Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Om man har namnet på personen man skriver till, vilket jag hade, börjar man med Dear Mr Zaxxon och avslutar med Yours faithfully, Giggi.
Om man inte har namn skriver man Dear Sir och avslutar med Yours sincerely, Giggi.
Frågade nyligen en amerikan och en brittiska i fallet då man inte vet vem man skriver till. Båda tyckte "Dear Sirs" med avslut "Yours sincerely" var för gammeldags.
Bättre är kanske "To whom it may concern" eller "Dear Sir or Madam" med avslut "Best regards" snarare än "Yours sincerely".
Men det kan säkert skilja sig från stad till stad och beroende på vad du skriver. I mitt brev skrev jag i alla fall "To whom it may concern" med avslut "Best regards".
Om man vet namnet på den man skriver är nog "Dear LiKaShing" med avslut "Many thanks" absolut vanligast i fall man skriver till varandra relativt ofta. I alla fall i bankvärlden. Om man skriver sällan eller för första gången är nog avslutet "Kind regards" det vanligaste, det funkar även om man skriver ofta. "Best regards" eller bara "Regards" är också vanligt. "(Yours) Sincerely" låter väldigt formellt.