Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-20, 02:00
  #1
Medlem
Hur lär man sig tala tydligt?

Jag mummlar väldigt och tycker det är väldigt svårt att artikulera ord och göra mig förstådd, måste nästan alltid repetera vad jag säger.

Har ni några tips hur man kan göra för att lära sig prata tydligare och artikulera ord?
Citera
2007-01-20, 03:58
  #2
Medlem
Visualizes avatar
Jadu...prata långsamt och försök att artikulera så mycket som möjligt.
Du kan även testa att läsa högt för dig själv, bra träning
Citera
2007-01-20, 13:25
  #3
Medlem
angelos avatar
1. Rikta huvudet mot en man talar med. Folk som pratar åt ett annat håll är oftast svåra att höra.

2. Anpassa ljudstyrkan efter avtånd och miljö.

3. Ju djupare röst desto större krav på artikulation
Citera
2007-01-20, 13:46
  #4
Medlem
Man kan träna att prata högt och tydligt. Börja med att prata mycket sakta, så att du kan själv uppfatta orden du uttalar. Sedan gäller det att försöka uttala orden högre och högre. Det är nämligen så att om man pratar för fort, då hörs orden inte riktigt och det låter som om man mumlar. Be någon nära vän lyssna, vara med när du tränar. Vännen kan berätta för dig hur det låter. Sedan kan du träna att prata inför större grupper. Om man mumlar, kan det uppfattas som att man är osäker.
Citera
2007-01-20, 14:43
  #5
Medlem
Tänk på att inte anpassa snacket så att Du hör, utan så att Andra hör.
Du uppfattar säkert allt du säger när du mumlar, men det gör inte andra.
Så prata lite långsammare, lite högre och var lite extra tydlig.
Lite jobbigt kanske, men det är minst lika jobbigt att behöva upprepa allt man säger.
Citera
2007-01-20, 20:20
  #6
Medlem
Liquidators avatar
Ett annat sätt som jag vet fungerar är att tänka på sin hållning när man pratar, alltså inte bara vid formella tal utan även i vardagen. Ordflödet blir tydligt och välartikulerat på ett enklare sätt
Citera
2007-01-20, 20:31
  #7
Medlem
Nevyns avatar
Prova att jobba i hemtjänsten så löser det sig per automatik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback