och Konsum.
Citera
2007-01-30, 00:04
Medlem
Celerons avatar
Veckogammalt färdigskivat bröd i butikerna?.
Vilket struntprat.Finns färskt bröd varje dag där också.
Hört talas om datummärkning?.Dessutom brukar brödet i de flesta
större butiker gå åt så fort att man knappt ens hittar gammalt bröd.
De enda ställen du kan hitta veckogammalt bröd är servicebutiker,bensin
mackar och butiker långt borta på landet.

Ursäkta om jag är lite OT
Citera
2007-01-30, 00:32
Medlem
Det låter snudd på korkat att titta så mycket på köttprocenten. Som sagt, så
beror det bl.a. på vad som kallas "kött". Det finns t.ex. grynkorv och isterband,
de ska ju innehålla en betydande mängd korngryn och skulle inte bli bättre
om grynen ersattes med mald oxfilé.

Hela poängen med korv är ju att ta rätt på och dryga ut spillet från slaktdjuren.
Ingen gör korv av kotletter och stekar. Det ska vara slamsor, njurar,
mellangärde och potatis i den. Det är korvens själ och idé.
Citera
2007-01-30, 00:33
Medlem
Jag vet en korv med över 100% kött.
Citera
2007-01-30, 00:40
Medlem
"Stor andel tillsatt vatten i falukorv
Speciell? När Sverige drev igenom särartsskydd för falukorv i EU hamnade den i celebert sällskap med spanska Jamon serrano. Men vad innehåller vår populäraste korv? Mycket vatten, potatismjöl och sämsta klassens kött.

SvD bad därför fabrikanterna att avslöja innehållet i 13 storsäljare.
Tre gav ingen eller ofullständig information: Lidl, Änglamark och Lithells. Övriga tio svar visar att samtliga drygat ut korvsmeten med mellan 30 och 38 procent vatten.
Det kan jämföras med omkring 15 procent i Jokkmokks-korv och Mälarchark som båda vunnit guld i chark-SM."

http://144.63.180.2/dynamiskt/inrikes/did_12077386.asp
Citera
2007-01-30, 00:42
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det låter snudd på korkat att titta så mycket på köttprocenten. Som sagt, så
beror det bl.a. på vad som kallas "kött". Det finns t.ex. grynkorv och isterband,
de ska ju innehålla en betydande mängd korngryn och skulle inte bli bättre
om grynen ersattes med mald oxfilé.

Hela poängen med korv är ju att ta rätt på och dryga ut spillet från slaktdjuren.
Ingen gör korv av kotletter och stekar. Det ska vara slamsor, njurar,
mellangärde och potatis i den. Det är korvens själ och idé.
Men tillåt mig att garva som jag vet inte vad...

Det är först på senare tid som korven blivit allt sämre och sämre. Från början tog man och valde vilka köttstycken man villa ha i sin korv och vilka kryddor, så maldes köttet i butik och stoppades på skinn. Så kan man köpa korv idag i andra länder.
Citera
2007-01-30, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men tillåt mig att garva som jag vet inte vad...

Det är först på senare tid som korven blivit allt sämre och sämre. Från början tog man och valde vilka köttstycken man villa ha i sin korv och vilka kryddor, så maldes köttet i butik och stoppades på skinn. Så kan man köpa korv idag i andra länder.
Jaha, du. Så alla var sina egna små korvdesigners som gick till korvboutiquen
och knåpade ihop sina fjollkorvar av de mest utsökta råvaror? Det låter ju
otroligt jättesannolikt.

Det som är känt från förr har ju namn som isterband, blodkorv, skallekorv,
lungkorv ... --- Var försvann oxfilékorvarna i historien?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in