Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-21, 21:42
  #1
Medlem
TheGoodDoctors avatar
http://www.dunenovels.com/

Någon som har läst de här romanerna? Skulle gärna vilja starta en diskussion om dom. Jag har läst hela serien själv (ej inkluderat Brian Herberts efterträdare) och ser Dune-böckerna som de största skrivna verken genom tiderna - av vad jag hittills har läst, vilket är mer än lite.
Citera
2007-01-21, 22:57
  #2
Medlem
Golonkas avatar
Jag har läst böckerna med mycket stor behållning. Faktiskt ett av de bästa verken i SF-litteraturen. Om jag skall vara kritisk mot någonting så är det valet av personnamn på karaktärerna. Lite för anglo-saxiskt för att det skall kännas "ryyyymden".

Annars: Helt klart uppe där bland Asimovs Stiftelsen, Aldiss Helliconia och Ian M Banks Inversions.
Citera
2007-01-21, 22:59
  #3
Medlem
Relays avatar
Har bara sett David Lynch filmversioner så är Dune mer av en släktkrönika? Det är det intrycket jag får iallafall.
Citera
2007-01-22, 00:47
  #4
Medlem
Golonkas avatar
Filmatiseringarna av Dune gör på intet sätt böckerna rättvisa. Jag gillade Lynchs version, men mer som ett kuriosa. Böckerna är MYCKET mer...
Citera
2007-01-22, 01:07
  #5
Medlem
Jag får gåshud av Dune och dom andra böckerna i den serien.

Helt klart den bästa boken som finns, killen och hans son skriver med en stor klarhet. Även om sonen är sämre på att skriva så slukar man hans böcker också.

Är det inte ett fantastiskt universum där människan förkastar datorerna och utvecklar sinna sinnen och kroppar till att förvränga rymden?

Bene gesserit wooooaahh
Citera
2007-02-03, 16:30
  #6
Medlem
hejtords avatar
Jag har bara läst orginal boken Dune men den är mycket bra och jag gillar universumet som böckerna utspelar sig i. Jag skulle vilja veta vad folk tycker om sonens böcker, är de läsvärda eller ska man unvika dem?
Citera
2007-02-03, 17:34
  #7
Medlem
God dag. Jag var på biblioteket igår och lånade ett gäng böcker. Jobbar på min engelska läsförståelse så gick runt lite bland den engelska avdelningen och lånade de flesta som verkade intressanta, bl.a. Dune.

Hur står sig uppföljarna till originalet? I bokens inslag finns dessa listade:

Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune

Någon som ha läst allihopa och kan ge betyg på dom? Bör dom läsas i kronologisk ordning?
Citera
2007-02-10, 17:29
  #8
Medlem
De bör läsas i kronologisk ordning, ja. Jag har ingen direkt favorit av böckerna, alla sex är helt enkelt lysande. Den första är förstås en riktig klassiker, men jag tycker att böckerna, och Herberts författarskap, växer genom hela serien. God Emperor of Dune är fascinerande, Leto II känns som en helt unik romankaraktär. Avslutningen av serien, med Heretics of Dune och Chapterhouse Dune, ökar hela historiens komplexitet ett snäpp och innehåller mysterier som vi aldrig kommer att få svar på. Frank Herbert planerade ju en sjunde bok som aldrig blev av, där vi kanske hade fått svar på en del av frågorna. Nyligen har hans klåpare till son tillsammans med Kevin J. Anderson gett ut en sjunde del som påstås bygga på Frank Herberts anteckningar, men jag vill inte ens läsa skräpet. De "prequels" som de tidigare presterat är fullkomligt usla. Som Penny Arcade uttryckte det: "They are fucking his corpse."
Citera
2007-02-10, 19:02
  #9
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonga
De bör läsas i kronologisk ordning, ja. Jag har ingen direkt favorit av böckerna, alla sex är helt enkelt lysande. Den första är förstås en riktig klassiker, men jag tycker att böckerna, och Herberts författarskap, växer genom hela serien. God Emperor of Dune är fascinerande, Leto II känns som en helt unik romankaraktär. Avslutningen av serien, med Heretics of Dune och Chapterhouse Dune, ökar hela historiens komplexitet ett snäpp och innehåller mysterier som vi aldrig kommer att få svar på. Frank Herbert planerade ju en sjunde bok som aldrig blev av, där vi kanske hade fått svar på en del av frågorna. Nyligen har hans klåpare till son tillsammans med Kevin J. Anderson gett ut en sjunde del som påstås bygga på Frank Herberts anteckningar, men jag vill inte ens läsa skräpet. De "prequels" som de tidigare presterat är fullkomligt usla. Som Penny Arcade uttryckte det: "They are fucking his corpse."

Ja men det passar väl bra, Herbert var ju en trångsynt jävla fitta har jag hört.
Citera
2007-02-11, 12:33
  #10
Medlem
Mr. Flynns avatar
Jag är en så stor Dune-nörd att jag beprytt min kropp för evigt med bläck med än så länge 3 motiv från det universumet.

Jag har läst alla orginal böckerna och håller på att läsa den senaste av Franks son Brian. Givetvis kan inte Brian mäta sig med sin far och man bör heller inte riktigt ta hans böcker så allvarligt utan kanske tänka att det är ett parallellt universum eller något och inte relatera det till Dune vilket jag gjort, då är hans böcker faktiskt ganska underhållande till en viss del men inte alls i närheten av orginalen.

Personlig favorit av böckerna är God emperor of Dune. Det är även den som är minst lik de andra i serien enligt min uppfattning, betydligt mer tänkvärt matrial i boken än de andra även om de andra innehåller sin beskärda del av filosofi, religion och politik.
Citera
2007-03-04, 10:24
  #11
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Annars: Helt klart uppe där bland Asimovs Stiftelsen, Aldiss Helliconia och Ian M Banks Inversions.

Nja, Asimov är kort sagt en noob i jämförelse med Herbert. Asimov är för folklig.

Citat:
Ursprungligen postat av christofer_a
Är det inte ett fantastiskt universum där människan förkastar datorerna och utvecklar sinna sinnen och kroppar till att förvränga rymden?

Bene gesserit wooooaahh
Hehe ja, det är intressant som fan att Herbert inte bara slänger in en massa intelligenta robotar i historien som alla andra sci-fi författare. Älskar att han har tänkt längre. Den mänskliga framavlingen mot den perfekta människan inom Bene Gesserit är helt vansinnigt intressant. Det är någonting som människor borde börje utforska möjligheterna i idag, anser jag!

Citat:
Ursprungligen postat av hejtord
Jag har bara läst orginal boken Dune men den är mycket bra och jag gillar universumet som böckerna utspelar sig i. Jag skulle vilja veta vad folk tycker om sonens böcker, är de läsvärda eller ska man unvika dem?
De är läsvärda, absolut, men inte på långa vägar i närheten av fullkomligheten i originalböckerna. Läs original böckerna först, sedan sonens "The Butlerian Jihad" trilogi - sedan läser du om originalböckerna igen. Det är ultimat. Man kan då hitta var originalböckerna har influerat sonen, samt hur allting i originalböckernas handling (långt in i framtiden) hänger ihop med handlingen i sonens böcker (historien bakom).

Citat:
Ursprungligen postat av Sade
God dag. Jag var på biblioteket igår och lånade ett gäng böcker. Jobbar på min engelska läsförståelse så gick runt lite bland den engelska avdelningen och lånade de flesta som verkade intressanta, bl.a. Dune.

Hur står sig uppföljarna till originalet? I bokens inslag finns dessa listade:

Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse: Dune

Någon som ha läst allihopa och kan ge betyg på dom? Bör dom läsas i kronologisk ordning?

Dune - Mästerverket, helt enkelt. Bygger upp allting som behövs för att fortsätta läsa och fördjupa sig i universumet i vilket böckerna utspelar sig.
Dune Messiah - Mindre bra än föregångaren, men fortfarande fantastisk. Dune Messiah är upptakten till tredje boken, mer eller mindre.
Children of Dune - Går tillbaka till det fantastiska karaktärsskapande som i första boken. Precis som man lär känna Paul Muad'Dib i första boken lär man nu känna hans barn, Leto II och hans dotter Ghanima.
God Emperor of Dune - I den här boken bekräftar Frank Herbert att han är den störste sci-fi författaren. Den är massiv, definitivt i samma klass och lika lärorik som första boken - om inte bättre?
Heretics of Dune & Chapterhouse Dune - Grejen med att ju djupare man kommer i böckerna, ju vidare perspektiv får man på allting, både verkligheten och handlingen i böckerna. I de senare tre verken hoppar man ju framåt i tiden på ett sätt som helt chockerar läsaren. Förutom det är de sista två böckerna sammanhängande, och är lika fantastiska och värdiga som sina föregångare - dock med uppdaterad handling vilket kan vara lite rubbande..

Hoppas det duger.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Jag är en så stor Dune-nörd att jag beprytt min kropp för evigt med bläck med än så länge 3 motiv från det universumet.
Hoppas du förstår att du är tvungen att skicka bilder nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Jag har läst alla orginal böckerna och håller på att läsa den senaste av Franks son Brian. Givetvis kan inte Brian mäta sig med sin far och man bör heller inte riktigt ta hans böcker så allvarligt utan kanske tänka att det är ett parallellt universum eller något och inte relatera det till Dune vilket jag gjort, då är hans böcker faktiskt ganska underhållande till en viss del men inte alls i närheten av orginalen.
Tycker du inte om The Butlerian Jihad? Jag har inte läst Prequel böckerna till dune serien, men Butlerian Jihad trilogin är faktiskt väldigt välbalanserad. Språket och djupet är ju dock en annan femma... Men visst är de helt njutbara, inte sant?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Personlig favorit av böckerna är God emperor of Dune. Det är även den som är minst lik de andra i serien enligt min uppfattning, betydligt mer tänkvärt matrial i boken än de andra även om de andra innehåller sin beskärda del av filosofi, religion och politik.

Hehe på tal om ingenting, sett det här?
http://images.google.com/imgres?imgu...3D10%26hl%3Dsv
Hade gärna velat ha den ringen *suck*
Citera
2007-03-04, 22:00
  #12
Medlem
Har läst första boken, slår inte Asimov.
Såg en TV-version på Hallmark, är det D.Lynchs version ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback