• 1
  • 2
2007-01-16, 01:40
Medlem
Scarlings avatar
Min kost har blivit helt sjukt enformig på grund av lathet. Har planer på att bli vegan igen och skulle behöva lite tips på enkel mat (veganer brukar alltid krångla till det och göra avancerade rätter). Just nu lever jag mest på frukt, mackor och godis... det börjar bli lite enformigt. Någon som har förslag på enkel mat?
Citera
2007-01-16, 03:42
Medlem
tyrolerhattens avatar
En pastasås jag brukar slänga ihop när jag har ont om tid.

Ingredienser:
1 röd lök
1 pkt krossade tomater
1 pkt fetaost (vad är de på, 150g?), gärna tärnad
1 burk Creme Fraiche
en bit gurka
eventuellt en vitlöksklyfta

Utförande:
Koka upp vatten till pastan.

Hacka löken grovt, bryn den lite snabbt. Under tiden hackar/skivar du gurkan till lämpligt format, samt tärnar fetaosten om den inte redan är tärnad. Häll i de krossade tomaterna samt CFen och låt det puttra försiktigt tills dess att pastan är färdig. Sista minuten slänger du i fetaosten och gurkan. Smaka av med salt/peppar/kryddor efter smak och tycke, servera!

Enklare blir det inte, tar precis lika lång tid som att koka pastan. Använd för guds skull Penne, Fusilli eller liknande - inte makaroner!
Citera
2007-01-16, 03:52
Medlem
TCOBs avatar
Enklare blir det. Och billigare. Men kanske inte godare.

Pasta med en burk grejer
Koka pasta (makaroner fungerar bra). Värm samtidigt en konservburk med valfritt innehåll i en stekpanna.
Blanda makaronerna och grejerna.
Klart.

Det finns otroliga mängder med konstiga grejer på burk.
Citera
2007-01-16, 04:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB

Urk för burk. Köp färska grönsaker istället!

Pasta är överskattat. Testa istället quinoa, bulgar, råris/vildris/fullkornsris, coscous, linser, kikärter...
Citera
2007-01-16, 07:14
Medlem
hundrasextioens avatar
Gör i ordning bulgur (couscous funkar också). Släng sedan i lagom stora bitar av avokado och soltorkade tomater i olja. Sen kan man välja själv om man vill ha lite olivolja på, eller kryddor. Brukade själv ta lite olja, och lite salt.

Egentligen ska det vara fetaost i också men det är ju inte nödvändigt. Du kan ju även fylla på med andra grönsaker. Kanske majs eller broccoli

Enkelt och gott!
Citera
2007-01-16, 13:52
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Enklare blir det. Och billigare. Men kanske inte godare.

Pasta med en burk grejer
Koka pasta (makaroner fungerar bra). Värm samtidigt en konservburk med valfritt innehåll i en stekpanna.
Blanda makaronerna och grejerna.
Klart.

Pasta är inte alltid veganskt.. Men visst, bönor på burk är oslagbart om man är vegan.. Näringsmässigt är ju pasta och bönor ingen höjdare..
Citera
2007-01-16, 17:47
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
En pastasås jag brukar slänga ihop när jag har ont om tid.

Ingredienser:
1 röd lök
1 pkt krossade tomater
1 pkt fetaost (vad är de på, 150g?), gärna tärnad
1 burk Creme Fraiche
en bit gurka
eventuellt en vitlöksklyfta

Utförande:
Koka upp vatten till pastan.

Hacka löken grovt, bryn den lite snabbt. Under tiden hackar/skivar du gurkan till lämpligt format, samt tärnar fetaosten om den inte redan är tärnad. Häll i de krossade tomaterna samt CFen och låt det puttra försiktigt tills dess att pastan är färdig. Sista minuten slänger du i fetaosten och gurkan. Smaka av med salt/peppar/kryddor efter smak och tycke, servera!

Enklare blir det inte, tar precis lika lång tid som att koka pastan. Använd för guds skull Penne, Fusilli eller liknande - inte makaroner!

Tack... men creme fraiche och fetaost är inte veganskt... Men jag tror att det finns veganska substitut nånstans...

Och tack för alla tipsen, men pasta känns lite uttjatat.
Citera
2007-01-16, 17:54
Medlem
Scarlet, sweetheart, är det du?

Linsgrytan tillhör standardverken för vegetarianer i dess alla former (ska själv svänga ihop en om någon timme), måhända kan du redan laga till en, men för säkerhets skull kommer receptet här:

2 gula lökar
lite paprikapulver
2 dl gröna/röda linser
Lagomt mycket krossade tomater (typ en burk)
5 dl vatten
ett gäng potatisar (3-6, beroende på hurdan man är) och eventuellt lite morötter
Buljongtärning
lite kryddor....

Hacka och fräs löken i olja. När den nästan är färdigfräst öser du på paprikapulver. Efter att ha låtit det fräsa en stund är det bara att slunga på det andra. Om du använder gröna linser väntar du 10-15 min med att lägga i potatisen (som du hackar), men om du kör med röda är det i med allt på en gång som gäller. Koka tills det är färdigt. Salt, peppar och vitlök smakar bra i grytan.

Edit: En snabb kik på profilsidan ger till känna att du definitivt inte är Scarlet. Nevermind.
Citera
2007-01-16, 19:14
Medlem
Scarlings avatar
Tack Det där lät lagom enkelt, pastafritt och nyttigt.
Citera
2007-01-16, 19:20
Medlem
WoWbaggers avatar
Linssoppa är superenkelt och går snabbt.

Purjolök
Vitlök
Potatis
Röda linser
Buljong

Tar en kvart att slänga ihop.
Citera
2007-01-16, 19:22
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarling
Tack... men creme fraiche och fetaost är inte veganskt... Men jag tror att det finns veganska substitut nånstans...

Och tack för alla tipsen, men pasta känns lite uttjatat.

Creme fraiche ersätter du med Sour Supreme eller Alpro Soyayoghurt (jag använder mest yoghurt eftersom den är billigare).. Fetaosten blir svårare, möjligen går den att ersätta med tofu?
Citera
2007-01-16, 21:01
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Creme fraiche ersätter du med Sour Supreme eller Alpro Soyayoghurt (jag använder mest yoghurt eftersom den är billigare).. Fetaosten blir svårare, möjligen går den att ersätta med tofu?

Jag hittade en ersättning för fil/yoghurt/creme fraiche på Ica. Den heter Rapsy Frutty och är i pulverform. Bara att blanda med vatten och låta stå över natten så är det klart. Har du/någon testat det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in