Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-16, 08:54
  #1
Medlem
Byfånens avatar
Detta skriver Jens Orback i dagens DN debatt , jag blir faan mörkrädd när jag läser hans debattinlägg !

Palme var en landsföräddare av stora mått. Hur fan kan man hylla en människa som lovordat Pol-Pot (1974). Som sprang runt och pussade skojaren, terroristen Arafat ? Tack vare Palme har vi staten Sverige som den ser ut idag, jag undrar bara hur den kommer se ut om Mona Sahlin skulle få makten !

Jag är orolig !

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Citera
2007-01-16, 08:59
  #2
Medlem
Lyckholms avatar
Det är över 20 år sedan Palme var aktiv i svensk politik. Artikeln bekräftar att (S) lider att sekteristiska tendenser, precis som bland annat Pagrotsky hävdade efter valet.

Förstår faktiskt inte hur man kan tala om att "föra arvet vidare" när det trots allt har gått över 20 år sedan Palme var statsminister. Räknas inte det Göran Persson och Ingvar Carlsson gjorde? Kanske de inte vill tala om det. Verkligheten känns inte så spännande kanske, med massarbetslöshet och företagare som beskattas till vansinne.

Men vi har redan en tråd om Mona Sahlin. Kanske moderator kan sammanfoga dessa?
Citera
2007-01-16, 09:03
  #3
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag välkomnar Mona Stahlin som ledare för socialdemokraterna
Citera
2007-01-16, 09:04
  #4
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Man kan väl iofs ta lätt på åsikter som kommer från en
av dom mest löjliga och oseriösa mini(s)trar som tjock-Persson
slängde in i sin regering. Det bestående minnet av Orback
är hans yttrande "”OK att leva med häst”. Vilket iofs är en
förväntad åsikt från en åsna.
Citera
2007-01-16, 09:08
  #5
Medlem
Byfånens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Det är över 20 år sedan Palme var aktiv i svensk politik. Artikeln bekräftar att (S) lider att sekteristiska tendenser, precis som bland annat Pagrotsky hävdade efter valet.

Förstår faktiskt inte hur man kan tala om att "föra arvet vidare" när det trots allt har gått över 20 år sedan Palme var statsminister. Räknas inte det Göran Persson och Ingvar Carlsson gjorde? Kanske de inte vill tala om det. Verkligheten känns inte så spännande kanske, med massarbetslöshet och företagare som beskattas till vansinne.

Men vi har redan en tråd om Mona Sahlin. Kanske moderator kan sammanfoga dessa?

Nja.. jag är rädd att denna tråd försvinner i bruset i Mona Sahlin tråden ! Då jag tycker den är viktig att analysera. Med hänvisning till bla Jens Orbach åsikter om socialdemokrati ! Varför vill Orbach ha en ny Palme ? Skall den sista delen av nationalstaten Sverige slutligen demonteras ?
Citera
2007-01-16, 09:24
  #6
Medlem
medelklassmans avatar
Men visst har han rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Detta skriver Jens Orback i dagens DN debatt , jag blir faan mörkrädd när jag läser hans debattinlägg !

Palme var en landsföräddare av stora mått. Hur fan kan man hylla en människa som lovordat Pol-Pot (1974). Som sprang runt och pussade skojaren, terroristen Arafat ? Tack vare Palme har vi staten Sverige som den ser ut idag, jag undrar bara hur den kommer se ut om Mona Sahlin skulle få makten !

Jag är orolig !

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6


Verkar som Orback försäker ställa sig in och positionera sig inför framtiden.
killen var ju bara en revolutionsromantiserande tonåring när Palme stod på toppen av sin (landsförstörande)karriär.

Här sammanfaller självförhärligande och ikonisering av Palme-eran och Orbacks egna ambitioner inför framtiden.

Han slår in öppna dörrar för andra sossar och tror att övriga lättlurade som
tror att allt skall bli som förr skall känna igen sig.

Önsketänkande, hybris och snömos i samma inlägg.

Orback fiskar efter en egen ministerpost och måste aktivera sig själv mer, då hans kontaktytor i partiet är rätt begränsade - han är nytillkommen, ex murvel och en elitistisk innerstadsbo - fjärran från partiets vanliga kanonmat i landsbygdens rostbälten och socialt utsatta miljöer - miljonprogrammet "Glädjelyckan" och förtidspensionerade skogsarbetare/tjuvjagare i Norrlands inland.

Men visst har han rätt - Mååna är en utmärkt arvtagare till det söndervittrande folkhemmet - som talar om en sak och gör en annan.
Citera
2007-01-16, 10:49
  #7
Avstängd
Här Kommer Litet Måna Stalin-Info

som bygger på fakta.

1. MS har barn med en Invandrare (chilenare) har jag för mig. Det finns således MultiKultiSympatier´

2. MS var gravid & gjorde aborter under nästan hela 1980-talet - intervju av henne själv. MS är således en SchnabelKvinna.

3. Jag har en bekant som fixade & pumpade på MS på raggen när hon var ung. Hon fick mycket schnabel då har han sagt.

MS jobbade i vårdsvängen från början. Erfarenhetsmässigt är det där som många av de lättare Påsättnngarna finns (man är ju MachoMan & vet).

Träffade även en som kände/var kompis med MS bror - någon som vet något om honom?
Citera
2007-01-16, 11:12
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ganska vettig artikel av Orback, även om han tyvärr avslöjar samma nationalekonomiska nollkoll som de flesta andra sossar (läs Kjell-Olof Feldt på DN Debatt idag för en talande kontrast).

Det är synd att Orback inte skriver mer om sitt egentliga expertområde d v s hur journalister horar, ljuger, saboterar, vinklar, avsiktligt missförstår, driver kampanjer och allmänt förstör det politiska samtalet. Nu nämns det bara i förbifarten:
Det som slagit mig på senare år är hur mycket energi som - på gott och ont - går åt till politikens form. Tänk dig att du sitter i en styrelse eller ledningsgrupp och hälften är arvoderade för att vara emot. Tänk dig att meningar eller bisatser som kommer ur din mun rycks ur sitt sammanhang och offentligt vänds emot dig.

Prövar du för- och nackdelar riskerar du att bli anklagad för att vara antingen velig eller framställd som om du bara såg till ena sidan och utlämnade den andra. Politiker framställs, eller framställer sig, inte minst i rikspolitiken, som osams utan att vara oense. Allt för att konfliktytor ska skapas och nyheter ska kunna levereras trots att det mesta av politiken handlar om avvägningar.
Där finns material till en hel bok, men den tror jag tyvärr inte Orback kommer att skriva.
Citera
2007-01-16, 16:06
  #9
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Verkar som Orback försäker ställa sig in och positionera sig inför framtiden.
Precis vad jag tänkte när jag läste det här.
Citera
2007-01-16, 17:11
  #10
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Detta skriver Jens Orback i dagens DN debatt , jag blir faan mörkrädd när jag läser hans debattinlägg !

Palme var en landsföräddare av stora mått. Hur fan kan man hylla en människa som lovordat Pol-Pot (1974). Som sprang runt och pussade skojaren, terroristen Arafat ? Tack vare Palme har vi staten Sverige som den ser ut idag, jag undrar bara hur den kommer se ut om Mona Sahlin skulle få makten !

Jag är orolig !

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Tycker också att denna dock välskrivna artikel gör en mörkrädd! Vet knappt var man ska börja?! Har aldrig fattat vurmen för Palme? Tycker att hans intellekt och intelligens (som person) är imponerande visserligen, men hans åsikter och fjäskande för en mängd äckel borde få åtminstone någon sosse att haja till?! Ikoniseringen av Palme är bara jävligt läskig..
Citera
2007-01-16, 17:36
  #11
Medlem
Sälklubbarns avatar
Så, så. Har man en martyr måste man ju utnyttja den.

Paulus och Petrus och grabbarna förde ju vidare martyren Jesus arv, och det är väl på det sättet dom betraktar sig själva inom socialdemokratins högre sfärer. Palme dog för att tvätta bort alla våra synder, och om vi bara kan upphöja honom tillräckligt mycket och knyta an till honom tillräckligt innerligt så kan vi alla få del av hans helighet. A, men...!
Citera
2007-01-16, 18:57
  #12
Medlem
NS_14s avatar
Måna-fåna var väl småpilsk på Palme på tiden det begav sig? Och hade inte gamle Olof ett utomäktenskapligt barn när det begav sig?

Så knyts (s)ektens historia samman. Staten och sekten sitter i samma båt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback