Håller med
Xploit,
srednabr verkar argumentera om andra saker och ta trådens titel för given.
För att förtydliga lite gentemot det
srednabr skriver:
Citat:
Genom att studera handskrifter av ”evangelier” så ser man att texterna blir alltmer helleniserade desto längre ifrån Ribi Yehoshuas födelse som de är daterade. Det finns inga belägg överhuvudtaget för att uttalanden i de tidigaste bevarade handskrifterna, som implicerar att Ribi Yehoshua var en farisé och undervisade ett budskap i enlighet med ”Moseböckerna”, har blivit tillagda och inte var en del av det ursprungliga dokumentet.
Vad betyder detta? Jag tolkar det så här:
Att manuskripten blir mer påverkade av grekisk kultur ju nyare de är. Och:
I originalmanuskripten stod det att RY var en rättrogen farisé, det är inget senare tillägg.
Är detta bevis för att det fanns en historisk person som hette RY?
Självklart inte! Det kvittar ju vad texter skrivna långt efter RYs tid säger om honom. Det är inget bevis för att han har funnits.
srednabr:
Citat:
Den ökade helleniseringen […]
osv
Detta har inget med sakfrågan att göra. Vi diskuterar ju ev. bevis för RYs existens, inte vilken lära han följde.
Talpiotgraven har en egen tråd, jag kommenterar den inte här.
srednabr:
Citat:
Ännu mer evidens för Ribi Yehoshuas existens och att hans undervisning var helt och hållet i enlighet med ”Moseböckerna” finns i ”History Museum” på Netzarims hemsida; och jag rekommenderar läsaren att läsa igenom all den informationen INNAN hon försöker sig på ytterligare argument att Ribi Yehoshua inte existerade.
Jag har försökt.
Jag vet inte vad jag gör för fel med mina länkar, den i post 333 är också död. Men gå till
www.netzarim.co.il och klicka på "Discover the Authentic, Historical Pharisee-Ribi Yehoshua" Det kan vara kul att veta om nån får ut nåt mer av det än jag. Se post 333.
Om det finns nån text som handlar om sakfrågan så klistra gärna in den.
OBS! Det handlar inte om vilken lära RY följde. Inte om vilken lära de kristna följer. Inte om vem som är den sanne efterföljaren till RY.
Det handlar om bevis för RYs existens.
Sen är ju det här rätt kul:
Citat:
Ovanstående argumentation påvisar således att bevisbördan är på den personen som hävdar att Ribi Yehoshua inte existerade
Vi ska alltså bevisa att någon
inte har existerat