• 1
  • 2
2007-01-22, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Amerikanarna är väl generellt rätt förtjusta i ister då det är ett billigt fett. Sen är det ju som sagt relativt smaklöst och är rätt hårt i rumstemperatur vilkat borde göra att tex munkar känns mindre flottiga. Det kan nog bidra en hel del till munkens konsistens. En munk friterad i olja borde kännas mjukare och flottigare.
Har testat både och. Skillnaden är inte så stor men jag tycker att istermunkarna smakar bättre. Till skillnad från andra så tycker jag nämligen att ister har en speciell, god smak. Men som vi har konstaterat, inte helt nyttigt.

~Paul~
Citera
2007-01-22, 13:24
Medlem
Truxas avatar
När jag var liten så brukade vi ofta få flott på våra smörgåsar eftersom vi inte hade råd med smör. Vi hade inte råd med stekflott från fläsk och nöt utan fick hålla tillgodo med fiskflott (främst från salt sill)
När vi satte oss för att öppna våra unikaboxar i torrdockan på Lindholmens Varv så hände det inte sällan att man vred ur brödbitarna för att kunna använda fiskflottet en eller två gånger till.
Citera
2007-01-22, 18:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Amerikanarna är väl generellt rätt förtjusta i ister då det är ett billigt fett. Sen är det ju som sagt relativt smaklöst och är rätt hårt i rumstemperatur vilkat borde göra att tex munkar känns mindre flottiga. Det kan nog bidra en hel del till munkens konsistens. En munk friterad i olja borde kännas mjukare och flottigare.
Säger du att munkar friteras i ister? Isåfall kommer jag aldrig mer äta sådana.
Citera
2007-01-22, 19:48
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Säger du att munkar friteras i ister? Isåfall kommer jag aldrig mer äta sådana.

I sverige så friteras dom flesta i vegetabilisk olja enligt mina erfarenheter. I staterna så används dock ister till väldigt mycket.
Citera
2007-01-22, 21:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
I ett avsnitt av favoserien simpsons som samlade homer flott,för att sedan sälja vidare. Finns det en sådan marknad i verkligheten,o vilka är isåfall flottsamlarna? Fritösoljan vet jag pizziriorna har problem att bli av med,men är det oxå ett outforskat penningområde månne?
Citera
2007-01-25, 01:05
Medlem
Cyberbusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Inte försökt, men fritera i flott lär vara gott.
Det har jag. Jag har friterat råpotatis i fläskflott flera gånger, det är supergott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in