Fast mitt problem r hur jag ska f den kod jag postade att brja om frn brjan igen, testade med att skriva SET M1 igen men fungerade inte.
r M8002= PLC i Run?
Det finns minnen i Mitsu-systemen i 8000-serien som blinkar om jag inte minns fel.
Ja du tnder ju lampan genom att ha M1 Satt i en 1 sek sedan resetar du ju M1.
Jag hade nog gjort s hr typ:
Kod:
LD Blinkminne
ANI M13
ANI C0
OUT Y1
LD Y1
OUT C0
K10
LD M1
RST C0
Men hur du integrerar det med din vriga kod kan jag intehjlpa dig med d jag inte vet vad vriga bitar gr...
Hoppas du r med p hur jag menar, man kan kortfattat sga att du gjort en subrutin som man mste anropa10ggr fr att du ska f din nskade funktion med den kod du har idag..
Det finns minnen i Mitsu-systemen i 8000-serien som blinkar om jag inte minns fel.
Ja du tnder ju lampan genom att ha M1 Satt i en 1 sek sedan resetar du ju M1.
Jag hade nog gjort s hr typ:
Kod:
LD Blinkminne
ANI M13
ANI C0
OUT Y1
LD Y1
OUT C0
K10
LD M1
RST C0
Men hur du integrerar det med din vriga kod kan jag intehjlpa dig med d jag inte vet vad vriga bitar gr...
Hoppas du r med p hur jag menar, man kan kortfattat sga att du gjort en subrutin som man mste anropa10ggr fr att du ska f din nskade funktion med den kod du har idag..
Jovars, den dr koden gr s att man mste trycka p RUN/eller en knapp (X0 eller vad som helst) 10 ggr o sen gr det inte mer. Gr det inte o gra per automatik s att det krs 10 ggr och sen slut?
M8002 i det hr fallet r en initieringspuls fr att starta igng hela processen, utan att behva trycka p en knapp(X0 etc).
Senast redigerad av William.L 2009-05-09 kl. 18:43.
Jovars, den dr koden gr s att man mste trycka p RUN/eller en knapp (X0 eller vad som helst) 10 ggr o sen gr det inte mer. Gr det inte o gra per automatik s att det krs 10 ggr och sen slut?
M8002 i det hr fallet r en initieringspuls fr att starta igng hela processen, utan att behva trycka p en knapp(X0 etc).
Menar du min eller din prg-snutt?
Om du syftar p min s r det ju bara att du byter ut ANI M13 till A M8002.
D kommer lampan blinka 10ggr sen sluta.
Jag har nu gkort ett exempel med din kod. Tror att detta kan funka, beror dock lite p hur M13 och M5 jobbar.
Sen fr att banta koden lite behver du inte M2 du kan anvnda M1 eller Y1 istllet.
Kod:
LD M8002
ANI M13
OR M5
ANI C0
SET M1
SET M2
LD M1
OUT Y1
LD M2
OUT T0
K10
LD T0
RST M1
RST M2
OUT C0
K10
Hej!
Jag var ut och skte om PLC programmering och hittade Allt om PLC Programmering.
Och tyckte att det skulle vara perfekt fr mig, men jag vet inte riktigt hur man ska gra ett inlgg p rtt stt s jag fr provar mig fram.
Kommer jag rtt s fortstt och lst. / Annars s fr jag be om urskt.
Jag skulle behva lite hjlp fr att komma igng med att programmera PLCer.
Har ngon ngot bra tips p litteratur fr att lra sig grunderna i PLC programmering.
Till ett projekt som jag har s behver jag styra 24 st. utgngar i ordning.
Sekvensen tnkte jag starta med att tv ingngar gr hga.
Sekvensen br starta inom 0,1 sekunder frn att ingngarna gick hga grna snabbare.
(Om det r lttare med att ingngarna gr lg s gr det att ordna)
Sedan s vill jag dra rel 1 till 24 i ordning, tiden mellan tv utgngar vill jag kunna stta mellan 0,04 sekunder och en minut totalt kommer ingen sekvens att vara lngre n 10 minuter.
Det behver inte vara ngon mjlighet att stoppa och starta p nytt.
Utan d den startat s gr den till slut och stnger sedan alla utgngar.
Vid lnga tider mellan stegen s r det bra om man stnger fregende utgng efter ca: 0,1 sekund
Dock r det inte absolut ndvndigt utan det g att man stnger en och drar en annan om det r lttare.
Jag vet inte om PLC r det bsta till detta men har blivit rekommenderat det.
Var in p ELFA och kpte en OMRON CP1L-L20DR-D och en CP1W-40EDR samt programvara CX-One.
Och trodde att det skulle vara ganska ltt och komma igng med det. Fr jag har programmerat en hel del ven om det nu r lnge sedan. D var det frmst Fortran och Pascal men ven lite C samt lite maskinkod. Nu nr jag gr ngot s blir det oftast VB6.
Detta inkp var mer som test fr blir det ngot av projektet s kommer jag att behva 10 15 st. moduler med 24 st. utgngar dr jag kommer att behva ha flera frdiga program som jag kommer att ladda ner till aktuell krning.
S jag tar grna emot tips p var man kper bra PLCer till bra pris.
r det jobbigt att anpassa programmet efter olika fabrikat av PLCer?
eller kan man kra det mer heller mindre rtt av?
Om ngon kunde hjlpa mig med ett frsta program, s tror jag att allt kommer att klarna.
Jag befinner mig i en situation liknande fregende skribents.
Jag ska byta styrsystem i en sorter- och justeringsanlggning p ett sgverk. D jag framver ven ska byta styrsystem fr klyv och torkanlggning samt nyinstallera styrsystem fr arbetsmiljskerhet, tnkte jag lra mig programmeringen sjlv. Jag lste kurser i Pascal och C++ fr ngra r sedan s viss grundkunskap i kodprogrammering har jag.
Min tanke var att utfra detta i tre steg. Frst bygga en virtuell modell av processen och simulera den i lmpligt program tills den fungerar som jag vill.
Drefter kpa in de komponenter jag behver och parallellkoppla den nya styrningen med den gamla fr testkrning.
Slutligen slnga ut den gamla och kra med den nya.
Jag tnkte anvnda Siemens S7 PLC med tillhrande komponenter till samtliga styrningar fr att frenkla fr mig sjlv. Vid installation har jag hjlp av en automatiseringselektriker.
Tanken att genomfra detta sjlv r ganska ny och till stor del uppkommen pga denna trd. Processen r enkel och ganska ltt att beskriva i kod (tror jag).
Nu skulle jag grna komma igng s fort som mjligt men har dlig koll p hur jag ska g tillvga.
Vilket program r mest lmpligt fr mig att anvnda fr att bygga modellen?
Finns det ngra ppna enkla testkoder och testsimuleringar till programmet s att man kan f en hoppstart i frstelse fr hur det r uppbyggt?
Tnker jag helt fel i min plan eller finns det ngra stora brister?
Jag hoppas mycket p att detta ska va genomfrbart. Vore underbart att ha full kontroll ver all styrning samt att enkelt kunna lgga till eller ndra funktioner vid nskeml!
Jag tackar fr all hjlp jag kan f!
Processen som ska genomfras beskrivs i all enkelhet nedan fr intresserad.
Via en enstycksmatare kommer den sgade varan en och en i jmna intervaller. Varan passerar 10 brytsprt placerade p olika distanser i 30-centimetersintervaller. Den p lngst avstnd som bryts anger varans lngd till styrningen (samt ger signal till sgklinga som justerkapar varan) drefter passerar varan en komponent som mter tjocklek och bredd och skickar detta till styrningen.
Varan gr vidare i systemet p en krokbana och sls av i ett av tolv fack med armar styrda av en pneumatisk kolv.
I vilket fack varan ska hamna bestms av lngd, bredd och tjocklek.
Varans position i systemet efter mtning bestms av en brytare som rknar passerande krokar i krokbanan.
Vad som ska ligga i respektive fack samt vilket antal som ska lggas dr innan tmning ndras kontinuerligt beroende p vad man justerar eller sorterar.
Jag befinner mig i en situation liknande fregende skribents.
Jag ska byta styrsystem i en sorter- och justeringsanlggning p ett sgverk. D jag framver ven ska byta styrsystem fr klyv och torkanlggning samt nyinstallera styrsystem fr arbetsmiljskerhet, tnkte jag lra mig programmeringen sjlv. Jag lste kurser i Pascal och C++ fr ngra r sedan s viss grundkunskap i kodprogrammering har jag.
Min tanke var att utfra detta i tre steg. Frst bygga en virtuell modell av processen och simulera den i lmpligt program tills den fungerar som jag vill.
Drefter kpa in de komponenter jag behver och parallellkoppla den nya styrningen med den gamla fr testkrning.
Slutligen slnga ut den gamla och kra med den nya.
Jag tnkte anvnda Siemens S7 PLC med tillhrande komponenter till samtliga styrningar fr att frenkla fr mig sjlv. Vid installation har jag hjlp av en automatiseringselektriker.
Tanken att genomfra detta sjlv r ganska ny och till stor del uppkommen pga denna trd. Processen r enkel och ganska ltt att beskriva i kod (tror jag).
Nu skulle jag grna komma igng s fort som mjligt men har dlig koll p hur jag ska g tillvga.
