2017-07-24, 18:29
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
Utgår vi från böckerna så vet vi att det är ett effektivt vapen. En av Targaryens drakar dödades med en ballista när de försökte erövra Dorne för 300 år sedan.

Och i serien vet vi att Daenerys drakar är betydligt mindre än Aegons och hans systrars drakar, samt att vi vet att ett handkastat spjut är tillräckligt för att göra ordentlig skada på hennes största drake Drogon.

De har alltså ingen pansar-fjäll som Smaug i The Hobbit.
Exakt, och därför kan jag tycka att vissa kan sluta gnälla om "Samma med ballistan(som någon påpekat redan). Liksom, wow. Ni har eldklot men ballistan är verkligen någon helt storslagen uppfinning. Återigen, lata." Jag tycker att ballista är en väldigt logisk lösning i ett medeltida samhälle av en grupp människor som inte kan kasta eldklot med magi.
Citera
2017-07-24, 18:32
Medlem
Vill någon försöka sig på att förklara Reeks beteende? Det var ju så att Reek flydde som någon här i tråden skrev, utan han fick syn på ett svärd och hoppade i för att få tag i det. Hade han tänkt hoppa i och ta det och sedan hoppa upp i båten igen? :S
Citera
2017-07-24, 18:35
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
Dothrakier är ej för Seven kingdoms vad saracener var för medeltida Europa. Det finns ingen religiös konflikt. Det finns ingen historia av militär konflikt. Dothrakierna är mer primitiva än saracener. Dessutom strider dothrakierna inte för att erövra Seven kingdoms åt sin egen grupp, utan åt Daenerys. Typ som att alla de tyska soldaterna i Gustaf II Adolfs armé inte stred för att erövra landområden åt Tyskland.

Saracener och kristna stod i religiös konflikt. Vilket ej är fallet med dothrakis och andaler.

Hedningar må ha varit extremt ogillade i medeltida Europa, men i Game of Thrones fick inga sådana känslor gentemot huset Stark och andra nordmän som är hedningar.

Mongolerna stred för att erövra stora landområden åt sig själva. Om mongolernas roll i europeisk historia hade varit begränsad till att strida för olika europeiska kungar så hade det varit en annan sak.
Du har en viss poäng. Problemet är dock att det ej heller finns någon gemensam bakgrund mellan medeltida Europa och Westeros, ändå delar båda samma unika riddarsystem etc. Westeros är alltså som medeltida Europa för att det är en analog till detta, trots att orsakssambandet saknas. Därför är det knappast konstigare att det medeltida Europas fienders analoger även är fiender till Westeros trots avsaknaden av ett direkt orsakssamband.

Det märkligaste är väl snarare varför Dorne tolereras. De är ju uppenbarligen baserade på det moriska Spanien som inte var en del av det kristna Europas gemenskap.

Felet ligger således hos bokförfattaren. Han har kopierat olika historiska civilisationer och sedan placerat in dem godtyckligt utan att tänka på det historiska sammanhanget. Därför får man nog helt enkelt acceptera att det är som det är.

I dothrakernas fall kan nog dock deras dåliga rykte vara skäl nog till motviljan. Sedan var inte direkt kumaner och kosacker älskade i Europa heller trots att de ofta tjänstgjorde som legoknektar i feudala härar.
Citera
2017-07-24, 18:44
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Exakt, och därför kan jag tycka att vissa kan sluta gnälla om "Samma med ballistan(som någon påpekat redan). Liksom, wow. Ni har eldklot men ballistan är verkligen någon helt storslagen uppfinning. Återigen, lata." Jag tycker att ballista är en väldigt logisk lösning i ett medeltida samhälle av en grupp människor som inte kan kasta eldklot med magi.
Det underliga är väl att de inte hade sådana sedan innan. Tekniknivån tycks ju i övrigt vara senmedeltida, fast utan krut, men antika kastmaskiner har de inte? Är deras krigföring helt ritualiserad?
Citera
2017-07-24, 18:53
Medlem
audios avatar
Alltså jag förstår inte varför....

För övrigt så var det ett bra avsnitt som kickade igång säsongen rätt så bra. Hoppas det håller i sig!
Citera
2017-07-24, 18:57
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Överraska ett båtfolk helt från ingenstans? Märkligt.

Nej, de sa att de skulle ta dem från havet, något man har sett i flera trailers.
Ingen chans att de skulle kunna landsätta så nära huvudstaden och ta sig dit.

Det finns en drös med båtar med Daenarys sigill på seglet, de som Euron tog var Ironborn.
Skulle de seglat tidigare och klarat sig till skillnad från Yara? Ologiskt.
Det var natt och den egna flottan var ganska högljudd. Så allt Euron behövde göra var att beordra sin flotta att släcka alla ljus och tyst glida mot fienden.
Citera
2017-07-24, 19:12
Medlem
Christopher.s avatar
Finns bara en person jag vill se som vinnare i Serien och det är John Snow. Daenerys dvs drakkvinnan hoppas jag dör innan serien är slut, aldrig tyckt om hennes karaktär, får aspergervibbar av henne.
Citera
2017-07-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Det var natt och den egna flottan var ganska högljudd. Så allt Euron behövde göra var att beordra sin flotta att släcka alla ljus och tyst glida mot fienden.

Sedan ska man inte glömma vikten av att saker och ting ska se bra ut i filmformat. Exempelvis hade flotta A kunnat överraskas av flotta B över ett mycket större tidsspann, men det hade blivit tråkigare att titta på, speciellt om de är begränsade till 1 timmes avsnitt.

Hade de gjort så istället, att flottan hade uppenbarats sig i horisonten i kurs för att ramma så hade det kanske känts mer realistiskt, men istället valde de ett upplägg där skådespelarna först kunde vissa överraskan och sedan delta i actionsekvenser direkt.
Citera
2017-07-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audio
Alltså jag förstår inte varför....

För övrigt så var det ett bra avsnitt som kickade igång säsongen rätt så bra. Hoppas det håller i sig!

Citera
2017-07-24, 19:47
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluttershy12
Vill någon försöka sig på att förklara Reeks beteende? Det var ju så att Reek flydde som någon här i tråden skrev, utan han fick syn på ett svärd och hoppade i för att få tag i det. Hade han tänkt hoppa i och ta det och sedan hoppa upp i båten igen? :S

Citera
2017-07-24, 20:12
Medlem
audios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Den tanken slog mig också, men visste dock ej om han var smart nog att lista ut det själv. Antingen så flyr han och sviker sin syrra eller berättar för de andra vad som hände.
Citera
2017-07-24, 21:11
Medlem
BigFatCones avatar
Theon har ju givetvis PTSD efter Ramsaytiden och han blev tydligt och uppenbart triggad när han för ett ögonblick stannade upp och hämtade andan. Alltså triggad på riktigt, eftersom det är i PTSD-sammanhanget det egentligen används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in