• 1
  • 2
2007-01-21, 14:10
Medlem
hur ska man varva sås o köttfärsås i lasange?

vit sås först sedan platta osv?ska man lägga vit sås o köttfärsås mellan samma lasangeplattor?
Citera
2007-01-21, 15:27
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dorrslusk
hur ska man varva sås o köttfärsås i lasange?

vit sås först sedan platta osv?ska man lägga vit sås o köttfärsås mellan samma lasangeplattor?

Vit sås? Vadå för vit sås? Det är krossade tomater, kryddor och kanske en liten skvätt tomatpuré/ketchup. Det enda "vita" är väl smält ost. Mozzarella och parmesan är gott. Lägg ett lager lasangeplattor i botten, varva med köttfärssås, skivad mozzarella och lite riven parmesan.
Citera
2007-01-21, 15:33
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Vit sås? Vadå för vit sås? Det är krossade tomater, kryddor och kanske en liten skvätt tomatpuré/ketchup. Det enda "vita" är väl smält ost. Mozzarella och parmesan är gott. Lägg ett lager lasangeplattor i botten, varva med köttfärssås, skivad mozzarella och lite riven parmesan.
Herregud människa, har du ingen vit sås i lasagnen!?

ostsås, 4-5 portioner:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk
2 msk margarin eller smör
3 dl ost (ca 100 g) riven lagrad
salt

Ostsåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och fettet. Koka upp under omrörning och koka 3-5 min. Rör ner 2 dl av osten och smaka av med salt.

Bred ut hälften av ostsåsen på ett ugnssäkert fat (ca 20x30 cm). Varva plattorna i tre lager med köttfärssåsen i de två mellanlagren. Bred ut resten av ostsåsen överst.

från http://www.coop.se/includefiles/MODU...Opskrift=32957

Kan tillägga att jag brukar köra utan ost i såsen, funkar bra det med.
Citera
2007-01-21, 15:45
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Herregud människa, har du ingen vit sås i lasagnen!?

ostsås, 4-5 portioner:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk
2 msk margarin eller smör
3 dl ost (ca 100 g) riven lagrad
salt

Ostsåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och fettet. Koka upp under omrörning och koka 3-5 min. Rör ner 2 dl av osten och smaka av med salt.

Bred ut hälften av ostsåsen på ett ugnssäkert fat (ca 20x30 cm). Varva plattorna i tre lager med köttfärssåsen i de två mellanlagren. Bred ut resten av ostsåsen överst.

från http://www.coop.se/includefiles/MODU...Opskrift=32957

Kan tillägga att jag brukar köra utan ost i såsen, funkar bra det med.

Jag skulle kalla det för mjölk- eller ostsås, inte vit sås.
Citera
2007-01-21, 15:48
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Jag skulle kalla det för mjölk- eller ostsås, inte vit sås.
Vad du än vill kalla den så kommer du aldrig ifrån det faktum att den är vit
är det inte bechamel eller nåt sånt den heter när det bara är mjölk förresten?
Citera
2007-01-21, 15:48
Bannlyst
Det går lika bra utan någon "ost sås" varvar man mozzarella och parmensan så funkar de med.
Men jag föredrar att ha ost sås.
Själv gör jag min färs med massor med vitlök, sen lite salt och peppar, lite kryddor som jag är sugen på för stunden. Men det var inte frågan...

Utan mitt svar på din fråga blir...

Platta sen köttfärs, och efter de brlukar jag hälla lite sås och kör så fram tills dett är slut, viktigaste är att du INTE har någon överst, utan enbart köttfärs. Sen öser jag resten av såsen och sist av allt öser jag mängder av riven ost...mmmm smarigt värre
Citera
2007-01-21, 15:58
Medlem
Squalos avatar
Först har man lite sauce bechamel i botten, plattor över det, sedan köttfärssås, och plattor, köttfärsås, plattor, os.v. Överst har du resten av sauce bechamel och ost överst. Själv har jag ost i sauce bechamel så den smälts i såsen överst på lasangen, men inte för mycket av hälsoskäl.

Se till att ha mer sauce bechamel än du tror att du behöver, och göra köttfärssåsen lösare än du tror är gott. Då blir det bra.
Citera
2007-01-21, 16:04
Bannlyst
ångra mig, hade inget me mat att göra...
Citera
2007-01-21, 20:11
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Spiskummin kör jag mycket med nu och brukar ge en ganska fin lasagne, lite åt mexi-hållet.
Citera
2007-01-21, 22:07
Medlem
Quorthons avatar
Ju mer ost det är i såsen desto bättre. En ostig lasagne är viktigare än hälsan
Citera
2007-01-22, 01:13
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo}<br /> Se till att ha mer [I
sauce bechamel[/i] än du tror att du behöver, och göra köttfärssåsen lösare än du tror är gott. Då blir det bra.

Mycket bechamel och lös köttfärsså är A & O i en bra lassange. Brukar ha mycket oregano i min köttfärs ock. Kör en lite annorlunda varning dock. Kör kött, bechamel pasta x3 fast skippa sista pastalagret. Brukar köra två tre plattor tjockt mellan lagren. blir gott så,
Citera
2007-01-22, 07:39
Medlem
brianmolkos avatar
ostsås längst ner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto