2008-05-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Fy fan vad tråkigt. Det är väl bättre att de åker ut på resor och lever livet istället för att ni gör det. Eran chans kommer ju senare att dra in samma pengar och göra samma saker.

Så illa detta imo. Det är väl ändå att spendera pengarna som är det som är "bra" med att vara rik, inte att ha dem på banken :/

Alla tycker inte att resa är den bästa investering man kan göra, utan finner större glädje i att hjälpa sina barn och barnbarn. Att spendera pengar när man inte behöver något eller någon värdslig upplevelse ger absolut ingenting. Snarare ångest för att man varit så sjävisk och köpt onödiga saker som inte gör en lyckligare.

Personen du citerar kan väl vara glad att han har så omtänksamma far/mor-föräldrar, givmildheten kanske smittar av sig när han själv har barnbarn?

Många förmögna personer tycker inte det bästa med att vara rik är att spendera pengarna, utan att ha en ekonomisk trygghet.. Man vet att man kommer klara sig rent ekonomiskt även om man blir arbetslös eller pensionär, man slipper att leva från hand i mun. Man har även vetskapen att man kan köpa nästan vad man vill, bara man vill ha det tillräckligt mycket. T.ex. behöver man inte bli avundsjuk för att någon har köpt en dyr sportbil, utan man vet att man kan köpa en likadan ifall man ansåg det vara nödvändigt för egot (och det är det förmodligen inte).
Senast redigerad av Tryffeltratt 2008-05-11 kl. 16:44.
Citera
2008-05-13, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kufen
så har nån listat ut vem killen är?, han är ju kändis i vissa kretsar och många besöker hans blog, i bloggen ger han ju hints här och där...det borde inte vara svårt att lista ut vem han är.

Undrar samma sak - vem är miljonären?
Citera
2008-05-13, 20:20
Medlem
Miljonären är ju en skön snubbe. Däremot ogillar jag Hurjagblevrik-Jakob starkt. Kan vi inte skvallra om den uppblåsta snubben istället? Med tanke på att han har gått ut offentligt med vem han är i både Dagens Industri och Expressen är han ju lovligt byte.
Citera
2008-05-14, 18:49
Medlem
Förstår inte hur man kan ha som högsta mål här i livet att bli så rik som möjligt, som den här killen verkar ha. Visst det är bra att ha lite sparkapital ifall nåt oväntat händer, men annars vad har pengarna för värde om de ligger på banken? Då kan han lika gärna samla på stenar. Dessutom är han en ung kille och hans bästa tid är nu, han borde lära sig att njuta av livet. Gör han inte det snart tror jag han kommer fastna totalt och konstant jaga nästa miljon tills han dör ensam och hatad - fast rik som ett troll.
Citera
2008-05-14, 19:46
Medlem
rogga9s avatar
Den där killen verkar vara världens snålaste. Han kommer antagligen inte leva gott som rik heller, han är helt enkelt för snål.

Gick in på hans sida och bara tog någon slumpmässig månad och det råkade bli december 2007 där han berättar om sin jul:

Imorgon är jag och min tjej bjudna på nyårsfest som kommer vara gratis, även julen blev ju billig med gratis mat i 4 dagar. Och eftersom sparandet under 2007 har gått över förväntan så kommer jag idag kosta på mig och min sambo sushi på restaurang och sen ett biobesök för att kolla in Arn. Kommer gå loss på runt 400 kr. Hoppas ni inte är alltför besvikna på mig ;-)

Han verkar njuta av alla pengar han sparar på att gå fest gratis och äta julmat utan att betala, fy fan vilken girigbuk. Det är ju inte det spara handlar om tycker jag, man ska spara sunt och dra ner på onödiga saker. Man ska ju fortfarande unna sig saker man tycker om, för honom låter det som om det svider i börseb att bjuda sin flickvän och sig själv på mat+bio. Jag tänker också bli rik, men fan inte genom att bara ta ut min flickvän på restaurang typ 1 gång om året. Dessutom tror jag han kommer sumpa sina pengar på aktiemarknaden, han verkar tro att han är bättre insatt än vad jag tror han är. De flesta tänker så. Typ 95% av alla som köper aktier vet för lite om aktiemarknaden för att inverstera där. Det är lite som med bilkörning, 80% tror att de kör bättre än genomsnittsföraren.
Citera
2008-05-14, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Den där killen verkar vara världens snålaste. Han kommer antagligen inte leva gott som rik heller, han är helt enkelt för snål.

Nu var det länge sen jag läste om det, men har för mig att han ville ta sina pengar och flytta till typ Thailand. Han vill inte börja spendera, hans mål är att inte behöva jobba efter 40. Han vill vara ekonomiskt oberoende efter att han fyllt 40 år.
Citera
2008-05-14, 23:02
Medlem
Blasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9

Gick in på hans sida och bara tog någon slumpmässig månad och det råkade bli december 2007 där han berättar om sin jul:

Imorgon är jag och min tjej bjudna på nyårsfest som kommer vara gratis, även julen blev ju billig med gratis mat i 4 dagar. Och eftersom sparandet under 2007 har gått över förväntan så kommer jag idag kosta på mig och min sambo sushi på restaurang och sen ett biobesök för att kolla in Arn. Kommer gå loss på runt 400 kr. Hoppas ni inte är alltför besvikna på mig ;-)

Han verkar njuta av alla pengar han sparar på att gå fest gratis och äta julmat utan att betala, fy fan vilken girigbuk. Det är ju inte det spara handlar om tycker jag, man ska spara sunt och dra ner på onödiga saker. Man ska ju fortfarande unna sig saker man tycker om, för honom låter det som om det svider i börseb att bjuda sin flickvän och sig själv på mat+bio. Jag tänker också bli rik, men fan inte genom att bara ta ut min flickvän på restaurang typ 1 gång om året. Dessutom tror jag han kommer sumpa sina pengar på aktiemarknaden, han verkar tro att han är bättre insatt än vad jag tror han är. De flesta tänker så. Typ 95% av alla som köper aktier vet för lite om aktiemarknaden för att inverstera där. Det är lite som med bilkörning, 80% tror att de kör bättre än genomsnittsföraren.

Läser den bloggen ofta, jag tycker han är skön. När man har läst det mesta av hans alster blir det intressant att se hur han ytterligare trimmar ner sina kostnader. Som när han värmer nudlar i handfatet på ett hotell för att kunna casha ut hela traktamentet i pengar. Man blir på något sätt glad för hans skull, han trivs ju onekligen mkt bättre med 200 spänn mer på kontot än 4 öl ute.

Sen tycker jag det slängs med "jaha men om man blir påkörd av en buss imorgon då?" alldeles för mycket. Så kan man ju fan inte tänka heller, man bränner ju inte varenda krona varje dag i tron om att man kan vara död dagen därpå.
Citera
2008-05-15, 00:00
Medlem
rogga9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaster
Läser den bloggen ofta, jag tycker han är skön. När man har läst det mesta av hans alster blir det intressant att se hur han ytterligare trimmar ner sina kostnader. Som när han värmer nudlar i handfatet på ett hotell för att kunna casha ut hela traktamentet i pengar. Man blir på något sätt glad för hans skull, han trivs ju onekligen mkt bättre med 200 spänn mer på kontot än 4 öl ute.

Sen tycker jag det slängs med "jaha men om man blir påkörd av en buss imorgon då?" alldeles för mycket. Så kan man ju fan inte tänka heller, man bränner ju inte varenda krona varje dag i tron om att man kan vara död dagen därpå.

Jo, fair point. Om han trivs bättre med att värma nudlar i handafatet än att leva lite anständigt är det väl inga problem. Men jag tycker han verkar besatt av pengar, tror han kommer upptäcka att det inte är så fantastiskt. Jag vill bli rik för att det ger en frihet och ett allmänt skönare liv, men han verkar inte alls njuta av att spendera pengar på saker han gillar.
Citera
2008-05-15, 01:05
Medlem
Han är ju en king. Men samtidigt mycket speciell.
Det är inte konstigt att han vill bli rik, det vill väl alla?
Men det går lite till överdrift.

När han har sina 10 miljoner, VAD ska han göra för dem? Sluta arbeta?
Måste ju ha något mål för vad pengarna ska användas till.

Han är i alla fall en king som orkar hålla på med något så tråkigt som att spara hela tiden.

EDIT; Hade han värmt nudlar i handfat? Ett ord, KING.

EDIT2; Unnade han sig ett biobesök osv med tjejen endast pga att det gått bra under ett år? Ett prd, KING.

EDIT3; Man kan vara KING på flera sätt, han är det för att han är rolig, påhittig, snål, målmedveten och tokig.
Senast redigerad av Champine 2008-05-15 kl. 01:08.
Citera
2008-05-17, 17:08
Medlem
Ni verkar tro att konsumptionen definerar hur bra liv man lever. Hur sorgligt är inte det?
Citera
2008-05-17, 22:27
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Killen känns inte riktigt frisk.

Vad är det för ett självmål? Vad ska han göra med pengarna? Förmodligen kommer han leva på gröt och få struma och bristsjukdomar. Bara sitta på pengarna tills han dör...

Vadå, när han väl nått sitt första sparmål om att ha 1 miljon så kommer han inte behöva spara lika hårt utan kunna avsätta tid till att investera pengarna väl. Han skriver på bloggen att han vill bygga en förmögenhet som gör att han kan pensionera sig tidigt. Han gör helt rätt, om än att han är extrem, i att spara så mycket han kan när han är ung. Längre fram kan han leva som alla andra med samma inkomst med den skillnad att han har ett stort sparkapital som hela tiden kommer att generera mer inkomster. Jag tycker inte att hans beteende är mer uppseendeväckande än att idrottsmän som under många år bara tränar och vilar om vartannat.
Citera
2008-05-17, 22:42
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak

nä det tycker ja inte det är skillnad på en avkastning på 3 % och en på 30% och även om man börjar med små summor så ser man om man kan det, och då behöver man inte kasta in så mycket stålar, om man misslyckas så blir ju förlusten där efter ,

30% avkastning i något slags årsgenomsnitt är fan i mig omöjligt att få. Som jag förstår det genererar svenska börsen i snitt 7% varje år. Tittar vi på professionellt förvaltade fonder är det i princip ingen som år efter år lyckas slå index. Någon som är väldigt skicklig kan säkert slå index år efter år. Men för de allra flesta är det enda vettiga att satsa sina pengar i indexfonder med låga avgifter. Förvaltarna är inte bättre än slumpen...

Om någon kan visa att han eller hon år efter år kan nå en 15%-ig avkastning på kapitalet är detta så imponerande att personen utan tvekan kan göra business av sina kunskaper. Då är det bara att starta en karriär som fondförvaltare och håva pengar från förvaltningsavgiften. Det är bara rent skitsnack att tro att man långsiktigt kan nå 30% avkastning på satsat kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in