2010-06-03, 13:32
Bannlyst
"rita ladderschema fr en krets som skall ge signal varje gng den ger ett jmt hundratal. du fr anvnda rknare som rknar upp till 32. rknarens fullstndiga funktion mste beskrivas anvndas rtt."

ngon som har en aning?

tusen tack fr hjlp!
Citera
2010-06-04, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
"rita ladderschema fr en krets som skall ge signal varje gng den ger ett jmt hundratal. du fr anvnda rknare som rknar upp till 32. rknarens fullstndiga funktion mste beskrivas anvndas rtt."

ngon som har en aning?

tusen tack fr hjlp!

Ja det r vl inte s svrt. Anvnd en rknare som rknar till 20, varje gng den rknat till 20 kar du ett ord med 20. Nollstll rknare, brja om. jmfr hela tiden ordet med 100,200,300,400,500,600,700,800,900. Stt din signal en kort stund om villkoret i jmfraren r sant.

Kanske inte den smidigaste lsningen.. men det ger en hint om hur du kan gra.
Citera
2010-06-04, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av STX
Ja det r vl inte s svrt. Anvnd en rknare som rknar till 20, varje gng den rknat till 20 kar du ett ord med 20. Nollstll rknare, brja om. jmfr hela tiden ordet med 100,200,300,400,500,600,700,800,900. Stt din signal en kort stund om villkoret i jmfraren r sant.

Kanske inte den smidigaste lsningen.. men det ger en hint om hur du kan gra.

ok, det var visserligen iden banan jag tnkte men vet du hur jag ska stlla upp det i programmet?
frst ska det skrivas p papper och in i programmet men vill inte gra fel eftersom jag inte r bekant med det.

i "boxen", hur ska jag skriva det?

C20:0
ACC:100
RESET:

osv, skulle du kunna hjlpa med det?
Senast redigerad av d.bergkamp 2010-06-04 kl. 12:28.
Citera
2010-06-04, 14:19
Bannlyst
Citat:
ok, det var visserligen iden banan jag tnkte men vet du hur jag ska stlla upp det i programmet?
frst ska det skrivas p papper och in i programmet men vill inte gra fel eftersom jag inte r bekant med det.

i "boxen", hur ska jag skriva det?

C20:0
ACC:100
RESET:

osv, skulle du kunna hjlpa med det?

Vilket fabrikat p PLC samt programvara ska det skrivas i?
Citera
2010-06-04, 17:33
Bannlyst
Citat:
Vilket fabrikat p PLC samt programvara ska det skrivas i?
hmm, det vet jag faktiskt inte.

men hur skulle du skriva det p papper?
Citera
2010-06-04, 17:47
Bannlyst
Citat:
hmm, det vet jag faktiskt inte.

men hur skulle du skriva det p papper?

Ja det beror givetvis p vilket system det gller... Det brukar variera mellan olika system. Men jag antar att detta r em skoluppgift, s jag gissar p att ni ska skriva det i medoc och att plc:n r nn typ av mitsi fx-serie. Kan det stmma tror du?
Citera
2010-06-04, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ja det beror givetvis p vilket system det gller... Det brukar variera mellan olika system. Men jag antar att detta r em skoluppgift, s jag gissar p att ni ska skriva det i medoc och att plc:n r nn typ av mitsi fx-serie. Kan det stmma tror du?
det r mycket mjligt, jag knner till medoc men mitsi fx-serie r obekant fr mig.

men om vi nu hller oss till papper, vet du hur jag ska skriva i min box fr uppgiften ovan?
nt i stil med "ruta": C5:0, ACC:0, SET, osv., men hr r jag helt vilsen s jag r mycket tacksam fr din hjlp.
Citera
2010-06-04, 21:34
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
det r mycket mjligt, jag knner till medoc men mitsi fx-serie r obekant fr mig.

men om vi nu hller oss till papper, vet du hur jag ska skriva i min box fr uppgiften ovan?
nt i stil med "ruta": C5:0, ACC:0, SET, osv., men hr r jag helt vilsen s jag r mycket tacksam fr din hjlp.

Vad r det fr "box" du pratar om, programeringsdosan till styrsystemet eller en dator..?
Citera
2010-06-05, 00:05
Medlem
economuss avatar
Ah, PLC-programmering! Minns att jag satt med ngon form av PC-mjukvara som simulerade en PLC och miljn runtomkring den, med ventiler, lampor, strmbrytare, reln och liknande, fr ngra r sedan. Lrde mig bland annat att programmera ett trafikljus. Jag vill minnas att det var roligt.
Citera
2010-06-05, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Vad r det fr "box" du pratar om, programeringsdosan till styrsystemet eller en dator..?
allts man brukar, enligt vr bok, skriva COUNTER, CNT: 32, PRE: 10 i en liten ruta.
vad jag vill frst r vad jag ska skriva i mitt fall ovan. (uppgiften jag postade)
Citera
2010-06-05, 09:53
Bannlyst
Citat:
allts man brukar, enligt vr bok, skriva COUNTER, CNT: 32, PRE: 10 i en liten ruta.
vad jag vill frst r vad jag ska skriva i mitt fall ovan. (uppgiften jag postade)

Mitsi var en frkortning av mitsubishi

Sttet du beskriver verkar ju vara ngon form av blanket/dokument ni fyller i. Detta verkar ju vara ngot unikt fr er utbildning. Jag kan inte svara p hur din blanket ska fyllas i. Men om du nu sger att ni brukar skriva rknare p ett visst stt. Ska du vl skriva den p det sttet??

Jag gav dig ju pseudo-koden fr ngra inlgg sedan. Sen hur du integrerar det i din blanket r ju upp till dig att lsa

Det som jag kan sga s hr p rak arm verkar det ju som CNT:nn r instansen p rknaren, PRE:nn r ju vrdet den ska rkna till. Sen behver du ju bara lgga till ngra MOVE ,ADD och COMPARE-instruktioner.

Lycka till!
Citera
2010-06-05, 20:19
Bannlyst
Citat:
Mitsi var en frkortning av mitsubishi

Sttet du beskriver verkar ju vara ngon form av blanket/dokument ni fyller i. Detta verkar ju vara ngot unikt fr er utbildning. Jag kan inte svara p hur din blanket ska fyllas i. Men om du nu sger att ni brukar skriva rknare p ett visst stt. Ska du vl skriva den p det sttet??

Jag gav dig ju pseudo-koden fr ngra inlgg sedan. Sen hur du integrerar det i din blanket r ju upp till dig att lsa

Det som jag kan sga s hr p rak arm verkar det ju som CNT:nn r instansen p rknaren, PRE:nn r ju vrdet den ska rkna till. Sen behver du ju bara lgga till ngra MOVE ,ADD och COMPARE-instruktioner.

Lycka till!
allts uppgiften r att bara skriva ner det p papperet hur ett snt ladderschema skulle se ut.

jag har suttit och besvrat mig med frgan alltfr lnge och skulle annars inte vnda mig till er professionella. skulle man kunna f svaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in