• 1
  • 2
2007-01-22, 11:34
Medlem
Oozes avatar
Jag undrar vad det är för krav på att få bli kontaktperson. Min mor känner lite folk som tar hand om andra och tipsa mig att ta hand om någon på helgerna. Jag studerar och bor hemma, är snart 19 år. Skulle det funka?

Seriösa svar tack.

Peace / Ooze
Citera
2007-01-22, 11:44
Medlem
Katarsiss avatar
Beror ju på vem du vill vara kontaktperson åt... När jag blev kontaktperson så fick jag genomgå en personundersökning där dom tog utdrag ur brottsregistret och så, men det gällde små barn.

Du ska ha en stabil social och ekonomisk situation och vara intresserad av människor och vilja göra en insats. Ring ditt socialkontor och fråga, eller skicka ett mail.
Citera
2007-01-22, 11:47
Medlem
Nancy Wores avatar
Socialförvaltningen använder sig av kontaktpersoner som blir arvoderade, efter hur mycket tid de ska lägga ner, och gemensamt för de personerna är att de ska ha en ordnad levnadssituation, som är stabil och inte själva ha varit föremål för åtgärder, tex socialbidrag på ett längre tag. Tillsammans med socialförvaltningen görs en plan upp för hur mycket kontakt man ska ha och vad man ska göra. Det är inte frågan om att bli bästa kompis och "hänga på helgerna".

Det är möjligt att du skulle kunna vara kompisstödjare, och det skulle jag applådera, men de socialsekreterare som jag själv känner skulle nog inte anställa dig som stödperson, då din egen situation knappast kan benämnas som stabil (kommer du att flytta hemifrån, själv börja studera etc), och frågan är hur mycket vägledning du själv kan erbjuda då du också är ganska ung.

Jag hade en god vän som var stödperson åt en tonåring, men min vän var då i trettioårsåldern, arbetade som lärare, bodde i eget boende och var gift sen flera år. Ser du skillnaden från dig själv? Hon fick också sätta gränser mot sin kontakt, och det var lite ansträngande. Personligen tror jag inte att en mycket yngre person hade klarat det. Det finns en anledning till att dessa personer behöver stödkontakter.

Jag tror säkert att du skulle kunna göra nytta som kompisstödjare, men att du får vänta lite med att bli arvoderad kontaktperson. Det skadar inte att fråga, dock, och jag önskar dig lycka till. Kom i håg, att man inte blir rik på nämnda uppdrag och att det krävs att man tar sitt uppdrag allvarligt. Man är inte en kompis, man är en fast punkt i tillvaron, ett vuxet perspektiv för en person som behöver vägledning.
Citera
2007-01-22, 11:56
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nancy Wore

Jag tror säkert att du skulle kunna göra nytta som kompisstödjare, men att du får vänta lite med att bli arvoderad kontaktperson. Det skadar inte att fråga, dock, och jag önskar dig lycka till. Kom i håg, att man inte blir rik på nämnda uppdrag och att det krävs att man tar sitt uppdrag allvarligt. Man är inte en kompis, man är en fast punkt i tillvaron, ett vuxet perspektiv för en person som behöver vägledning.

Man kan ju vara kontaktperson åt förståndshandikappade också och jag tror att en 19-årig kille skulle göra succé som kontaktperson åt en ung utvecklingsstörd kille. Då kan dom göra "grabbiga grejer" som att titta på hocky och spela dataspel.
Jag tror att mongolida Sune 22 år hellre umgås med en 19-årig kille än med en 30-årig tant. Och det tror jag att soc fattar också.
Citera
2007-01-22, 12:54
Medlem
Oozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
30-årig tant?

Haha jadu.

Mm förstår er, tänkte liksom på om man måste ha en inkomst eller om man kan leva på bidrag och vara kontaktperson. Jag vill "ta hand" om en annan och hitta på saker det är ingen grej jag gör endast för lite extra cash eller så. Morsan har sagt att hon kan hjälpa till när det gäller vissa saker. Hon är psykolog också.

Om jag nu skulle ringa eller skicka ett mail till dom, vad bör jag nämna?

Peace / Ooze
Citera
2007-01-22, 13:30
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooze
Haha jadu.

Mm förstår er, tänkte liksom på om man måste ha en inkomst eller om man kan leva på bidrag och vara kontaktperson. Jag vill "ta hand" om en annan och hitta på saker det är ingen grej jag gör endast för lite extra cash eller så. Morsan har sagt att hon kan hjälpa till när det gäller vissa saker. Hon är psykolog också.

Om jag nu skulle ringa eller skicka ett mail till dom, vad bör jag nämna?

Peace / Ooze

Berätta lite om dig själv, bara. Vad du studerar, vad du har för intressen osv. Inget djuplodande, utan mer som en kontaktannons. Om de är intresserade får du komma dit på samtal och kan berätta vad de frågar efter.
Citera
2007-01-22, 13:36
Medlem
Oozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Berätta lite om dig själv, bara. Vad du studerar, vad du har för intressen osv. Inget djuplodande, utan mer som en kontaktannons. Om de är intresserade får du komma dit på samtal och kan berätta vad de frågar efter.

