2007-01-16, 21:09
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarling
Jag hittade en ersättning för fil/yoghurt/creme fraiche på Ica. Den heter Rapsy Frutty och är i pulverform. Bara att blanda med vatten och låta stå över natten så är det klart. Har du/någon testat det?

Har testat och det är inte riktigt min favorit, men vet många som gillar rapsy.
Brukar köra den osötade varianten, det finns en hel del olika varianter på rapsy. En sak som du kanske bör tänka på är att röra ut pulvret noga i vatten, jag får ofta klumpar i min "gegga". Brukar använda rapsy till att göra olika såser, då är den bra..
Citera
2007-01-16, 21:26
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har testat och det är inte riktigt min favorit, men vet många som gillar rapsy.
Brukar köra den osötade varianten, det finns en hel del olika varianter på rapsy. En sak som du kanske bör tänka på är att röra ut pulvret noga i vatten, jag får ofta klumpar i min "gegga". Brukar använda rapsy till att göra olika såser, då är den bra..

Okej, ja det låter som en bra ide.Hur smakar det egentligen? Jag är lite rädd för att testa det..
Citera
2007-01-16, 21:30
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarling
Okej, ja det låter som en bra ide.Hur smakar det egentligen? Jag är lite rädd för att testa det..

Vilken sort har du köpt?
Tycker inte rapsy smakar så mycket, den osötade är lite syrlig, men inte alls jämförbar med tex. riktig creme fraich eller yoghurt.
Du kan ju testa lite grann, du har ju i alla fall gått och köpt pulvret
Citera
2007-01-16, 23:25
Medlem
tyrolerhattens avatar
Oj, missade helt att det var veganskt och inte vegetariskt. Skyller på den sena timmen!

Då har jag dessvärre inga tips, det känns som sagt svårt att hitta något värdigt substitut till fetaosten.
Citera
2007-01-16, 23:32
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
Oj, missade helt att det var veganskt och inte vegetariskt. Skyller på den sena timmen!

Då har jag dessvärre inga tips, det känns som sagt svårt att hitta något värdigt substitut till fetaosten.

Det finns vegan fetaost, har jag hört. Men det är nog svindyrt och inte så gott.

Ja, jag får väl testa mitt lilla pulver och se om det är värt det...
Citera
2007-01-16, 23:45
Medlem
shanghais avatar
http://www.bonesto.com/old/order.asp

Beställ ett paket och du kan göra soyafärs, panerade soyabitar, soyastroganoff och mycket mer.
Citera
2007-01-17, 01:00
Medlem
2cool4schools avatar
Är själv inte vegan men äter trots det en hel del veganmat. En favorit är tomatsoppa med massa chili och vitlök + ev. lite bönor. Till det rostad baguette med hemgjord tapenade (uteslut sardeller och mixa bara svarta oliver med olivolja, citronsaft, vitlök o svartpeppar)

Övriga förslag:

- Risotto: kokt ris, grönsaker, kikärter/bönor/linser fräses olja och kryddor. Gillar man tofu kan man ha i det.

- Veg.biffar: Kokta linser eller bönor mosas med kokt potatis (eller gammalt ris el. couscous), stekt lök och kryddor. Forma till biffar och doppa ev. i ströbröd. Stek i olja. Ät med ungsstekta grönsaker och hummus.

- Böngryta med chili: fräs gul lök en stund, vräk på cayennepeppar/chili/sambal, vitlök, häll bitar av paprika och en burk tomater, paprikapulver mm. Låt sjuda ca en halvtimme. Lägg i kokta bönor.
Citera
2007-01-17, 08:41
Medlem
Scarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Är själv inte vegan men äter trots det en hel del veganmat. En favorit är tomatsoppa med massa chili och vitlök + ev. lite bönor. Till det rostad baguette med hemgjord tapenade (uteslut sardeller och mixa bara svarta oliver med olivolja, citronsaft, vitlök o svartpeppar)

Övriga förslag:

- Risotto: kokt ris, grönsaker, kikärter/bönor/linser fräses olja och kryddor. Gillar man tofu kan man ha i det.

- Veg.biffar: Kokta linser eller bönor mosas med kokt potatis (eller gammalt ris el. couscous), stekt lök och kryddor. Forma till biffar och doppa ev. i ströbröd. Stek i olja. Ät med ungsstekta grönsaker och hummus.

- Böngryta med chili: fräs gul lök en stund, vräk på cayennepeppar/chili/sambal, vitlök, häll bitar av paprika och en burk tomater, paprikapulver mm. Låt sjuda ca en halvtimme. Lägg i kokta bönor.

Danke Tomatsoppan ska jag nog testa, det lät enkelt och gott.
Citera
2014-12-09, 06:03
Bannlyst
Ett bra tips är ris och grönsaker. Bara att koka upp en och en halv deciliter ris (uncle bens) och steka en panna med wok-grönsaker i olja... salta och peppra och så är det klart. Bra mat ifall man vill hålla dieten.
Citera
2014-12-09, 07:24
Medlem
ilchino-ilsovranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer-13
Ett bra tips är ris och grönsaker. Bara att koka upp en och en halv deciliter ris (uncle bens) och steka en panna med wok-grönsaker i olja... salta och peppra och så är det klart. Bra mat ifall man vill hålla dieten.

Åtta år senare.
Citera
2014-12-09, 11:35
Medlem
Tråden är gammal, men det skadar ändå inte att dela kunskap!

Ärtsoppa är enkelt!

Gula ärtor, blötlagda över natten, sköljes och kokas med buljong och gul lök. När det ser ut som ärtsoppa är det färdigt! Krydda med timjan, mejram och svartpeppar!
Själv brukar jag ha i vitlök, lagerblad och ev. ingefära också.

Hummus

Mixa kikärter med olivolja, citronjuice och vitlök (tillsätt ev. vatten för lösare konsistens). Smaka av med spiskummin, cayennepeppar, tahini, citron och salt. Liknande röror går att göra på de flesta baljväxter, mungbönor är en personlig favorit. Man kan också tillsätta lite hackade frön eller nötter.

Misosoppa med udonnudlar

Udonnudlar och misopasta finns att köpa i asiatiska mataffärer, där finns också bra tofu till bra pris (ofta 15kr/500g).

Tärna tofun, har du en bra non-stick-panna så kan du steka den på låg värme utan fett för att få ut lite vatten, så suger den åt sig soppan bra. Man kan också salta den lätt och lägga i hushållspapper under något tungt. Men det blir ju inte äckligt om man skippar detta steg.

Skär upp lite grönsaker, t ex: morot, majrova, sticklök, vitkål, m.m.
Värm vatten och någon matsked misopasta (smaka av), i med grönsaker, tofu och nudlar. Det ska inte koka (ska tydligen vara dåligt för misopastan, men jag vet inte). När allt är varmt är det färdigt, sticklök läggs med fördel i på slutet. Några droppar sesamolja sitter inte fel, chiliolja är inte dumt det heller.
Vitlök, färsk chili och ingefära är också goda smaksättare.
Citera
2021-08-23, 18:31
Medlem
Sladdarens avatar
Koka ris

-Hade 1 pkt hälsans kök soja färs i frysen typ 300-400 gr
-Fiorelli Pastasås Napoletana en hel burk
-Fiorelli Pastasås Siciliana en hel burk
-En medelstor gullök hackad

-Steka allt i stekpannan i smör och puttra upp tomatsåsen
-Riv ner din favvoost på slutet och krydda upp med chili, cayenne, peppar, ev örter du gillar
-Blanda i hela sojafärs- tomatsåsen i ris och tillsätt smör så det blir som en risgryta

Snabbt billigt enkelt och kanske nyttigt vet inte och hyffsat gott
Blir mycket föda iaf för tomatsåsen köpte jag för 12 kr st
15kr för hälsans kök tror jag, men ja det va iaf enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in