Vilket program r mest lmpligt fr mig att anvnda fr att bygga modellen?
Finns det ngra ppna enkla testkoder och testsimuleringar till programmet s att man kan f en hoppstart i frstelse fr hur det r uppbyggt?
Tnker jag helt fel i min plan eller finns det ngra stora brister?
Jag hoppas mycket p att detta ska va genomfrbart. Vore underbart att ha full kontroll ver all styrning samt att enkelt kunna lgga till eller ndra funktioner vid nskeml!
Jag tackar fr all hjlp jag kan f!
Processen som ska genomfras beskrivs i all enkelhet nedan fr intresserad.
Via en enstycksmatare kommer den sgade varan en och en i jmna intervaller. Varan passerar 10 brytsprt placerade p olika distanser i 30-centimetersintervaller. Den p lngst avstnd som bryts anger varans lngd till styrningen (samt ger signal till sgklinga som justerkapar varan) drefter passerar varan en komponent som mter tjocklek och bredd och skickar detta till styrningen.
Varan gr vidare i systemet p en krokbana och sls av i ett av tolv fack med armar styrda av en pneumatisk kolv.
I vilket fack varan ska hamna bestms av lngd, bredd och tjocklek.
Varans position i systemet efter mtning bestms av en brytare som rknar passerande krokar i krokbanan.
Vad som ska ligga i respektive fack samt vilket antal som ska lggas dr innan tmning ndras kontinuerligt beroende p vad man justerar eller sorterar.
Nu vet inte jag om du r anstlld p service/underhll p sgverket eller om det r en kund till dig. Om det senare allternarivet stmmer har jag en frga: r kunden i frga villig att betala fr att du ska utveckla en modell av en idag fungerande process? Samt simulera den i en modell innan driftsttning?
Jag har ganska stor erfarenhet av just styrsystemsbyten och driftsttningar.. De brukar g till s att man fr tillgng till all den dokumentation som finns inkl. programkod mm. Sen fr man helt enkelt lita p att den fungerar och sedan ha den som grund vid en konvertering. Sedan krs driftsttningen vid ett planerat stopp i produktionen. D man fr ta del fr del idrift vldigt frsiktigt..
Fr om jag har frsttt dig rtt s styrs allt av olika PLC:er idag fast det bara ska konverteras till ett nyare system?
Eller r det delvis gamal relstyrningar som ska implementeras i systemet?
Om du inte har tidigare erfarenhet av PLC-programmering och driftsttning tycker jag att du ska tnka en gng till innan du antar utmaningen. Sm misstag kan orsaka fruktansvrda konsekveneser fr ett fretag...
Du fr inte ta det hr personligt, jag har ju inte en aning om din bakgrund och tidigare erfarenheter.. Men av det du beskrev s lt det inte som det.
S jag tar grna emot tips p var man kper bra PLCer till bra pris.
r det jobbigt att anpassa programmet efter olika fabrikat av PLCer?
eller kan man kra det mer heller mindre rtt av?
Om ngon kunde hjlpa mig med ett frsta program, s tror jag att allt kommer att klarna.
Tack p frhand Man59
Schneider har en mindre PLC (logiskt rel) som heter Zelio, detta r perfekt fr lite mindre applikationer dr inte s mycket datahantering krvs dvs. en massa dataord mm. (Mjukvaran r gratis!!)
Siemens har en liknande modell som heter Logo.
Det r inga strre problem att konvertera mellan systemen, men man mste "handknacka" koden det finns inga program som skter detta.
Dremot s kostar utvecklingsmjukvarorna ganska mycket till vissa system. det kan va bra att ha med sig i bakhuvudet..
Programmet som du beskriver r vldigt simpelt. Tror att om du stter dig ned och gr en liten sekvens fr 3 st utgngar enl. det stt du beskriver s kommer du att det inte r ngra strre problem. Sedan kar du bara ut ditt program med de kvarstende utgngarna.
Det ser ut som om jag hade lite fr brotomt, systemen som du freslog br rcka. Och blir nog mycket billigare.
Nu kommer jag att resa bort ngra dagar men ska stta mig med det nsta helg d jag kommer tillbaka. Jag mrkte att programvaran inte var billig 2800:-
Och nd s finns inte mina delar med. (Lurad) S man kan inte kra ngon riktig simulering i alla fall. Men jag tror att det ska fungera och skriva och skicka ver program.
Jag har varit inne p samma spr att s fort som jag frstr hur man lser av ingngarna har koll p tiden och kan styra ett par utgngar s lser sig resten.
Jag terkommer nog om ca: en vecka fr d jag stter mig med det s kommer nog problemen.
Ngon som har ett litet program som han/hon kan dela med sig av hr, med tids frdrjd styrning av utgngar.
S kanske allt klarnar.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!