• 1
  • 2
2007-01-16, 01:40
Medlem
Scarlings avatar
Min kost har blivit helt sjukt enformig p grund av lathet. Har planer p att bli vegan igen och skulle behva lite tips p enkel mat (veganer brukar alltid krngla till det och gra avancerade rtter). Just nu lever jag mest p frukt, mackor och godis... det brjar bli lite enformigt. Ngon som har frslag p enkel mat?
Citera
2007-01-16, 03:42
Medlem
tyrolerhattens avatar
En pastass jag brukar slnga ihop nr jag har ont om tid.

Ingredienser:
1 rd lk
1 pkt krossade tomater
1 pkt fetaost (vad r de p, 150g?), grna trnad
1 burk Creme Fraiche
en bit gurka
eventuellt en vitlksklyfta

Utfrande:
Koka upp vatten till pastan.

Hacka lken grovt, bryn den lite snabbt. Under tiden hackar/skivar du gurkan till lmpligt format, samt trnar fetaosten om den inte redan r trnad. Hll i de krossade tomaterna samt CFen och lt det puttra frsiktigt tills dess att pastan r frdig. Sista minuten slnger du i fetaosten och gurkan. Smaka av med salt/peppar/kryddor efter smak och tycke, servera!

Enklare blir det inte, tar precis lika lng tid som att koka pastan. Anvnd fr guds skull Penne, Fusilli eller liknande - inte makaroner!
Citera
2007-01-16, 03:52
Medlem
TCOBs avatar
Enklare blir det. Och billigare. Men kanske inte godare.

Pasta med en burk grejer
Koka pasta (makaroner fungerar bra). Vrm samtidigt en konservburk med valfritt innehll i en stekpanna.
Blanda makaronerna och grejerna.
Klart.

Det finns otroliga mngder med konstiga grejer p burk.
Citera
2007-01-16, 04:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB

Urk fr burk. Kp frska grnsaker istllet!

Pasta r verskattat. Testa istllet quinoa, bulgar, rris/vildris/fullkornsris, coscous, linser, kikrter...
Citera
2007-01-16, 07:14
Medlem
hundrasextioens avatar
Gr i ordning bulgur (couscous funkar ocks). Slng sedan i lagom stora bitar av avokado och soltorkade tomater i olja. Sen kan man vlja sjlv om man vill ha lite olivolja p, eller kryddor. Brukade sjlv ta lite olja, och lite salt.

Egentligen ska det vara fetaost i ocks men det r ju inte ndvndigt. Du kan ju ven fylla p med andra grnsaker. Kanske majs eller broccoli

Enkelt och gott!
Citera
2007-01-16, 13:52
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Enklare blir det. Och billigare. Men kanske inte godare.

Pasta med en burk grejer
Koka pasta (makaroner fungerar bra). Vrm samtidigt en konservburk med valfritt innehll i en stekpanna.
Blanda makaronerna och grejerna.
Klart.

Pasta r inte alltid veganskt.. Men visst, bnor p burk r oslagbart om man r vegan.. Nringsmssigt r ju pasta och bnor ingen hjdare..
Citera
2007-01-16, 17:47
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
En pastass jag brukar slnga ihop nr jag har ont om tid.

Ingredienser:
1 rd lk
1 pkt krossade tomater
1 pkt fetaost (vad r de p, 150g?), grna trnad
1 burk Creme Fraiche
en bit gurka
eventuellt en vitlksklyfta

Utfrande:
Koka upp vatten till pastan.

Hacka lken grovt, bryn den lite snabbt. Under tiden hackar/skivar du gurkan till lmpligt format, samt trnar fetaosten om den inte redan r trnad. Hll i de krossade tomaterna samt CFen och lt det puttra frsiktigt tills dess att pastan r frdig. Sista minuten slnger du i fetaosten och gurkan. Smaka av med salt/peppar/kryddor efter smak och tycke, servera!

Enklare blir det inte, tar precis lika lng tid som att koka pastan. Anvnd fr guds skull Penne, Fusilli eller liknande - inte makaroner!

Tack... men creme fraiche och fetaost r inte veganskt... Men jag tror att det finns veganska substitut nnstans...

Och tack fr alla tipsen, men pasta knns lite uttjatat.
Citera
2007-01-16, 17:54
Medlem
Scarlet, sweetheart, r det du?

Linsgrytan tillhr standardverken fr vegetarianer i dess alla former (ska sjlv svnga ihop en om ngon timme), mhnda kan du redan laga till en, men fr skerhets skull kommer receptet hr:

2 gula lkar
lite paprikapulver
2 dl grna/rda linser
Lagomt mycket krossade tomater (typ en burk)
5 dl vatten
ett gng potatisar (3-6, beroende p hurdan man r) och eventuellt lite mortter
Buljongtrning
lite kryddor....

Hacka och frs lken i olja. Nr den nstan r frdigfrst ser du p paprikapulver. Efter att ha ltit det frsa en stund r det bara att slunga p det andra. Om du anvnder grna linser vntar du 10-15 min med att lgga i potatisen (som du hackar), men om du kr med rda r det i med allt p en gng som gller. Koka tills det r frdigt. Salt, peppar och vitlk smakar bra i grytan.

Edit: En snabb kik p profilsidan ger till knna att du definitivt inte r Scarlet. Nevermind.
Citera
2007-01-16, 19:14
Medlem
Scarlings avatar
Tack Det dr lt lagom enkelt, pastafritt och nyttigt.
Citera
2007-01-16, 19:20
Medlem
WoWbaggers avatar
Linssoppa r superenkelt och gr snabbt.

Purjolk
Vitlk
Potatis
Rda linser
Buljong

Tar en kvart att slnga ihop.
Citera
2007-01-16, 19:22
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarling
Tack... men creme fraiche och fetaost r inte veganskt... Men jag tror att det finns veganska substitut nnstans...

Och tack fr alla tipsen, men pasta knns lite uttjatat.

Creme fraiche erstter du med Sour Supreme eller Alpro Soyayoghurt (jag anvnder mest yoghurt eftersom den r billigare).. Fetaosten blir svrare, mjligen gr den att erstta med tofu?
Citera
2007-01-16, 21:01
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Creme fraiche erstter du med Sour Supreme eller Alpro Soyayoghurt (jag anvnder mest yoghurt eftersom den r billigare).. Fetaosten blir svrare, mjligen gr den att erstta med tofu?

Jag hittade en ersttning fr fil/yoghurt/creme fraiche p Ica. Den heter Rapsy Frutty och r i pulverform. Bara att blanda med vatten och lta st ver natten s r det klart. Har du/ngon testat det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in