Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-18, 03:30
  #1
Medlem
Drullknulls avatar
Jag och min arbetskompisar hade en liten diskussion om mexitegel, om hur och varför byggnadsmaterialet blev så populärt under tidigt 70 - tal.
Enligt mig var mexitegel en konsekvens av svenskarnas allt mer fritid som för vissa brukades till charterresor. Sydeuropa och dess ljusa byggnader måste ha satt spår i med charterturismen och indirekt påverkat människor till att välja mexitegel. Så resonerade jag i.a.f.

Är det någon därute som vet historien bakom mexiteglet?
Citera
2007-01-18, 08:15
  #2
Medlem
Under 70-talet och oljekrisen så var det många som tillägsisolerade sina hus och sedan ville man ha ett lättskött ytskikt och det är ju mexiteglet. Förmodligen billigt och praktiskt.
Dessutom hade vi haft en period med mycket mörka och murriga färger och då ville man väl bryta med det och då är ju vit det ultimata.
Citera
2007-01-18, 13:40
  #3
Avstängd
Mexitegel Skit

Det är obegripligt - mexitegel är en mycket sämre produkt än rödtegel & gultegel!!!
Citera
2007-01-18, 13:58
  #4
Medlem
kakburkens avatar
Jag har en klassisk -70 talsvilla med mexitegelfasad.
Visst är det lättskött o så och tittar man på det är det ibland snyggt och ibland asfult. Vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Dock funderar jag på att byta fasad till träpanel vilket isåfall ska reglas fast utanpå teglet. En del anser att man är en idiot som vill ha trä istället för tegel med allt det innebär av målning och underhåll.

Att det var billigt att bygga med mexi är fel. Tvärtom var det betydligt dyrare än vanligt tegel och idag är det hart när omöjligt att få tag på mexi.
Citera
2007-01-18, 15:02
  #5
Medlem
I dag finns väl ingen som frivilligt skulle välja mexi, men tänk nu 70-tal, man var trött på vanligt tegel, man ville ha nått lätt skönt och bra.
Roqagil var lösninge på alla problem i Hallandsåsen, men i efterhand....
Inga övriga jämförelser.

DÅ, var det nog lösningen, men sett över tiden så har väl moderninteten försvunnit. Man kan ofta se spruckna mexifasader, så så bra kanske det inte är.
Citera
2007-01-18, 15:27
  #6
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Jag har en klassisk -70 talsvilla med mexitegelfasad.
Visst är det lättskött o så och tittar man på det är det ibland snyggt och ibland asfult. Vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Dock funderar jag på att byta fasad till träpanel vilket isåfall ska reglas fast utanpå teglet. En del anser att man är en idiot som vill ha trä istället för tegel med allt det innebär av målning och underhåll.

Att det var billigt att bygga med mexi är fel. Tvärtom var det betydligt dyrare än vanligt tegel och idag är det hart när omöjligt att få tag på mexi.

Du kan ju enkelt revireta (eller vad det heter) ett mexitegel annars har jag sett hus som man målat på teglet och det har sett bra ut.
Citera
2007-01-18, 15:36
  #7
Avstängd
Kakburken - Kom Tillbaka

när Du gått runt huset och tittat på alla tegelstenar Du kan på 50 cm avstånd & tala om hur många som har sprickor
Citera
2007-01-18, 15:48
  #8
Medlem
Nancy Wores avatar
Vitt tegel är inte så himla fult om man jämför med brunt mexitegel. Tegel är väl ganska underhållsfritt.

Det är kanske snarare formen på en del mexitegelhus som avskräcker idag, och så klart det bruna teglet. Själv kan jag gilla många gamla tegelhus, men då snackar vi innan mexiteglets gyllene år.
Citera
2007-01-18, 15:58
  #9
Avstängd
DrMaZzs avatar
Tog inte Fredrik Lindström upp denna fråga lite hastigt i något avsnitt av sitt nya program Världens modernaste land?

Länk till programmet: www.svt.se/vml
Citera
2007-01-18, 16:06
  #10
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Det är obegripligt - mexitegel är en mycket sämre produkt än rödtegel & gultegel!!!

Det var självklart ett estetiskt val. Rödtegel & gultegel kändes gammalt och tråkigt.
Citera
2007-01-18, 18:54
  #11
Medlem
kakburkens avatar
Inte en sten har spruckit på min kåk...men efter den här tråden så verkar det vara dax att sätta fart med snickerierna...vem vill bo i mexivilla?

Det lustiga är att om jag snyggar till kåken och trollar bort mexiteglet och ersätter med panel så går mitt taxeringsvärde NER....Sten ger högre poäng.

Likaså mitt garage, jag har ett dubbelgarage och i taxeringen står det att garaget ska ha plats för två bilar men då jag delat av garaget och byggt snickeboa i ena halvan så fanns helt plötsligt inte plats för två bilar och då blev det ett enkelgarage med mindre taxering...trots att garaget ser exakt lika ut utifrån och inte en enda kvadratmeter har ändrats. Allt i samråd med skattmasen.

Fina skatteregler vi har i det här landet!
Citera
2007-01-18, 19:10
  #12
Medlem
Drullknulls avatar
Satte inte en massa villaägare upp franska fönsterluckor (i trä) under samma tidsepok?
Jag hävdar envist att influenser från sydeuropa måste ha gjort sig gällande, vita hus längs med medelhavet gjorde nog intryck på den bleke svensken.

Å andra sidan var vita teve- och videoapparater en fluga på 80-talet, och de var dessutom dyrare, vad det nu kan haft för anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback