• 1
  • 2
2007-01-15, 17:46
Medlem
Zaxxons avatar
Hur ser "mallen" ut för svenska formella brev egentligen ? Kom gärna med synpunkter på min engelska mall oxo.

AAAA = ex. Sir/madam
B1, B2 = , eller ; eller "ingenting"
CCCC = Sincerely, best regards, etc.

---------

Dear AAAA B1

Bla bla bla....

CCCC B2

Zaxxon.

-----------

Hej Flashback B1

Jag skriver nu en post på flashback, som är en del av det världsomspännande datanätet INTERNET !

Tack för ERT intresse B2

Zaxxon.

------------

Fan så fånigt det låter med Hej... "Kära" låter ju otroligt präktigt oxo.

Även "Tack för ERT intresse" ser skumt ut.. skriver man verkligen ert ? (Google gav fett me hits).. Erat eller Edert ser ju bättre ut, men är det för präktigt ?
Citera
2007-01-15, 17:48
Medlem
Treks avatar
Används inte Med vänlig hälsning mer frekvent?
Citera
2007-01-15, 17:51
Medlem
Trills avatar
En engelsk slutfras som jag tycker om är :

Sincerely Trill
Citera
2007-01-15, 17:51
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trek
Används inte Med vänlig hälsning mer frekvent?

Jo, jag vill anta det. Men det känns så default.
Citera
2007-01-15, 19:42
Medlem
Giggis avatar
Bästa Zaxxon,

jag tackar för Er fråga och ber att få komma med mitt förslag.

Med vänlig hälsning,
Giggi

På engelska är det samma sak;

Dear Zaxxon,

Sincerely (yours), eller Best regards,
Giggi
Citera
2007-01-15, 19:52
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Bästa Zaxxon,

Bästa Giggi,

Tack för att du väckte det som var glömt, uttrycket Bästa ....

Med vänlig hälsning,

Zaxxon.
Citera
2007-01-16, 00:45
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Bästa Giggi,

Tack för att du väckte det som var glömt, uttrycket Bästa ....

Med vänlig hälsning,

Zaxxon.

Så lite så!
Citera
2007-01-16, 01:03
Medlem
Daevass avatar
hmm, om man börjar med namn så ska det väl vara yours faithfully, t. ex Dear James och om man inte börjar med namn ska det väl vara Yours sincerely på slutet t. ex. dear madame
Citera
2007-01-16, 01:56
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
hmm, om man börjar med namn så ska det väl vara yours faithfully, t. ex Dear James och om man inte börjar med namn ska det väl vara Yours sincerely på slutet t. ex. dear madame

Du har rätt. Jag ber om ursäkt. Var tvungen att plocka fram lite mail från utländska leverantörer för att kontrollera mitt misstag.

Om man har namnet på personen man skriver till, vilket jag hade, börjar man med Dear Mr Zaxxon och avslutar med Yours faithfully, Giggi.

Om man inte har namn skriver man Dear Sir och avslutar med Yours sincerely, Giggi.
Citera
2007-01-16, 06:44
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Om man har namnet på personen man skriver till, vilket jag hade, börjar man med Dear Mr Zaxxon och avslutar med Yours faithfully, Giggi.

Om man inte har namn skriver man Dear Sir och avslutar med Yours sincerely, Giggi.

Frågade nyligen en amerikan och en brittiska i fallet då man inte vet vem man skriver till. Båda tyckte "Dear Sirs" med avslut "Yours sincerely" var för gammeldags.

Bättre är kanske "To whom it may concern" eller "Dear Sir or Madam" med avslut "Best regards" snarare än "Yours sincerely".

Men det kan säkert skilja sig från stad till stad och beroende på vad du skriver. I mitt brev skrev jag i alla fall "To whom it may concern" med avslut "Best regards".

Om man vet namnet på den man skriver är nog "Dear LiKaShing" med avslut "Many thanks" absolut vanligast i fall man skriver till varandra relativt ofta. I alla fall i bankvärlden. Om man skriver sällan eller för första gången är nog avslutet "Kind regards" det vanligaste, det funkar även om man skriver ofta. "Best regards" eller bara "Regards" är också vanligt. "(Yours) Sincerely" låter väldigt formellt.
Citera
2007-01-16, 13:42
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Frågade nyligen en amerikan och en brittiska i fallet då man inte vet vem man skriver till. Båda tyckte "Dear Sirs" med avslut "Yours sincerely" var för gammeldags.

Bättre är kanske "To whom it may concern" eller "Dear Sir or Madam" med avslut "Best regards" snarare än "Yours sincerely".

Men det kan säkert skilja sig från stad till stad och beroende på vad du skriver. I mitt brev skrev jag i alla fall "To whom it may concern" med avslut "Best regards".

Om man vet namnet på den man skriver är nog "Dear LiKaShing" med avslut "Many thanks" absolut vanligast i fall man skriver till varandra relativt ofta. I alla fall i bankvärlden. Om man skriver sällan eller för första gången är nog avslutet "Kind regards" det vanligaste, det funkar även om man skriver ofta. "Best regards" eller bara "Regards" är också vanligt. "(Yours) Sincerely" låter väldigt formellt.

Jag håller med om att det låter formellt. Jag brukar själv också avsluta med Best regards, oavsett hur jag börjar mitt meddelande. Men, jag såg att mina engelska kontakter följde dessa regler konsekvent i våra mailkonversationer.

Det var bara en av dem som skrev annorlunda, och han skrev Kind regards.
Citera
2007-01-16, 16:12
Medlem
Daevass avatar
han ville väl skriva formellt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto