2016-11-01, 09:26
  #4501
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Det är intressant vad man kan utläsa av senaste dagarnas utveckling. Jag nämnde igår om en demokratisk "talking head" som i tv satt och tog tillbaka sitt stöd för Hillary. Jag skrev att det kunde tolkas som att råttorna är på väg att lämna skeppet.

Vad mer har hänt?

Obama ger sitt stöd till FBI-direktören Comey. "En man med integritet", säger Vita husets talesperson. Tar Obama sin hand från Hillary? Börjar det bli för hett? Håll ögonen öppna om Obama ändrar något i sitt kampanjande de kommande dagarna.

Clinton-kampanjen anklagar Trump för samröre med Kreml. Ett häpnadsväckande utspel som verkar desperat. Samtidigt har det postats helt rabiata inlägg på Clintons twitterflöde. Folk spekulerar att "rysskopplingen" skulle vara deras "november surprise". Vad händer?

New York Times går omedelbart ut och debunkar uppgifterna. På mindre än en timme. Varför gör en Clinton-vänlig tidning detta så snabbt? Journalistisk integritet är inte vad detta val gjort sig känt för, så vad är det egentligen som händer?

Jag tror vi har att vänta oss en stor presskonferens denna vecka. Av FBI.

Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Mycket skumt, det där får man hålla ett öga på. Men det är kännt sen tidigare att Obama och Clintons ogillar varandra, en fejd som pågått under radarn.


FBI har inte hittat några kopplingar mellan Trump och Putin. Ganska färsk nyhet. http://www.zerohedge.com/news/2016-10-31/fbi-finds-no-links-between-trump-and-russia-probing-manafort-instead Ett desperat försök, det är ju så uppenbart och dåligt planerat. ^^
Department of Justice i USA har utsett Peter Kadzik som ansvarig för åtalet mot Clinton. Peter Kadzik är genom vad vi har fått veta genom Podestas email-dump, en nära vän till Clinton och Podesta, och en stor supporter till hennes kampanj. Hans son jobbar tom i Hillarys kampanjstab, etc.

Antagligen är det pga detta som Obama och andra ledande Demokrater plötsligt började hylla Comey och FBI efter att ha kritiserat dom. Därför att dom vet att åtalet kommer att vara bomullslent och tvättat från alla verkligt problematiska fakta.
2016-11-01, 09:30
  #4502
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Clinton-kampanjen anklagar Trump för samröre med Kreml. Ett häpnadsväckande utspel som verkar desperat. Samtidigt har det postats helt rabiata inlägg på Clintons twitterflöde. Folk spekulerar att "rysskopplingen" skulle vara deras "november surprise". Vad händer?

New York Times går omedelbart ut och debunkar uppgifterna. På mindre än en timme. Varför gör en Clinton-vänlig tidning detta så snabbt? Journalistisk integritet är inte vad detta val gjort sig känt för, så vad är det egentligen som händer?

Möjligen resonerar de på samma vis som jag tror att många pollsters gör just nu, dvs. att de försöker agera seriöst i valets slutskede för att inte tappa för mycket legitimitet i efterhand.

Går de all in på lösa rykten så här nära valet kan de komma att anklagas för att medvetet åsidosätta journalistiska principer för att försöka förstöra för Trump. Det här har man förvisso redan ägnat sig åt en längre tid, men allmänhetens bild lär påverkas mer av hur de agerar under de sista kritiska dagarna och därmed glömma bort hur de bettet sig tidigare i valrörelsen. Ett klokt drag som många verka göra nu, för de skall ju trots allt bedriva sin business även efter valdagen.
2016-11-01, 09:33
  #4503
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Department of Justice i USA har utsett Peter Kadzik som ansvarig för åtalet mot Clinton. Peter Kadzik är genom vad vi har fått veta genom Podestas email-dump, en nära vän till Clinton och Podesta, och en stor supporter till hennes kampanj. Hans son jobbar tom i Hillarys kampanjstab, etc.

Antagligen är det pga detta som Obama och andra ledande Demokrater plötsligt började hylla Comey och FBI efter att ha kritiserat dom. Därför att dom vet att åtalet kommer att vara bomullslent och tvättat från alla verkligt problematiska fakta.

