Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDonaldsSAB
Jo men jag tänkte att någon som hade koll kanske kunde berätta vad GMAT bör ligga på utifrån mina förutsättningar och situation.

Vilken inriktning vill du in på? Medel på Finance är 710, med dina betyg gissar jag att du kan vara i undre percentilen; 670 är nog minsta möjliga. Accounting, valuation and financial management har 680 som medel. Planerar du att söka till HT19?
Citera
2019-10-29, 08:15
Medlem
Jag skriver GMAT den 20 december och har som mål att få 500 poäng (intagningspoängen till min master är 350 poäng).

La upp en studieplan om tre månader, där jag har utgått från främst Official Guide 2019 men även lite annat material som Manhattan och annan litteratur. Siktar på att göra alla frågor i Official Guide och även en hel det practice exams innan provet 20 december.

Har pluggat mellan 12-16 timmar i veckan. Verbal är min starka sida, så frågorna där är inte så utmanande även om jag har fel ibland. Quant är desto svårare för mig, där jag måste lägga ner mer tid för att både memorera formler och lära mig känna igen olika typer av frågeställningar. En svår del för mig på Quant är att lösa uppgiften inom det ungefärliga tidsspannet om två minuter.

Tror ni Official Guide och frågorna där är tillräckligt för att nå 500 poäng? Vad jag förstått är 500 inte ett häpnansväckade svårt resultat att uppnå för de allra flesta, särskilt om man lägger ner lite studier inför provet. I skrivande stund har jag pluggat i lite mer än en månad (började 20 september) och under december går jag ner lite i arbetstid för att kunna plugga desto mer.
Senast redigerad av Musique 2019-10-29 kl. 08:22.
Citera
2019-11-01, 18:58
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musique
Jag skriver GMAT den 20 december och har som mål att få 500 poäng (intagningspoängen till min master är 350 poäng).

La upp en studieplan om tre månader, där jag har utgått från främst Official Guide 2019 men även lite annat material som Manhattan och annan litteratur. Siktar på att göra alla frågor i Official Guide och även en hel det practice exams innan provet 20 december.

Har pluggat mellan 12-16 timmar i veckan. Verbal är min starka sida, så frågorna där är inte så utmanande även om jag har fel ibland. Quant är desto svårare för mig, där jag måste lägga ner mer tid för att både memorera formler och lära mig känna igen olika typer av frågeställningar. En svår del för mig på Quant är att lösa uppgiften inom det ungefärliga tidsspannet om två minuter.

Tror ni Official Guide och frågorna där är tillräckligt för att nå 500 poäng? Vad jag förstått är 500 inte ett häpnansväckade svårt resultat att uppnå för de allra flesta, särskilt om man lägger ner lite studier inför provet. I skrivande stund har jag pluggat i lite mer än en månad (började 20 september) och under december går jag ner lite i arbetstid för att kunna plugga desto mer.
Gör ett testprov på den officiella hemsidan och se vad du får. Skulle inte vara förvånande om du redan ligger på 500+ om du har pluggat en del redan.

Att endast göra uppgifter är inte effektivt. För att bli bättre ska du plugga teori så att allt är glasklart. Sen kan du investera tid i att bli bättre på att lösa uppgifterna. Jag använde magoosh.com som erbjuder en mängd övningsuppgifter och bra filmer för att förstå all teori.
Citera
2019-11-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Gör ett testprov på den officiella hemsidan och se vad du får. Skulle inte vara förvånande om du redan ligger på 500+ om du har pluggat en del redan.

Att endast göra uppgifter är inte effektivt. För att bli bättre ska du plugga teori så att allt är glasklart. Sen kan du investera tid i att bli bättre på att lösa uppgifterna. Jag använde magoosh.com som erbjuder en mängd övningsuppgifter och bra filmer för att förstå all teori.

Ska göra ett testprov antingen denna helg eller nästa för att se hur jag ligger till. Kanske var otydlig, men jag göra inte bara uppgifter. Började mina quantstudier med att i princip skriva ner allt som står i OG till svenska och illustrera ett exempeltal på varje matematisk del. Har även kompletterat med Manhattan för att förstå till fullo, särskilt primtal och word problems. Men jag upplever att matematik är en sak som verkligen faller på plats först när jag applicerar formler och teorier på övningsuppgifter. På så sätt lär, iallafall jag, mig tillämpa teorin rätt och snabbt identifiera olika typer av frågor.

Verbal tycker jag är svårare att studera teoretiskt för. Jag har väldigt lätt för alla delar av verbal, åtminstone i förhållande till quant. Men mycket bra material finns på GmatClub och Manhattans verbal section.
Citera
2019-11-02, 22:55
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musique

Vill minnas att 50:e percentilen är typ ett score på 530, så 500 är verkligen inte omöjligt. Tror inte det ska vara något problem, vad får du på test-proven?
Citera
2019-11-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Vill minnas att 50:e percentilen är typ ett score på 530, så 500 är verkligen inte omöjligt. Tror inte det ska vara något problem, vad får du på test-proven?

Har inte gjort ett testprov än. Ska göra det nästa helg. Vad jag har förstått är 350 som intagningspoäng för en master skrämmande lågt, och 500p borde inte ens vara ett särskilt imponerande resultat om man lagt ner över 10h/vecka i tre månaders tid inför provet. Men det är svårt att sia om provresultat i förväg. Ska göra ett testprov nästa vecka för att se hur jag ligger till. Det som kommer bli mest intressant är time management överlag på hela provet.
Citera
2020-05-13, 21:19
Medlem
Hej, Jag har fått uppfattning av att det bara är Quant & Verb delarna som räknas in i resultatet. Skall man skita i att plugga IR och AWA då ?
Citera
2020-06-14, 07:11
Medlem
Behöver 750 på GMAT för att få gratis tuition. Hade 1.9 på HP, är det jämförbar svårighetsgrad?

Gjorde ett provtest nyss. IR var lätt men quant var knepigt. Glömt mycket matte.
Citera
2020-06-14, 15:28
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Behöver 750 på GMAT för att få gratis tuition. Hade 1.9 på HP, är det jämförbar svårighetsgrad?

Gjorde ett provtest nyss. IR var lätt men quant var knepigt. Glömt mycket matte.

Skulle inte säga att det är speciellt jämförbart egentligen. På HP jämför du dig till största del med svensk tonåringar som eventuellt vill börja på högskolan. På gmat jämför du dig till stor del med folk som är universitetsutbildade, har ett par års arbetslivserfarenhet och är har inte sällan enegsla som modersmål. De som gör gmat är också generellt sett någolunda ambitiösa då dom trots allt försöker komma in på master/business school, HP gör ju bördan varenda unge.

Så sure, ett högt HP tyder väl på att du är bra på att göra standardiserade test under tidspress, men i övrigt ska du nog inte dra för stora växlar på ditt HP resultat.
Citera
2020-06-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle inte säga att det är speciellt jämförbart egentligen. På HP jämför du dig till största del med svensk tonåringar som eventuellt vill börja på högskolan. På gmat jämför du dig till stor del med folk som är universitetsutbildade, har ett par års arbetslivserfarenhet och är har inte sällan enegsla som modersmål. De som gör gmat är också generellt sett någolunda ambitiösa då dom trots allt försöker komma in på master/business school, HP gör ju bördan varenda unge.

Så sure, ett högt HP tyder väl på att du är bra på att göra standardiserade test under tidspress, men i övrigt ska du nog inte dra för stora växlar på ditt HP resultat.

Tack, bra tankar. Blir att nöta quant om jag nu ska göra det.
Citera
2021-04-06, 13:24
Medlem
Hej!

Helt ny i GMAT-världen och har således lite funderingar. Jag genomförde nyligen ett gammalt prov på GMATs officiella hemsida utan några förberedelser och fick 560 i score. Min ambition är att ta mig in på masterprogrammet i finans alternativt accounting på HHS.

- Hur skulle ni säga att min startpunkt med en score på 560 står sig?
- Hur mycket kan man räkna med att höja sig? Jag har möjligheten att dedikera 20-25h/veckan nu i 2-3 månader framöver och eventuellt även över sommaren.
- Hur bör man lägga upp sina studier för att förbättra sitt resultat? Jag förstår att detta är individuellt, men om någon skulle kunna peka mig i rätt riktning vore det uppskattat!

Tack på förhand.
Citera
2021-04-09, 16:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
Hej!

Helt ny i GMAT-världen och har således lite funderingar. Jag genomförde nyligen ett gammalt prov på GMATs officiella hemsida utan några förberedelser och fick 560 i score. Min ambition är att ta mig in på masterprogrammet i finans alternativt accounting på HHS.

- Hur skulle ni säga att min startpunkt med en score på 560 står sig?
- Hur mycket kan man räkna med att höja sig? Jag har möjligheten att dedikera 20-25h/veckan nu i 2-3 månader framöver och eventuellt även över sommaren.
- Hur bör man lägga upp sina studier för att förbättra sitt resultat? Jag förstår att detta är individuellt, men om någon skulle kunna peka mig i rätt riktning vore det uppskattat!

Tack på förhand.

Vet inte vad som krävs nuförtiden för programmen du listar men känns ändå som att du har rätt goda förutsättningar. Tror "det brukar sägas" att folk normalt höjer sig 100-150 poäng med träning så ifall vi litar på det så borde du hamna krig 650-700 vilket borde räcka?

Sen beror det lite på varför du fick ditt resultat. Är du extra svag på en specifik del eller är du jämn över alla delar? Ifall det enbart är en del du är rejält svag på är det rimligtvis lättare att plugga stenhårt på just den och höja dig rejält.

När det kommer till att plugga tror jag det är viktigt att vara ärlig mot dig själv. Analysera ditt första resultat och kolla vilka delar du var bra på och vilka du var dålig på och bygg upp din plan utifrån den. Jag var exempelvis usel på SC och RC men rätt stabil på quant så då var jag tvungen att lägga majoriteten av tiden på att plugga på verbal, och i synnerhet SC och RC. Skaffa Manhattan-böckerna och dra igenom dom pärm till pärm (grundligare på delar du är bra på och noggrannare på delar du är dålig på). Leta upp extramaterial på delarna du är dålig på (gmatclub.com har exempelvis en riktigt bra pdf för grammatikdelen som jag behövde träna på, dom har säkert mer material för andra delar ifall det är andra delar du behöver träna på).

När du väl kört igenom böckerna och har hyfsad koll på det mesta kan jag varmt rekommendera gmatclubs forum, i synnerhet delarna där folk användarna analyserar frågor för att komma fram till varför ett visst svar är det rätt. Det är väldigt nyttigt när du känner att du har en bra grund.

Se också till att göra provtesterna lite då och då. Det ger dig dels en check för att se ifall du utvecklats och dels för att det ger dig också på att disponera tiden samt hålla koncentrationen en längre tid. Det är stor skillnad på att lösa mattetal när du sitter själv utan tidspress och att lösa samma mattetal när du redan suttit i två timmar och vet att tiden börjar rinna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in