Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-26, 11:10
  #1
Medlem
Kan en inneboende ta över en hyreslägenhet när uthyraren flyttar? Och om inte, i vilken "lag" hittar man det? Tacksam för snabba svar!
Citera
2007-01-26, 11:27
  #2
Medlem
Mihailovics avatar
Mot din vilja eller vad menar du?

En inneboende eller andrahandshyresgäst har inga som helst rättigheter
att ta över en lägenhet.

Är man närstående till uthyraren kan man i visa fall få ta över lägenheten.

Sen kan man ju som vanligt prata med hyresvärden och går man med på
det så är det inget som hindrar saken.
Citera
2007-01-26, 11:35
  #3
Medlem
Nej - min pojkvän ska bli inneboende, och trodde att han kunde ta över lägenheten när uthyraren skulle flytta. Jag har bristande juridiska kunskaper (minst sagt), men jag har fått för mig att en inneboende inte har rätt till lägenheten och för att kunna ta över en lägenhet ö h t så måste man stå på kontraktet. Har jag fel?
Citera
2007-01-26, 11:42
  #4
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulla
Nej - min pojkvän ska bli inneboende, och trodde att han kunde ta över lägenheten när uthyraren skulle flytta. Jag har bristande juridiska kunskaper (minst sagt), men jag har fått för mig att en inneboende inte har rätt till lägenheten och för att kunna ta över en lägenhet ö h t så måste man stå på kontraktet. Har jag fel?

Ja, du har fel.

Din pojkvän blir inte inneboende utan ni blir sambos helt enkelt (måste bott
ihop i sex månader som är ett riktmärke men kortare tid kan gälla beroende
på omständigheterna och avsikten).

Upphör samboförhållandet kan han ta över din lägenhet mot både hyresvärdens och din vilja och det gäller oavsett om han står på
kontraktet eller inte. Den biten går inte heller att friskriva sig från.

Dock så hade du lägenheten innan och då krävs det synnerliga
skäl ( att ni har barn och att han behöver lägenheten bättre än dig)
så där behöver du inte oroa dig särskilt.
Citera
2007-01-26, 11:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Ja, du har fel.

Din pojkvän blir inte inneboende utan ni blir sambos helt enkelt (måste bott
ihop i sex månader som är ett riktmärke men kortare tid kan gälla beroende
på omständigheterna och avsikten).

Upphör samboförhållandet kan han ta över din lägenhet mot både hyresvärdens och din vilja och det gäller oavsett om han står på
kontraktet eller inte. Den biten går inte heller att friskriva sig från.

Dock så hade du lägenheten innan och då krävs det synnerliga
skäl ( att ni har barn och att han behöver lägenheten bättre än dig)
så där behöver du inte oroa dig särskilt.

Jag är rädd att jag inte var tillräckligt tydlig. Det är alltså inte hos mig han ska bli inneboende.
Citera
2007-01-26, 11:51
  #6
Avstängd
Sam Lowrys avatar
Lånar tråden för en fundering jag haft.

Jag minns en gång några kompisars grannar som flyttade ut, under natten flyttade en barnfamilj in och dagen efter kom de som fått kontraktet på hyresradhuset. Vet att barnfamiljen inte kunde slängas på gatan av någon anledning och de blev kvar där till de omkringboendes förtret. Barnfamiljen hade alltså inget kontrakt, de kände de tidigare hyresgästerna och passade på under kväll och natt att få in sina saker!! Mamman i "familjen" hade 7-8 barn med olika pappor och kan ha särbehandlats av diverse myndigheter iom att de fick bo kvar, men det var aldrig tal om att de skulle slängas ut. De nya hyresgästerna stod där med flyttbil och lång näsa samt polis och hyresbolag kom, vet inte vad som hände med dom nya hyresgästerna. Kan tilläggas att det var ett relativt attraktivt område way over barnfamiljens sociala status.

Det var även skriverier i lokalpressen för några år sedan om en pundare med hund som tagit sig in i en outhyrd lägenhet och den kommunala bostadsbolaget fick problem att avhysa honom.

Min undran till experterna är: vad är det för skydd som finns för såna handlingar? Varför greps inte pundaren för inbrott direkt de såg han fanns i lägenheten?

edit; Det har med topic att göra tyckte jag, besittningsrätt o dyl går väl hand i hand med trådfrågeställningen..
Citera
2007-01-26, 11:56
  #7
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulla
Jag är rädd att jag inte var tillräckligt tydlig. Det är alltså inte hos mig han ska bli inneboende.

Skall han bli sambo med en annan tjej

Är det någon närstående? Morsa/farsa/bror/mormor m m?

Är inget av ovan fallet har han ingen rätt att alls.

Dock kan han alltid kontakta hyresvärden och fråga om han får ta över
lägenheten och godtar hyresvärden detta är det givetvis helt ok.
Citera
2007-01-26, 11:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Skall han bli sambo med en annan tjej

Är det någon närstående? Morsa/farsa/bror/mormor m m?

Är inget av ovan fallet har han ingen rätt att alls.

Dock kan han alltid kontakta hyresvärden och fråga om han får ta över
lägenheten och godtar hyresvärden detta är det givetvis helt ok.

Det är dessvärre ingen närstående. Och det är Studentstaden i Uppsala som hyr ut från början, så jag gissar på att det är rätt kört?
Citera
2007-01-26, 12:03
  #9
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Lånar tråden för en fundering jag haft.