Precis det jag oroar mig för, det hela är en smokescreen för att få bort uppmärksamhet från dom seriösa emailsen som wikileaks m.fl läcker. DOJ är i tanken för Hillary 100% så inte förvånande att dom sätter en "bästa kompis" på fallet, Loretta Lynch möter Bill Clinton på flygplatsen och pratar om "barnbarn och golf" typ. Ja kanske i 5 minuter, resterande 30 så pratar dom om att låta Hillary komma undan så att Lynch får en plats i den nya Clinton administrationen. :P

Clinton och Obama är väldigt olika, Clinton är en gangster rakt av medans Obama är mer en ideolog, typ en tredje världen diktator som vill sänka USA, att dom ogillar varandra är inget nytt men tror inte Obama skulle slänga henne under bussen, dom vill väl behålla makten.
2016-11-01, 09:35
  #4504
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Department of Justice i USA har utsett Peter Kadzik som ansvarig för åtalet mot Clinton. Peter Kadzik är genom vad vi har fått veta genom Podestas email-dump, en nära vän till Clinton och Podesta, och en stor supporter till hennes kampanj. Hans son jobbar tom i Hillarys kampanjstab, etc.

Antagligen är det pga detta som Obama och andra ledande Demokrater plötsligt började hylla Comey och FBI efter att ha kritiserat dom. Därför att dom vet att åtalet kommer att vara bomullslent och tvättat från alla verkligt problematiska fakta.

Detta är visserligen något att hålla ögonen på, men att just Peter J. Kadzik är den som leder utredningen är inte konstigt. Han är trots allt assisterande Attorney General. Så fungerar det. Samtidigt har DoJ gått ut och meddelat kongressen att man kommer mobilisera alla nödvändiga resurser för utredningen. Många tolkar det som "nu blir det en riktig utredning."

Trycket inifrån FBI är stort. Kanske har även NYPD viss insyn. Förr eller senare blir det inte hållbart att begränsa detta till en ploj-utredning. Observera att FBI-direktör Comey inte hade behövt varken återuppta utredningen eller skicka ett publikt brev till kongressen. Något har uppenbarligen skett som gjort en mörkläggning svårare. Frågan är vad det är.
2016-11-01, 09:36
  #4505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Fattar inte varför medier drar fram gammal skåpmat och lurar i folk att uttedningen ska stoppats.

"Under ett möte i februari sa åklagare vid departementet nej till en fördjupad utredning.

– Det var ett av de konstigaste mötena som jag någonsin varit på, sa en av deltagarna efteråt, enligt en källa till Wall Street Journal.

Orsaken till åklagarnas inställning är okänd. Enligt vissa uppgiftslämnare ansåg de inte att misstankarna mot stiftelsen var tillräckligt starka. Andra hävdar att de varit kallsinniga till granskningen från början."


Det har varit på tapeten förut i media. Det hände i Februari, men FBI har fortsatt utredningen ändå för det var aldrig så att man tvingades lägga ner utredningen.

Utredningen lades aldrig ner, och inte heller har den lagts ner efter att FBI gått ut o snackat om att man verkar hittat något nytt.
Om folk bara försöker läsa mer än rubrikerna så sker inte sådana här missöden. Såklart är en av tomteblaskorna som yrar Aftonbladet. Du har antagligen fått höra det förut men uppenbarligen behöver du höra det igen; Sluta läs sådan skit.
Jag var kanske otydligt. Justitedepartementen VILL och HAR FÖRSÖKT stoppa utredningen och det man har gjort är att vägra FBI visa tillstånd. FBI kan dock på eget bevåg välja att utreda, vilket man gjort i det här fallet då det dykt upp uppgifter i ett annat fall som även rör Clinton. DOCK försvåras utredningen av att FBIs befogenheter begränsas utan erfoderligt tillstånd från justitedepartementet, Vad detta betyder rent konkret är att man inte får hålla förhör med enskilda med anledning av Clinton Foundation etc. (och därmed inte helier med Hillary personligen) Däremot får man hålla förhör med personer inblandade i Weiner-skandalen (som t.eex. Weiner själv) och hoppas på att han även tillför något om Hillary. FBI bör i detta fall bita i det sura applet och ebjuda Anthony & Huma en överenskommelse mot att det vittnar mot Clinton men det tror jag knappast sker. De vet nog att de kan råka ut för en "olycka" ifall de försöker sig på något sådant.
2016-11-01, 09:45
  #4506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Detta är visserligen något att hålla ögonen på, men att just Peter J. Kadzik är den som leder utredningen är inte konstigt. Han är trots allt assisterande Attorney General. Så fungerar det. Samtidigt har DoJ gått ut och meddelat kongressen att man kommer mobilisera alla nödvändiga resurser för utredningen. Många tolkar det som "nu blir det en riktig utredning."

