• 1
  • 2
2007-01-22, 18:18
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Låter mer som att de är kontaktpersoner åt kriminella eller psyksjuka.

En del kontaktpersoner ska vara till stöd och hjälp, andra kontaktpersoner ska vara kompis eller någon som följer med på olika evenemang. Jag tror att det finns stora möjligheter för en ung kille att få bli stödperson i den sistnämnda kategorin.

Och själv är jag en 37-årig tant med erfarenhet av att vara dels kontaktperson åt missbrukare och dels stödfamilj åt två småttingar.

Jag har inte fått den bilden genom min chefs fru i alla fall.. Har haft funderingar på att bli kontaktperson åt någon yngre eller ung handikappad, men har ingen som helst utbildning erfarenhet då det gäller "människoyrken" (förutom ett år som "dagisfröken" för barn mellan 1-5 år). Är 29årig tant, sambo sedan 8 år tillbaka, pluggar ekonomi och extrajobbar och är intresserad av människor (vill gärna hjälpa yngre och gör det nu "på nätet").
Citera
2007-01-22, 19:19
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag har inte fått den bilden genom min chefs fru i alla fall.. Har haft funderingar på att bli kontaktperson åt någon yngre eller ung handikappad, men har ingen som helst utbildning erfarenhet då det gäller "människoyrken" (förutom ett år som "dagisfröken" för barn mellan 1-5 år). Är 29årig tant, sambo sedan 8 år tillbaka, pluggar ekonomi och extrajobbar och är intresserad av människor (vill gärna hjälpa yngre och gör det nu "på nätet").

Kan ju vara olika i olika kommuner också. Bästa sättet är ju att fråga just sin socialtjänst. Man kan i alla fall inte få mer än ett nej
Citera
2007-01-23, 18:24
Medlem
Nancy Wores avatar
Deanna, det är inte otroligt att du skulle kunna bli stödperson.

En annan sak som du skulle kunna fundera över skulle vara att bli "god man". Det kan man vara åt yngre också, och har då han om deras ekonomi tex. Skulle inte det passa dig med din ekonomiska bakgrund?

Det är säkert så att krav kan variera något mellan olika kommuner, men varför inte höra i just din. Sen kan ju behov uppkomma också, och du kanske kan komma i fråga senare om du inte uppfyller kraven för tillfället, eller så behöver dom mer resurser senare.

Nu har jag varit positiv i tråden, och dessutom vill jag stödja FB-s stödpersoner.
Citera
2008-01-30, 11:08
Medlem
Verner_Tiwazs avatar
Kanske dumt av mig att pusha en så gammal tråd, men ville bara säga det att jag precis fyllt 18 år och har efter en intervju fått den bedömning att jag är lämplig som kontaktperson. Jag var 17 när jag ansökte och nästa månad skall jag börja träffa killen som jag skall vara kontaktperson åt, två träffar i månaden är det som gäller. Jag tror att det i regel är lätt att bli kontaktperson eftersom det troligen råder brist på sådana.

Lättförtjänta pengar.
Citera
2009-02-10, 21:53
Medlem
freedom291s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verner_Tiwaz
Kanske dumt av mig att pusha en så gammal tråd, men ville bara säga det att jag precis fyllt 18 år och har efter en intervju fått den bedömning att jag är lämplig som kontaktperson. Jag var 17 när jag ansökte och nästa månad skall jag börja träffa killen som jag skall vara kontaktperson åt, två träffar i månaden är det som gäller. Jag tror att det i regel är lätt att bli kontaktperson eftersom det troligen råder brist på sådana.

Lättförtjänta pengar.
De här får man inte fråga men jag gör de en då, hur mycket får man?
Citera
2009-03-29, 01:24
Medlem
Jag är 18 och jobbar också extra som kontaktperson. får 110 kr/tim. får ut ungefär 1500 i månaden för 4 tim jobb en gång i veckan. men det är säkert olika från kommun till kommun. jag fyllde i ett formulär och gick på intervju - sen fick jag ett uppdrag.
håller med Verner_Tiwaz -lättförtjänta pengar
perfekta extrajobbet om man går gymnasiet.
Citera
2009-06-03, 23:22
Medlem
rykenss avatar
Hej! Jag blev uppringd av en bekant till min familj och han ville gärna att jag skulle vara deras sons kontaktperson. Jag brukar cannabis ett par gånger i veckan och undrar om detta kan ses som ett problem för anställning som kontaktperson för sonen i fråga?

Tacksam för svar
Citera
2009-06-04, 12:03
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rykens
Hej! Jag blev uppringd av en bekant till min familj och han ville gärna att jag skulle vara deras sons kontaktperson. Jag brukar cannabis ett par gånger i veckan och undrar om detta kan ses som ett problem för anställning som kontaktperson för sonen i fråga?

Tacksam för svar

Det beror väl helt på om du berättar om ditt bruk?
Citera
2009-10-06, 20:37
Medlem
det beror helt och hållet på vad för slagas person du ska vara kontaktperson åt.
tex i göteborg kan du bli kontaktperson för en ungdom som behöver stöd om du uppfyller följane krav

23-40 år
ej med i belastningsregistret
stabil livssituation
Citera
2011-10-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maaathias
Jag är 18 och jobbar också extra som kontaktperson. får 110 kr/tim. får ut ungefär 1500 i månaden för 4 tim jobb en gång i veckan. men det är säkert olika från kommun till kommun. jag fyllde i ett formulär och gick på intervju - sen fick jag ett uppdrag.
håller med Verner_Tiwaz -lättförtjänta pengar
perfekta extrajobbet om man går gymnasiet.

Jag tror att du blandar ihop kontaktperon med ledsagare. Ledsagare får timlön för sitt arbete medans kontaktpersonen får ett fastställt arvode och omkostnadsbelopp så du är tydligen ledsagare isåfall.
Oftast brukar det inte ställas några särskilda krav och det är rent skitsnack att de i huvudsak söker stabila 30åringar. Det är oerhört individuellt och beror helt och hållet på vad brukaren eller hans anhöriga anser att personen ska ha för sorts kontakt. Inte heller brukar det ställas krav på fast arbete eller inkomst. Men kommunerna skiljer sig lite åt kring principer och framförallt betalning. Själv är jag kontaktperson åt två killar. För den ena får jag 1070 kronor i omkostnader och ett lika stort belopp i arvode men då är det också utsatt på ca 2 träffar i veckan vilket jag tror är lite ovanligt, Min andra kille träffar jag ca en gång i veckan och får 900 kronor i omkostnader och 535 kronor i arvode. Jag hade själv en viss påverkan i beloppen då jag av flera andledningar föredrar en högre omkostnadsersättning och istället gärna sänker arvodesdelen. Omkostnadsdelen behöver du heller inte redovisa utan blir det pengar över så blir det. Ibland ganska mycket) A-kassan eller socialen räknar naturligtvis inte omkostnadspengarna som inkomst och jag känner två personer som i övrigt lever på försörjningsstöd men är kontaktperson åt flera personer och på det viset drar in ganska mycket extra i månden på de dom sparar in. Tror dock inte att alla kommuner har dessa individuella lösningar med lönesättning för efter lite googlande så ser jag att Malmö kommun har fastslagit att en kontaktperson får 535 kronor i arvode och 490 kronor i omkostnadsersättningar. Sedan är jag osäker på hur utbildning och erfarenhet spelar in. i fallet ledsagare så brukar det göra det i lönesättningen.
Citera
2011-10-29, 17:36
Medlem
Ja jag jobbade också som kontaktperson ett tag under min arbetslöshet och möjligheten att spara in på omkostnadsersättningarna var en väldigt stor fördel som gav några hundralappar fler i månaden. Nu har jag dock jobb och skulle jag välja ett extraknäck idag så skulle nog ledsagare vara bättre eftersom det ger en riktig timlön
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in