• 1
  • 2
2007-01-18, 19:23
Medlem
Mexitegel behöver inte vara direkt fult, det handlar egentligen bara om att det är ute! Så precis som när det var populärt är det bara frågan om modets svängningar och nycker. Jag tror å andra sidan att mexiteglet kommer att komma starkt om några år, kanske inte som en långvarig trend, utan snarare som en lite kitschig revival.

Kanske kommer våra barn kommer bittert beklaga sig över sin föräldrageneration, som var så dumma när de spikade upp en träpanel över det vackra mexiteglet.
Citera
2007-01-19, 07:42
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Kanske kommer våra barn kommer bittert beklaga sig över sin föräldrageneration, som var så dumma när de spikade upp en träpanel över det vackra mexiteglet.

Givetvis ska man låta teglet sitta kvar under. Bättre vindstopp är nog svårt att få och dessutom isolerar nog stenen ganska bra.

Låter man det sitta kvar och fäster reglarna i fogarna så är det ju en bit av en kaka att låta riva bort panelen en dag om arvingarna vill ha fram teglet.

Moden kommer och går men en tegelvägg består.

Helt plötsligt blev jag dessutom poet på kuppen!
Citera
2007-01-19, 08:11
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Mexitegel behöver inte vara direkt fult, det handlar egentligen bara om att det är ute! Så precis som när det var populärt är det bara frågan om modets svängningar och nycker. Jag tror å andra sidan att mexiteglet kommer att komma starkt om några år, kanske inte som en långvarig trend, utan snarare som en lite kitschig revival.

Jag tvivlar.

Mexitegel är inte "riktigt" tegel, och saknar det vanliga teglets nyanserade färg och struktur. En vägg av mexitegel har helt enkelt inte lika mycket liv i sig, ungefär som att en fasad av korrugerad plåt som försöker efterlikna en träfasad ser väldigt mycket plattare och dödare ut. Om det kommer en revival, så gäller det nog riktigt handslaget tegel lagda i vackra förband av duktiga hantverkare. Mexitegel kommer nog bara att komma tillbaka som en kuriositet, ungefär som 70-talets råa och brutala omålade betongytor.
Citera
2007-01-19, 11:02
Medlem
Mexitegel är ett helt fantastiskt , svenskt, material som tillvekades av "jäst" sandsten i kumla utanför örebro. Framförallt är det helt underhållsfritt.
Som tidigare nämnts så tror även jag att mycket av dess dåliga rykte beror på att det sitter på många fula hus av "bungalow"stil. Dessutom är namnet både missvisande och fult. sandtegel eller kumlategel vore kanske bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in