Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-26, 20:24
  #1
Medlem
blåbolls avatar
Kollat runt lite men finns det sånna liknande man sätter i vägguttaget eller kan man göra dem själv med dioder?
Citera
2007-01-26, 20:50
  #2
Medlem
Botanikerns avatar
Ska du ha ett överspänningskydd till din spis?
Citera
2007-01-26, 20:56
  #3
Medlem
blåbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern
Ska du ha ett överspänningskydd till din spis?

Japp
Citera
2007-01-26, 20:59
  #4
Medlem
Botanikerns avatar
Med risk att låta, som nånting....
Varför det?
Citera
2007-01-26, 21:03
  #5
Medlem
blåbolls avatar
Det kan väl vara bra mot åskan väl? Jag har vanliga enfas finskydd där jag har datorn, kylfrys, kamin och lite andra hemelektronikprylar.
Citera
2007-01-26, 21:10
  #6
Medlem
Botanikerns avatar
Det är mest känslig elektronik som är i behov av överspäningskydd. En spis är i regel bara en simpel resistiv belastning och de tillhör inte de känsligare appareterna. Har du haft problem med att saker går sönder pga överspäningar?
Citera
2007-01-26, 21:18
  #7
Medlem
blåbolls avatar
Det är en bosch varmluftsugn med glaskiva. Timer, Barnsäkra vred som går att trycka in. Etc. Det låter som att det skulle kunna finnas känslig elektronik i den.

På landet där jag bor nu är åskan ständigt närvarande
Citera
2007-01-26, 23:50
  #8
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
På landet där jag bor nu är åskan ständigt närvarande

Mmm, landet ja. Luftledning?

Åskskydd är aldrig fel, men du skall då göra det ordentligt. Grov+finskydd för samtliga 3 faser direkt på inkommande servis.

Vad har du för jordtag? Du måste skapa en egen, lokal jord att avleda mot, annars fungerar inga av dina skydd. När åskan går i luftledningen så skapas s.k common mode-transienter. Enkelt sagt så kommer åskan in på alla ledare samtidigt, både faser och nollan. Den "jord" som servisen erbjuder (normal skyddsjord)i form av en koppling till nolledaren i centralen är inte värd någonting i detta fallet.

Man behöver jorradialer i koppar, eller om marken är lämplig, ett kraftigt jordspett att jordkoppla alla skydd till.

/capmac
Citera
2007-01-27, 01:49
  #9
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Mmm, landet ja. Luftledning?

Åskskydd är aldrig fel, men du skall då göra det ordentligt. Grov+finskydd för samtliga 3 faser direkt på inkommande servis.

Vad har du för jordtag? Du måste skapa en egen, lokal jord att avleda mot, annars fungerar inga av dina skydd. När åskan går i luftledningen så skapas s.k common mode-transienter. Enkelt sagt så kommer åskan in på alla ledare samtidigt, både faser och nollan. Den "jord" som servisen erbjuder (normal skyddsjord)i form av en koppling till nolledaren i centralen är inte värd någonting i detta fallet.

Man behöver jorradialer i koppar, eller om marken är lämplig, ett kraftigt jordspett att jordkoppla alla skydd till.

/capmac

Och alla hus med betongfundament har redan denna indirekta säkringen med armering/betong
Citera
2007-01-27, 19:48
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Kollat runt lite men finns det sånna liknande man sätter i vägguttaget eller kan man göra dem själv med dioder?

Finns inte tyvärr ,du får ta dit en trikare som installera det bredvid husets elcentral.Troligen dyrt.
Länk till överspänningskydd

Möjligen kan du ju höra med din el leverantör om dem (gratis) kan installera det på inkommande servis ledning ,kör hårt med dem och påpekar att du ofta får elektronik utslagen efter åska ,är dem motsträviga kan du ju alltid påpeka att du i så fall byter el leverantör bums.Kanske dem mjuknat lite nu i sina kundrelationer efter stormarna Gudrun och Per
Citera
2007-01-27, 20:52
  #11
Medlem
blåbolls avatar
Jo jag har redan klagat. De förstärkte de 4-5 sista spannen med ledning till mig och grannen för det var sjukt svagt nätet. Bara man slog på tv:en så blinka det till hos grannens lampor =)

Tror inte de är sugna på att åka ut igen.
Citera
2007-01-27, 21:58
  #12
Medlem
igentligen behöver du bara 3 vanliga överströms skydd som dufördelar i lvväggurtagn,,

överströms skydd är uppbygda med ett gas urladdninsrör när spänningen blir för hög så kortsluter röret, och det spelar liksom ingen roll var det sitter en transigent på nätet kommer att landa i överströms skyddet och ta största delen oavset var det sitter på rmligt avstånd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback