• 1
  • 2
2007-01-27, 01:59
Medlem
Staffords avatar
Åt lite middag på en kina restaurang häromdagen och åt hejfenssoppa till förrätt. En kompis till mig hävdade förut att det är kyckling i den i Sverige. Men nu fick jag lite dåligt samvete ändå, är det riktiga hajfenor i? Då kanske man inte borde äta det i så fall, är det nånting annat är det väl bara att mumsa på
Citera
2007-01-27, 02:23
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stafford
Åt lite middag på en kina restaurang häromdagen och åt hejfenssoppa till förrätt. En kompis till mig hävdade förut att det är kyckling i den i Sverige. Men nu fick jag lite dåligt samvete ändå, är det riktiga hajfenor i? Då kanske man inte borde äta det i så fall, är det nånting annat är det väl bara att mumsa på

Ätit det en gång och gör inte om det, smakade inte speciellt mycket mer än just kyckling då jag åt det och själva soppan hade samma konsistens som min fortökningsvätska.
Citera
2007-01-27, 07:44
Medlem
Seamus Costellos avatar
Är det inte ok att käka haj?
Citera
2007-01-27, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Jag har sett hajfenor i Gamlestadens orientaliska affär (Gbg) så de säljs m a o. Dessa fanns på burk och frysta. Huruvida du blev serverad äkta vara eller inte är svårt att bedöma. Konsistensen skall vara ganska fast närstan seg, fast inte till den grad som bläckfisk.

~Paul~
Citera
2007-01-27, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Moraliskt/etiskt tveksamt. Men det råder inget förbud mot jakt i de här länderna (tyvärr). Däremot gör det det utanför Australiens västkust. Det området anses vara hajtätast.

~Paul~
Citera
2007-01-27, 11:25
Medlem
jugges avatar
Citat:

Hajfensoppa som i sverige vet jag inte vad det är för kött. men man har ju sett på tv hur dom gör i asien..

Dom fongar hajen och skär av fenorna och sen tillbaka med en levande haj utan fenor i vattnet..

uch och fy och blää!

måtte det va kyckling i vår svenska soppa.
Citera
2007-01-27, 12:13
Medlem
Enhörnings avatar
Borde ju vara en vansinnigt dyr rätt så priset kanske kan vara ett mått av "äktheten" i det du åt.
Citera
2007-01-27, 13:45
Medlem
smiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge
Hajfensoppa som i sverige vet jag inte vad det är för kött. men man har ju sett på tv hur dom gör i asien..

Dom fongar hajen och skär av fenorna och sen tillbaka med en levande haj utan fenor i vattnet..

uch och fy och blää!

måtte det va kyckling i vår svenska soppa.
Sant!! Hajfensoppa ska man ta mig f..n inte äta!!!!
Citera
2007-01-28, 04:21
Medlem
Staffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Borde ju vara en vansinnigt dyr rätt så priset kanske kan vara ett mått av "äktheten" i det du åt.

54kr You be the judge

Är ju en ren allmän undran oxå om det finns i Sverige. Hugga av fenorna på hajarna och skicka tillbaks dom i havet är inget man vill stödja. Vissa arter är utrotningshotade oxå
Citera
2007-01-28, 12:39
Medlem
Citat:

Anledningen till att det är tveksamt moraliskt sett är att det begås ett väldigt grymt rovfiske på hajen. De tar upp mängder av haj, skär av fenorna och dumpar tillbaka den levande hajen i havet. Som sjunker döende till botten då den inte kan röra sig i vattnet.
Citera
2007-01-28, 19:08
Medlem
stRs avatar
nästa gång du beställer hajfensoppa så berätta att du inte tycker om att äta haj utav moraliska skäl, fråga om dom kan byta ut hajen mot någonting annat, antingen kyckling eller om kocken har något förslag på något som passar bättre.

Smakar soppan likadant så har du fått svaret, och inte bidragit till fler svältande hajar på havets botten. (Dvs om dom inte sprängs utav övertrycket, men det beror väl på hur djupt det är.)
Citera
2007-01-28, 21:01
Medlem
Seamus Costellos avatar
Har för mig att fenan är mest brosk, och att den måste koka i nåt dygn innan det kan bli nån soppa. Ska kolla nästa gång jag går på China Li Trading om fenor finns, annars är det nog inte riktiga hajfenor i. Fenorna avslöjar ju hajarna när dom smyger på surfare. Puckat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in