Okej tack.
Citera
2007-01-22, 14:30
Medlem
Deannas avatar
Får man inte "mindre utbildning" eller så? De flesta kontaktpersoner jag känner är socionomer eller går socionomutbildningen och har fått för mig att det krävs någon slags "människoutbildning" då jag pratat med min chefs fru som jobbar inom kommunens "sociala ungdomsverksamhet"..
Citera
2007-01-22, 14:44
Medlem
Nancy Wores avatar
Jo, jo, visst, det beror på vem man är kontaktperson åt och i vilket syfte. De flesta kontaktpersoner finns där för att vara en fast punkt i tillvaron och ett föredöme, och det är 30-åriga tanter mycket bättre på än 19-åriga snorungar som vanligtvis är helt lost själva. Man ska verka stabiliserande och vara en anknytning till vuxenvärlden. Kompisar får skaffast på annat håll, men visst, det finns en möjlighet att någon ensam utvecklingsstörd person kan behöva en stödperson i samma ålder. Det skadar aldrig att höra, som jag också sa.

Det som jag hört är att man ska vara stabil, leva i en stabil situation och inte förekomma i socialens register.

Låt oss gärna få veta hur det går. Jag önskar dig lycka till och tror säkert att du kan vara någon till nytta. Huruvida det kan vara genom att bli en betald stödperson vet jag inte, men att du kan verka som ett stöd åt någon, är jag helt övertygad om.

PS. De som ser mig som en tant är alltid myyyycket unga själva. Hehe.
Citera
2007-01-22, 15:26
Medlem
Oozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nancy Wore
Jo, jo, visst, det beror på vem man är kontaktperson åt och i vilket syfte. De flesta kontaktpersoner finns där för att vara en fast punkt i tillvaron och ett föredöme, och det är 30-åriga tanter mycket bättre på än 19-åriga snorungar som vanligtvis är helt lost själva. Man ska verka stabiliserande och vara en anknytning till vuxenvärlden. Kompisar får skaffast på annat håll, men visst, det finns en möjlighet att någon ensam utvecklingsstörd person kan behöva en stödperson i samma ålder. Det skadar aldrig att höra, som jag också sa.

Det som jag hört är att man ska vara stabil, leva i en stabil situation och inte förekomma i socialens register.

Låt oss gärna få veta hur det går. Jag önskar dig lycka till och tror säkert att du kan vara någon till nytta. Huruvida det kan vara genom att bli en betald stödperson vet jag inte, men att du kan verka som ett stöd åt någon, är jag helt övertygad om.

PS. De som ser mig som en tant är alltid myyyycket unga själva. Hehe.

Vad tror du om mig? Att jag är en ostabil snorunge som letar kompisar som kontaktperson? Nej... så fel. Jag vill gärna ha lite extra pengar MEN det är inte därför jag vill göra det utan jag vill hjälpa folk med problem. Jag må vara 18 men jag är inget barn. Helt lost är jag inte.

Du verkar så jävla negativ på något sätt.

Även om jag inte är duglig som kontaktperson är ju inte det hela världen.

Peace / Ooze
Citera
2007-01-22, 17:11
Medlem
Nancy Wores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooze
Vad tror du om mig? Att jag är en ostabil snorunge som letar kompisar som kontaktperson? Nej... så fel. Jag vill gärna ha lite extra pengar MEN det är inte därför jag vill göra det utan jag vill hjälpa folk med problem. Jag må vara 18 men jag är inget barn. Helt lost är jag inte.

Du verkar så jävla negativ på något sätt.
Peace / Ooze

Om du inte förstår att jag försökte hjälpa dig, och den subtila skillnaden i att "nej, du passar inte profilen, och skulle antagligen inte kunna vara en vuxenkontakt, som det i de allra flesta fallen är, till en tonåring med problem, men försök du och se om det går att bli kamratstödjare", så har du bara bevisat min tes att det är skillnad mellan en 18-årig ungdoms verklighetsuppfattning och förståelse av problem och en 30-årig tants uppfattning av omvärlden.

Verklighetsanknytning handlar om att se problemen och möjligheterna på samma gång. Om du vill kan jag i stället ge dig lite: "ååååå, vad duktig du är som engagerar dig. Självklart kommer du att tjäna multum och genast få betalt enbart för att spela TV-spel."

Jag var inte negativ, vilket du kanske ser om du läser mina inlägg en gång till, utan jag tog min tid till att hjälpa DIG. Varsågod.

Att du är en instabil snorunge som vill tjäna lätta pengar på något som du tror är enbart trevligt och känna att du hjälper någon på köpet bevisade du själv. Du verkar långtifrån mogen till att bli kontaktperson för någon med verkliga problem, om du lyckades bli provocerad av en tant som jag, som faktiskt var riktigt vänlig. Kom igen när du är vuxen på riktigt. När du har ett jobb, en egen lägenhet och inte hetsar upp dig som en tonårspojke, dvs. Nu skulle det vara lite mer av en blind som leder en blind, eller hur...
Citera
2007-01-22, 17:31
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Får man inte "mindre utbildning" eller så? De flesta kontaktpersoner jag känner är socionomer eller går socionomutbildningen och har fått för mig att det krävs någon slags "människoutbildning" då jag pratat med min chefs fru som jobbar inom kommunens "sociala ungdomsverksamhet"..

Låter mer som att de är kontaktpersoner åt kriminella eller psyksjuka.

En del kontaktpersoner ska vara till stöd och hjälp, andra kontaktpersoner ska vara kompis eller någon som följer med på olika evenemang. Jag tror att det finns stora möjligheter för en ung kille att få bli stödperson i den sistnämnda kategorin.

Och själv är jag en 37-årig tant med erfarenhet av att vara dels kontaktperson åt missbrukare och dels stödfamilj åt två småttingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in