Jag minns en gång några kompisars grannar som flyttade ut, under natten flyttade en barnfamilj in och dagen efter kom de som fått kontraktet på hyresradhuset. Vet att barnfamiljen inte kunde slängas på gatan av någon anledning och de blev kvar där till de omkringboendes förtret. Barnfamiljen hade alltså inget kontrakt, de kände de tidigare hyresgästerna och passade på under kväll och natt att få in sina saker!! Mamman i "familjen" hade 7-8 barn med olika pappor och kan ha särbehandlats av diverse myndigheter iom att de fick bo kvar, men det var aldrig tal om att de skulle slängas ut. De nya hyresgästerna stod där med flyttbil och lång näsa samt polis och hyresbolag kom, vet inte vad som hände med dom nya hyresgästerna. Kan tilläggas att det var ett relativt attraktivt område way over barnfamiljens sociala status.

Det var även skriverier i lokalpressen för några år sedan om en pundare med hund som tagit sig in i en outhyrd lägenhet och den kommunala bostadsbolaget fick problem att avhysa honom.

Min undran till experterna är: vad är det för skydd som finns för såna handlingar? Varför greps inte pundaren för inbrott direkt de såg han fanns i lägenheten?

edit; Det har med topic att göra tyckte jag, besittningsrätt o dyl går väl hand i hand med trådfrågeställningen..

När det gäller den första familjen så beror det på hur det gick till.

Känner dom denna familjen och t ex gör gällande att dom har ett
andrahandskontrakt med den avflytande familjen så kan dom inte
slängas ut med hjälp av polis eller KFM om det inte finns verkställbart
avhysningsbeslut.

Men jag antar att det måste ha funnits något slags uppsägning eller
överenskommelse om att hyresavtalet skulle upphöra vid den tiden
och då har inte en andrahandshyresgäst någon rätt att hålla sig kvar.

Dom har inte rätt att vara där...men det anses inte vara ett
brott utan en civilrättslig tvist så därför kan inte polisen göra något.

Men.....hyresvärden måste alltså gå till domstol/summarisk process
för att få en dom/beslut på avhysning....och det kan ta tid.

Så för luffare som inte har några tillgångar så är detta ett sätt att
snylta tills KFM bankar på dörren och vräker ut dom på gatan.

När det gäller pundaren är det inga problem att med polisens hjälp
slänga ut han....så där skall det inte finnas några problem alls.
Citera
2007-01-26, 12:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Upphör samboförhållandet kan han ta över din lägenhet mot både hyresvärdens och din vilja och det gäller oavsett om han står på
kontraktet eller inte. Den biten går inte heller att friskriva sig från.

Även om den som tar över lägenheten har hyresskulder och andra skulder? Fast avser betala hyran såklart m.h.a ströjobb och ev. socialbidrag om det krävs.

(Samtidigt som den som bodde där från början ska flytta till en annan lägenhet och inte vill ha den ordinarie lägenheten längre)
Citera
2007-01-26, 12:11
  #11
Medlem
Är det någon som har koll på vilken lag detta finns nedskrivet i (och gärna vilket kapitel)? Är det hyreslagen?
Citera
2007-01-26, 12:14
  #12
Avstängd
Sam Lowrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
När det gäller den första familjen så beror det på hur det gick till.

Känner dom denna familjen och t ex gör gällande att dom har ett
andrahandskontrakt med den avflytande familjen så kan dom inte
slängas ut med hjälp av polis eller KFM om det inte finns verkställbart
avhysningsbeslut.

Men jag antar att det måste ha funnits något slags uppsägning eller
överenskommelse om att hyresavtalet skulle upphöra vid den tiden
och då har inte en andrahandshyresgäst någon rätt att hålla sig kvar.

Men.....hyresvärden måste alltså gå till domstol/summarisk process
för att få en dom/beslut på avhysning....och det kan ta tid.

Så för luffare som inte har några tillgångar så är detta ett sätt att
snylta tills KFM bankar på dörren och vräker ut dom på gatan.

När det gäller pundaren är det inga problem att med polisens hjälp
slänga ut han....så där skall det inte finnas några problem alls.
Det är en rätt välkänd familj och de blev inte boende där så länge ändå, inte heller på nästa ställe de flyttade till osv.. knappast någon fruktan för kfm eller polis, de ses troligare som en del av deras umgängeskrets.. om dom skrivit nåt kontrakt med de tidigare vet jag inte men de hade aldrig setts till i området innan. Bostadsbolaget hade haft hyresrätten ute på sin vanliga marknad där de ordinarie hyresgästerna fått sitt kontrakt så lägenheten var helt uppsagd av den tidigare hyresgästen.

I fallet med pundaren uppmärksammades det i media, därför jag lagt det på minnet. Grannar som klagade över hunden och killen var väldigt trasig samt hotfull, delvis känd sen tidigare genom "snyftreportag om den botade knarkaren på väg rätt i livet" mm, en känd pundarprofil alltså. Det stod i tidningen att han brytit sig in och hunnit bo där ett tag och då blev det problem att vräka honom. Har för mig men är inte säker att dom löste det genom att ta in honom på tvångsvård eller nåt. Men tidningsartikeln handlade om att han bodde i en lägenhet han gjort inbrott i och grannarna var förtvivlade att inte bostadsbolaget slängde ut honom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback