2007-01-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Måste vara ett jäkla bestyr att köpa överrockar, huvudbonader, öronmuffar, handskar, glasögon, smycken och övriga personliga tillhörigheter från hela Europa, i alla prisklasser, för alla sorters människor, förse dom med realistiskt och varierande slitage och sedan lägga dom i stora högar!

I din drömvärld så finns säkert lämningar från de ca 1,5 miljoner människor som uppges ha utrotats i Auschwitz. Men sanningen ligger långt därifrån.

Börja med att reda ut tex hur många skor som finns i Auschwitz. Sedan subtraherar du med de dödsoffer som revisionisterna hävdar. Får du något kvar överhuvudtaget? Troligen inte, men vi kan ändå diskutera följande:

Hur är det med förvaring av sommar- respektive vinterskor? Är det fångarna själva som ansvarar för kläduppsättningar eller sköts detta centralt i lägret? Om lägret befriades på sommaren, vart befann sig då alla vinterskor som fångarna bevisligen gick i på vintern?

Låt säga att fröken Goldberg, som är tänkt att arbeta i Bunafabriken, anländer till Auschwitz i ett par sandaletter så kommer dessa sandaletter att tas ifrån henne för att bytas ut mot andra skor. Hur många skor finns kvar av den anledningen?

Vad händer med skor som blir slitna och kasseras? Vart förvaras dessa? Hur många skor hade lägret i lager för att kunna ersätta de arbetare som var tvungna att få nya skor?

osv osv.
Citera
2007-01-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Oavsett hur många de tänkte avrätta så krävdes det säkerligen en del byggarbeten i lägret.
Om jag var chef skulle jag handplocka tex byggnadsarbetare till att bygga nya baracker etc om det var ett sådant arbete.
För att jobbet skulle bli så bra som möjligt skulle jag utrusta de som utförde jobbet med vantar, mössor, kängor och allt som krävdes för ett bra jobb.
Detta oavsett hur många som avrättades samtidigt eller hur många av de som jobbade i de varma kläderna som skulle avrättas veckan efter.

Var det av samma anledning som man behandlade fångarna på sjukhus? Om fånge A måste söka sjukhusvård, och man ändå ska gasa 10 000 människor just den dagen, varför då slösa tid, pengar och resurser på att lägga in fånge A på sjukhuset istället för att gasa 10 001 fångar den dagen?

De flesta fångarna arbetade inomhus vapen- gummi- eller de kemiska fabrikerna. Så vitt jag vet använde man dock fångar för att bygga den s k Buna-Werke för IG Farben, så lite byggnadsarbete blev det allt.

Citat:
Allt som krävs för att fatta detta lilla hypotetiska tankeexperiment är en gnutta fantasi blandat med en viss inteligens.
Att du har god fantasi har jag förstått så det verkar vara någon annanstans det brister.

Ditt intresse för min intelligens struntar jag fullkomligt i, och överlämnar sådana bedömningar till de som känner mig.

Citat:
Jag tror inte alls att han glömde något. När det ställdes upp i vinterkylan gick det ofta till på detta viset enl massor av vittnesmål.
Men du kanske tror att fångarna höll på att bada i swimmingpoolen istället. Med paraplydrinkar på borden vid sidan om.

/VV

Ja, de kanske ställde upp sig inför arbetet i så där och sedan sprang in för att hämta alla vinterkläder efteråt? Hur svårt kan det vara att erkänna att en människa kan ha överdrivit på en teckning?
Citera
2007-02-01, 00:23
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Jag tror inte alls att han glömde något. När det ställdes upp i vinterkylan gick det ofta till på detta viset enl massor av vittnesmål.

Varför tycks alltid judar lida mer av kyla, umbäranden, och hederligt fysiskt arbete än andra människor?

"Arbeit macht frei", kom inte till av en slump.
Citera
2007-02-01, 00:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
I din drömvärld så finns säkert lämningar från de ca 1,5 miljoner människor som uppges ha utrotats i Auschwitz. Men sanningen ligger långt därifrån.

Börja med att reda ut tex hur många skor som finns i Auschwitz. Sedan subtraherar du med de dödsoffer som revisionisterna hävdar. Får du något kvar överhuvudtaget? Troligen inte, men vi kan ändå diskutera följande:

Hur är det med förvaring av sommar- respektive vinterskor? Är det fångarna själva som ansvarar för kläduppsättningar eller sköts detta centralt i lägret? Om lägret befriades på sommaren, vart befann sig då alla vinterskor som fångarna bevisligen gick i på vintern?

