• 1
  • 2
2007-01-22, 11:34
Medlem
Oozes avatar
Jag undrar vad det är för krav på att få bli kontaktperson. Min mor känner lite folk som tar hand om andra och tipsa mig att ta hand om någon på helgerna. Jag studerar och bor hemma, är snart 19 år. Skulle det funka?

Seriösa svar tack.

Peace / Ooze
Citera
2007-01-22, 11:44
Medlem
Katarsiss avatar
Beror ju på vem du vill vara kontaktperson åt... När jag blev kontaktperson så fick jag genomgå en personundersökning där dom tog utdrag ur brottsregistret och så, men det gällde små barn.

Du ska ha en stabil social och ekonomisk situation och vara intresserad av människor och vilja göra en insats. Ring ditt socialkontor och fråga, eller skicka ett mail.
Citera
2007-01-22, 11:47
Medlem
Nancy Wores avatar
Socialförvaltningen använder sig av kontaktpersoner som blir arvoderade, efter hur mycket tid de ska lägga ner, och gemensamt för de personerna är att de ska ha en ordnad levnadssituation, som är stabil och inte själva ha varit föremål för åtgärder, tex socialbidrag på ett längre tag. Tillsammans med socialförvaltningen görs en plan upp för hur mycket kontakt man ska ha och vad man ska göra. Det är inte frågan om att bli bästa kompis och "hänga på helgerna".

Det är möjligt att du skulle kunna vara kompisstödjare, och det skulle jag applådera, men de socialsekreterare som jag själv känner skulle nog inte anställa dig som stödperson, då din egen situation knappast kan benämnas som stabil (kommer du att flytta hemifrån, själv börja studera etc), och frågan är hur mycket vägledning du själv kan erbjuda då du också är ganska ung.