Trycket inifrån FBI är stort. Kanske har även NYPD viss insyn. Förr eller senare blir det inte hållbart att begränsa detta till en ploj-utredning. Observera att FBI-direktör Comey inte hade behövt varken återuppta utredningen eller skicka ett publikt brev till kongressen. Något har uppenbarligen skett som gjort en mörkläggning svårare. Frågan är vad det är.
Ja, jag har svårt att se att Hillary kan vinna några poäng på detta (oavsett vad Aftonbladets Wolfgang Hansson fantiserar om, för han är tämligen ensam i sin analys) så det lär nog inte vara något som skett med Hillary-lägret eller POTUS goda mine (för helst av allt vill de nog aldrig höra ett ord om e-mail servrar och Benghazi mm. igen). Det är inte så att sympatierna kommer strömma til henne för att man incensatt en falsk anklagelseprocess mot henne och bara någon dag innan valet meddela att "nej, det var ingenting, falskt alarm!" (med tanke på att hon redan let i opinionsundersökningen och att en sådan strategi knappast verkar särskilt begåvad).

Antingen är det så att Comey fått veta att Hillary tänker sparka honom som FBI-chef och detta är ett sätt för honom att slänga maximalt grus i maskineriet då han inte har något att förlora (mest troligt) eller så har Hillary och Abedeen talat vitt och brett om korruptionsgrejer i Clinton Foundation som man tycker är så pass allvarliga att det befogar en närmare titt.
2016-11-01, 09:50
  #4507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Det är intressant vad man kan utläsa av senaste dagarnas utveckling. Jag nämnde igår om en demokratisk "talking head" som i tv satt och tog tillbaka sitt stöd för Hillary. Jag skrev att det kunde tolkas som att råttorna är på väg att lämna skeppet.

Vad mer har hänt?

Obama ger sitt stöd till FBI-direktören Comey. "En man med integritet", säger Vita husets talesperson. Tar Obama sin hand från Hillary? Börjar det bli för hett? Håll ögonen öppna om Obama ändrar något i sitt kampanjande de kommande dagarna.

Clinton-kampanjen anklagar Trump för samröre med Kreml. Ett häpnadsväckande utspel som verkar desperat. Samtidigt har det postats helt rabiata inlägg på Clintons twitterflöde. Folk spekulerar att "rysskopplingen" skulle vara deras "november surprise". Vad händer?

New York Times går omedelbart ut och debunkar uppgifterna. På mindre än en timme. Varför gör en Clinton-vänlig tidning detta så snabbt? Journalistisk integritet är inte vad detta val gjort sig känt för, så vad är det egentligen som händer?

Jag tror vi har att vänta oss en stor presskonferens denna vecka. Av FBI.
Tror det är för tidigt att slå på stora trumman än. Än så länge är det bara en minikänd Clinton "talking head" som tagit tillbaka sitt stöd och det är det alltid någon som kommer att göra så fort det blåser lite kring en kandidat. Trump förlorade många supporters efter sina "locker room" kommentarer och jag är säker på att Gary Johnson också förlorade en del efter sitt "What's Aleppo?". Kommer det upp mer skit om Clinton som kan bekräftas (kom ihåg, bevishöjden är ca. 50 ggr högre för Clintons skit än för Trump) så kan dock siffran på folk som lämnar Clinton-lägret bli högre, om inte nu så i alla fall efter valet (men då är det för sent).
__________________
Senast redigerad av scrollock 2016-11-01 kl. 10:13.
2016-11-01, 09:55
  #4508
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tror det är för tidigt att slå på stora trumman än. Än så länge är det bara en minikänd linton "talking head" som tagit tillbaka sitt stöd och det är det alltid någon som kommer att göra så fort det blåser lite kring en kandidat. Trump förlorade många supporters efter sina "locker room" kommentarer och jag är säker på att Gary Johnson också förlorade en del efter sitt "What's Aleppo?". Kommer det upp mer skit om Clinton som kan bekräftas (kom ihåg, bevishöjden är ca. 50 ggr högre för Clintons skit än för Trump) så kan dock siffran på folk som lämnar Clinton-lägret bli högre, om inte nu så i alla fall efter valet (men då är det för sent).

Värt att nämna att den här Clinton talking head är också en skum en. Han har lobbat flera miljoner för att krigshetsa mot Ryssland. http://www.dangerandplay.com/2016/09/09/fox-news-analyst-and-clinton-operative-douglas-e-schoen-accepted-millions-of-dollars-to-agitate-for- war-with-russia/
2016-11-01, 09:56
  #4509
Medlem
soligts avatar
Sa inte hon att hon döptes efter Edmund hillary förste man på högsta berget 1953? Hon föddes 1947.
2016-11-01, 12:01
  #4510
Medlem
rejvgudruns avatar
En person kan omöjligt skrivit/mottagit 650k mail. Det maste ha varit en dump fran hela mailservern. Fragan är hur far en person som inte är server admin tillgang till alla mail?
Säg att Kimdotcom är korrekt i sak att NSA kan snappa upp alla mail som färdas genom USA. Da har NSA/CIA anayserat innehallet för länge sedan. Om dom nu bedömmer att innehallet behöver komma till allmänhetens kännedom av nagon anledning, hur gör dom da?
De kan ju knappast erkänna att man spionerar pa amerikansk mark (förbjudet för CIA) i allmänhet och eavsdroppar pa en amerikansk utrikesminister i synnerhet. En tänkbar alternativ publiceringsmetod vore att plantera informationen hos en allmänt hatad människa och just Weiner är nog inte älskad av nagon. Just mediet (Weiner/Huma) spelar mindre roll om fokus flyttas mot innehallet (om det är en game changer).
2016-11-01, 12:07
  #4511
Medlem
volvo 240s avatar
Hoppas verkligen detta är början till slutet för häxan. Att det kommer in mer och mer från andra källor med. Så sjukt att DoJ jävlasm ed FBI.

FBI borde plocka in sånt pack för landsförräderi.
2016-11-01, 12:24
  #4512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
En person kan omöjligt skrivit/mottagit 650k mail. Det maste ha varit en dump fran hela mailservern. Fragan är hur far en person som inte är server admin tillgang till alla mail?
Säg att Kimdotcom är korrekt i sak att NSA kan snappa upp alla mail som färdas genom USA. Da har NSA/CIA anayserat innehallet för länge sedan. Om dom nu bedömmer att innehallet behöver komma till allmänhetens kännedom av nagon anledning, hur gör dom da?
De kan ju knappast erkänna att man spionerar pa amerikansk mark (förbjudet för CIA) i allmänhet och eavsdroppar pa en amerikansk utrikesminister i synnerhet. En tänkbar alternativ publiceringsmetod vore att plantera informationen hos en allmänt hatad människa och just Weiner är nog inte älskad av nagon. Just mediet (Weiner/Huma) spelar mindre roll om fokus flyttas mot innehallet (om det är en game changer).

Har oxå funderat i dessa banor, att hitta 650k email i en laptop?? Dom kanske uttrycker sig lite diffust, kan det vara i molnet, typ Icloud eller dropbox? Om det inte är som du är inne på, en variant på att läcka ut så det kommer att nystas vidare i - nåt som talar emot kanske är att även inom FBIs analysgrupper finns säkerligen olika lojaliteter och åsikter, svårt att göra nåt "olagligt" där alla hakar på.

Sen efter dessa turer med emails, vare sig det är NSA, FBI, wikeleaks eller främmande makt, vllken politiker kommer i framtiden att våga uttrycka sig på något sätt som kan sättas ur sitt sammanhang och vändas mot dom, även inom gällande säkerhetsramar?

Tror detta kommer att ge stora konsekvenser på tilliten till teknik som en normalpolitiker inte har en susning om utan måste förlita sig på direktiv från säkerhetsproffisionen, ja en intressant framtid går till mötes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in