Låt säga att fröken Goldberg, som är tänkt att arbeta i Bunafabriken, anländer till Auschwitz i ett par sandaletter så kommer dessa sandaletter att tas ifrån henne för att bytas ut mot andra skor. Hur många skor finns kvar av den anledningen?

Vad händer med skor som blir slitna och kasseras? Vart förvaras dessa? Hur många skor hade lägret i lager för att kunna ersätta de arbetare som var tvungna att få nya skor?

osv osv.
Naturligvis så tror jag inte att alla skor fanns kvar när lägrena stängdes. Ej heller att man inte återanvände sig av skor eller att man var petig med att ge alla fångarna ordentliga vinterkängor.

Men, det är en imponerande samling personliga artefakter som finns kvar i lägren. Det hade varit väldigt svårt att på ett 100% trovärdigt och vattentätt vis fejka det genom att samla in dom och slita dom "för hand".
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Varför tycks alltid judar lida mer av kyla, umbäranden, och hederligt fysiskt arbete än andra människor?

"Arbeit macht frei", kom inte till av en slump.
För att man inte ville att de skule klara av det?
Citera
2007-02-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Naturligvis så tror jag inte att alla skor fanns kvar när lägrena stängdes. Ej heller att man inte återanvände sig av skor eller att man var petig med att ge alla fångarna ordentliga vinterkängor.

Men, det är en imponerande samling personliga artefakter som finns kvar i lägren. Det hade varit väldigt svårt att på ett 100% trovärdigt och vattentätt vis fejka det genom att samla in dom och slita dom "för hand".För att man inte ville att de skule klara av det?

Vem har påstått att samlingar av artefakter är fejkade, att de är insamlade och slitna för hand? Jag vet inte vart du har fått det ifrån. Givetvis är de lämningar som härrör från fångar slitna genom användning, men en lämnad artefakt är inte lika med en gasad/mördad människa. Auschwitz med sina 39 läger har ju faktiskt fungerat som en mindre stad under flera års tid med medföljande behov av kläder och skor....

I muséet har man ju försökt att bluffa med montrar med sluttande skivor för att få det att framstå som om det finns mycket fler lämningarna än vad som är fallet. Detta har jag ärligt talat rätt svårt att förstå med tanke på hur mycket lämningar som måste redan måste finnas där. Det räcker ju bara att tänka på de mängder med kläder, smycken och andra artefakter som måste ha tagits från fångarna vid ankomsterna innan de fick fångkläder/arbetskläder. Och detta implikerar ju alls inte gasningar.

De hundratusentals (låt säga 200 000) som faktiskt dog i Auschwitz, främst under epidemierna, måste ju också ha efterlämnat en jäkla massa material. Men det har ju ingen relevans när det gäller debatten om massgasningarna, som är något annat.
Citera
2007-02-01, 08:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Var det av samma anledning som man behandlade fångarna på sjukhus? Om fånge A måste söka sjukhusvård, och man ändå ska gasa 10 000 människor just den dagen, varför då slösa tid, pengar och resurser på att lägga in fånge A på sjukhuset istället för att gasa 10 001 fångar den dagen?

De flesta fångarna arbetade inomhus vapen- gummi- eller de kemiska fabrikerna. Så vitt jag vet använde man dock fångar för att bygga den s k Buna-Werke för IG Farben, så lite byggnadsarbete blev det allt.

Två flugor i en smäll!
Det var knappast de som skulle gasas samma eftermiddag som man släppte in till läkaren utan de som eventuellt man kunde ha nytta av senare. Tex till att bygga för IG Farben.
Det kan ju vem som helst räkn..... Nä visst ja.

Citat:
Ja, de kanske ställde upp sig inför arbetet i så där och sedan sprang in för att hämta alla vinterkläder efteråt? Hur svårt kan det vara att erkänna att en människa kan ha överdrivit på en teckning?

Självklart finns det överdrifter både här och där.
Jämför tex med en fotbollsmatch.
AIK spöar DIF med 4-0 en sommarkväll på Råsunda. Efteråt frågar du en polare som var där hur 1-0 målet gick till, det där du nyss såg på sportspegeln där en AIKare fumlar med mkt tur, och en hel del hjälp av klumpiga DIF försvarare, in bollen via stolpen.
Du får säkert höra vilken dribbling genom hela försvaret anfallaren gjorde och avslutat med en klackspark (som förvisso var sant men det var en rensning som råkade ta på klacken).

Dylika överdrifter förekommer överallt. Se bara på detta forum där folk (inte jag naturligtvis) lägger till det som passar ens egen ståndpunkt och tar bort sådant som arbetar emot.

Men som Herr Lindholm brukar säga, det är den stora bilden som man skall titta på.
Din fotbollspolare kommer att säga att AIK vann med 4-0.
Att det var Sanny Åslund, Lill-Garvis och bröderna Leback som gjorde baljorna och att Svenne Lindman var en katastrof på DIFs mittfält.
Bara för att bilden han målade upp, den du redan sett på TV, inte var exakt innebär det inte att allt det väsentliga var falskt.
Eller hur?

Läste ett vittnesmål nyss där dessa uppställningar benämndes Zahlapell. Iallafall hade en del av uppställningarna, när fångarna räknades igenom kan man tro, detta namn.
Inte fasen fick alla fångar med lägst status varma vinterkläder på sig. Det tror du nog inte ens själv på.
Tvärt om berättar massor med vittnen om diverse uppställningar utan kläder (gissningsvis stod de inte nakna alltid utan de menade vinterkläder) på vintern eller i stekhet hetta utan vatten på sommaren.

/VV
Citera
2007-02-01, 14:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Visst. Men det verkar vara ett himla bestyr att springa fram och tillbaka bara för att man skall leka med kläderna. Eller stampar vakten på fångarna för att de vågade ifrågasätta hela klädlådeleken?
Citera
2007-02-07, 21:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Filmen Conspiracy fantiserar fritt om vad som sades vid motet - bland annat diskuteras de formenta gaskamrarna och deras effektivitet (22 miljoner doda per ar...) - och urskuldar sig sedan lite i skymundan genom att ge intrycket av att stenografen vid motet fick order om att inte skriva ner diskussionerna om massmordets metoder. Sa praktiskt. Den i amnet fullstandigt ignorante tittaren (sasom Relay, Entzo och andra) ges intrycket av att filmen troget aterger vad som finns att lasa i protokollet. Den gamla vanliga sortens bluff med andra ord.
Du utgår här från att filmen bara har sin grund i protokollet. Men faktum kvarstår att en hel del av det som visas (eller sägs) i filmen även går att finna i förhören och rättegången mot Adolf Eichmann! Eller har jag helt fel..?

Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
/.../
Varfor visar de inte de "dokumentarer" du namner eller filmerna tagna vid Eichmann-rattegangen? /.../
Här håller jag definitivt med dig! Eichmann-rättegången filmades (konstant skulle jag tro) och i alla fall något av detta skulle jag vilja kunna få se...

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
/.. på frågan om skorna i (dagens) Auschwitz ../
Tvångsarbetarna behövde gott om ombyten, eftersom de ville vara aktiva inom lägrets alla fritidssysselsättningar, som fotbollsspelande, bokxning, teatergående, orkesterfrekventerande, biblioteksbesökande och bordellvisiter?
/.../
Aha!? Men du glömde väl bort när Auschwitz-fångarna (de judiska alltså och särskilt de i Sonderkommandona) skulle in till stan för att köpa morgonfika eller tjattra en stund med lokalbefolkningen?!!

(Äh, nu blir man väl snart förbannad också. )

Citat:
Ursprungligen postat av Budikate
Det är sådana inlägg som visar din okunskap. Om man inte vet någonting så tycker jag det är OK att ifrågasätta saker, men du har redan "fantiserat ihop" din bild av lägret, och tar inte till dig någon information what so ever.
Du verkat tro att Auschwitz var Polens svar på Fryshuset, eller valfritt sommarland.
Sorgligt....mycket sorgligt....
Right!!

Citat:
Ursprungligen postat av Budikate
Ja, pucko.
Det var ett nöjesfält där gästerna betalade inträdet med tandguld eller sina skor, sen var allting gratis när man väl kom in. Tatueringen visade att entren var betald ungefär som ett "åkband" man har runt armen på Köpenhams tivoli.
Förvisso, men Ezzelino utgår ifrån fakta (faktiskt). Men att han därmed försöka framställa det som så att Auschwitz var en plats för rekreation och sunt leverne (?) är groteskt!!!
Citera
2007-02-07, 22:01
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Aha!? Men du glömde väl bort när Auschwitz-fångarna (de judiska alltså och särskilt de i Sonderkommandona) skulle in till stan för att köpa morgonfika eller tjattra en stund med lokalbefolkningen?!!

(Äh, nu blir man väl snart förbannad också. )

Förvisso, men Ezzelino utgår ifrån fakta (faktiskt). Men att han därmed försöka framställa det som så att Auschwitz var en plats för rekreation och sunt leverne (?) är groteskt!!!

Jag redovisade helt enkelt vad den judiske Auschwitzfången Marc Klein skrivit om de faciliteter och fritidssysselsättningar som bevisligen existerade i arbetslägret, även för judiska fångar. Är det "groteskt" därför att det inkräktar på den mytologiserade bilden av Auschwitz, exemplifierad i David Olères kitschiga teckningar?

http://fcit.usf.edu/Holocaust/resour...lery/olere.htm

Några "Sonderkommandomedlemmar" i den bemärkelse du implicerar (de lögnare som hävdat att de upphävde naturlagarna och deltog i "massgasningen av miljontals judar") existerade förstås aldrig: men om
de hade funnits kan man verkligen ställa sig frågan varför de som fortfarande lever inte borde åtalas och dömas för mycket handgriplig medverkan i omfattande genocidala processer:

http://forum.axishistory.com/viewtop...sonderkommando
Citera
2007-02-07, 22:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jag redovisade helt enkelt vad den judiske Auschwitzfången Marc Klein skrivit om de faciliteter och fritidssysselsättningar som bevisligen existerade i arbetslägret, även för judiska fångar. Är det "groteskt" därför att det inkräktar på den mytologiserade bilden av Auschwitz, exemplifierad i David Olères kitschiga teckningar?

http://fcit.usf.edu/Holocaust/resour...lery/olere.htm

Det var ungefär det jag menade med mitt tidigare inlägg. Sådana faciliteter fanns! Det mest kända (?) bör väl vara själva orkestrarna.. Huruvida resterande faciliteter fanns i Birkenau (utrotningslägret) eller bara i Auschwitz I (det första, huvudlägret) lämnar jag därhän eftersom jag saknar riktig "kompetens" därvidlag, men vad det gäller bordellverksamhet så känner jag bara till att det fanns i Auschwitz I.

Groteskt tycker jag helt enkelt att ditt tidigare resonemang är på grund av att du tar fakta som intäkt för dina egna fantasier om hur fångar i allmänhet hade det i lägren.. Om de nu hade det så jäkla bra och trevligt på alla sätt och vis, så skulle väl nazisterna haft all anledning att bevilja många, återkommande och oannonserade besök från exempelvis det internationella röda korset, och inte några enstaka (själv känner jag bara till de i Theresienstadt) som var synnerligen väl orkestrerade av den nazistiska lägeradministrationen!

Citat:
/.../Några "Sonderkommandomedlemmar" i den bemärkelse du implicerar (de lögnare som hävdat att de upphävde naturlagarna och deltog i "massgasningen av miljontals judar") existerade förstås aldrig: men om
de hade funnits kan man verkligen ställa sig frågan varför de som fortfarande lever inte borde åtalas och dömas för mycket handgriplig medverkan i omfattande genocidala processer/.../
... men om de hade funnits så kan man verkligen ställa sig frågan.. om det fanns några kvar i livet efter maj 1945? ... ... Eller om de gladeligen och frivilligt ställde upp på arbetet utan några som helst hot om (exempelvis) snar hädanfärd (via rök) om de inte deltog?
Citera
2007-02-07, 22:57
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Här håller jag definitivt med dig! Eichmann-rättegången filmades (konstant skulle jag tro) och i alla fall något av detta skulle jag vilja kunna få se...
En del av Eichmann-rättegången finns att se på denna länk, det är delen där han påstår sig ha sett "gejsrar av blod". Scrolla ner till episod 28:

http://www.onethirdoftheholocaust.com/
Citera
2007-02-08, 00:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
En del av Eichmann-rättegången finns att se på denna länk, det är delen där han påstår sig ha sett "gejsrar av blod". Scrolla ner till episod 28:

http://www.onethirdoftheholocaust.com/
Ja, ... och... ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in