2007-01-28, 21:06
Medlem
Hade inte ens den blekaste om att man kunde käka hajfenor....låter inte vidare aptitligt.

Bojkotta restaurangen i fortsättningen eller fråga vart hajfenorna kommer ifrån.
Får man förresten fråga vad en sådan soppa kostar?!
Citera
2011-02-18, 23:39
Medlem
Konstigt att dom inte bara slår i en pik i skallen på hajen innan dom skär av fenorna så är det knappast något moraliskt problem jämfört med vanligt fiske. Så hajarna inte är utrotningshotade då givetvis.
Citera
2011-02-19, 11:20
Medlem
Harkeleights avatar
Mjo, det är ganska så omoraliskt att stödja denna industri.

De ingredienser jag känner att jag kan ha problem att tillaga av etiska skäl är just haj och foie gras.
Citera
2011-02-19, 12:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight

De ingredienser jag känner att jag kan ha problem att tillaga av etiska skäl är just haj och foie gras.

Stekt kut eller rådjurskid går väl an då förmodar jag. Havsörnsägg till frukost osv...

Jag brukar inte stanna vid tillagningen, utan vid inköpet/införskaffandet.
Citera
2011-02-19, 14:10
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Stekt kut eller rådjurskid går väl an då förmodar jag. Havsörnsägg till frukost osv...

Jag brukar inte stanna vid tillagningen, utan vid inköpet/införskaffandet.

Tänker som kock. Inte i hemmet.
Citera
2011-02-19, 15:11
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
nästa gång du beställer hajfensoppa så berätta att du inte tycker om att äta haj utav moraliska skäl, fråga om dom kan byta ut hajen mot någonting annat, antingen kyckling eller om kocken har något förslag på något som passar bättre.

Smakar soppan likadant så har du fått svaret, och inte bidragit till fler svältande hajar på havets botten. (Dvs om dom inte sprängs utav övertrycket, men det beror väl på hur djupt det är.)

sprängs? trycket bör ju vara högre på botten och därför imploderar väl hajen om något?
Citera
2011-02-19, 20:22
Medlem
quaertys avatar
Citat:

Hajfenskäk känns inte okej, men gås- och anklever har jag inga problem med. Då kan man lika gärna skita i att äta djur fullt ut, för så vidare värst bra har de det inte. Vilt är väl möjligen godkänt om man ska vara pk.
Citera
2011-02-19, 20:26
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Hajfenskäk känns inte okej, men gås- och anklever har jag inga problem med. Då kan man lika gärna skita i att äta djur fullt ut, för så vidare värst bra har de det inte. Vilt är väl möjligen godkänt om man ska vara pk.

Fast nu så är ju Foie Gras lever från gäss som tvångsmatas (rör rakt ner i halsen som sprutar in det) med rent fett i nästan tortyrliknande scenarion, nästan exakt som hajfenor. Fast mer utdraget.

Därav den etiska tveksamheten. Är en ganska markant skillnad.
Citera
2011-02-19, 21:14
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Fast nu så är ju Foie Gras lever från gäss som tvångsmatas (rör rakt ner i halsen som sprutar in det) med rent fett i nästan tortyrliknande scenarion, nästan exakt som hajfenor. Fast mer utdraget.

Därav den etiska tveksamheten. Är en ganska markant skillnad.
Jag tycker ju inte det. 99% av våra svenska grisar får aldrig vistas ute, och en oförsvarlig del av dem stressas ihjäl på vägen till slakt. De kastreras helt utan bedövning för att smaken ska bli bättre (förändring på gång - jag vet). Våra kycklingar lever på en så liten yta att de omöjligen kan få ut något av sina, korta, liv.

Jag har sett tvångsmatningen av gäss vid ett flertal tillfällen, och det är inte värre än vad de andra matdjuren får uppleva.

Dubbelmoral.

Att de tvångsmatas med fett är däremot en nyhet för mig, jag har bara sett majs.

Citat:

nästan exakt som hajfenor. Fast mer utdraget.

Va?
Senast redigerad av quaerty 2011-02-19 kl. 21:45.
Citera
2011-02-21, 21:18
Medlem
Squalos avatar
Problemet är ju att dom där i Asien inte äter hela hajen utan bara fenan. Så slösar man inte här. Hela grisen blir ju mat, även fett och brosk mals ju ner i korv. Asiaterna äter bara en liten del av hajen och slänger resten.

Därför måste dom fiska någonstans mellan 40 000 000 och och 80 000 000 haj om året. Ju mer utrotningshotad desto attraktivare på tallriken.

http://vimeo.com/3288688
http://www.youtube.com/watch?v=qQASelIMJjc
Citera
2011-02-22, 10:03
Medlem
Jag åt hajfenesoppa i China Town i Bangkok i vintras, där fick man välja på kyckling eller krabba utöver hajfena. Dock måste jag säga att maken till slimmiga delar av fisk får man leta länge efter. Gott var det inte heller
Citera
2012-05-08, 18:22
Medlem
xertions avatar
Käkade nyss hajfensoppa på ett fancy kinesiskt bröllop här i Bangkok. Det var mycket hög kvalité på maten, och jag tyckte att själva soppan var rätt god. Det var en ganska krämig soppa, inte särskilt vattning; och den smakade ganska salt vilket var gott.

Hajfenan i sig var dock ingenting som var särskilt speciellt. Jag tyckte inte att det smakade särskilt mycket alls (Jag var osäker på om smaken på soppan smakade "haj" eller om det var resten av ingredienserna som skapade smaken; eftersom att jag inte vet hur haj smakar).

Hur som helst så frågade jag folket kring bordet om smaken på hajfenan. Alla höll med om att det inte smakar särskilt mycket, och att det absolut inte är för smaken som man äter hajfena. Man äter det för att det är svårt/sällsynt och dyrt. Man äter det för att visa att man har pengar och råd att äta sällsynta varor.

Har ni hört den förklaringen tidigare? Det förklarar ju varför det är så populärt även fast många i tråden påpekar att det inte smakar särskilt gott eller mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in