2007-01-16, 16:16
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
han ville väl skriva formellt?

Absolut. Och han fick svar på hur han skulle göra det också. Jag nämnde bara att jag inte brukade skriva så formellt utan avslutad med Best regards.
Citera
2007-01-16, 19:20
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giggi
Absolut. Och han fick svar på hur han skulle göra det också. Jag nämnde bara att jag inte brukade skriva så formellt utan avslutad med Best regards.
isf. håller jag med dig, jag tycker också att det kan blir lite stelt med Dear sir och det bör nog endast användas i formella sammanhang.
Citera
2007-01-17, 06:52
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
han ville väl skriva formellt?

Alla förslagen är mer eller mindre formella, de passar bra beroende på situationen. Informellt skulle kunna vara:

Hi/Dear LiKaShing
How are you? BLA BLA BLA

Regards,
Ms XXX
Citera
2010-02-17, 13:53
Medlem
bruschens avatar
Jag brukar börja med "Bästa/Bäste XXX"
Och avsluta med antingen Tack på förhand, Tack eller Vänligen.

Tänk på att inte skoja till det med "Tack på förhud" eller "Din för evigt". Det kan massupfittas.
Citera
2010-02-18, 01:44
Medlem
Precis. Viktigt att skilja på bäste och bästa. Bäste är den maskulina formen och bästa naturligtvis feminin. Om man inte skulle veta vem man vänder sig till så brukar den maskulina ligga närmre till hands.
Citera
2010-02-20, 17:38
Medlem
Skojares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeman90
Precis. Viktigt att skilja på bäste och bästa. Bäste är den maskulina formen och bästa naturligtvis feminin. Om man inte skulle veta vem man vänder sig till så brukar den maskulina ligga närmre till hands.

Nej, så är det inte. Man bör använda den feminina (neutrala) böjningen om man är osäker.
Citera
2010-04-12, 17:59
Medlem
om man skriver till ett företag, alltså inte en person i sig.. vad skriver man då?

Bästa Företagsnamn?

eftersom man vet inte om det är en kvinna eller man som läser, eller är något annat standard?
Citera
2010-04-18, 18:58
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
---

Även "Tack för ERT intresse" ser skumt ut.. skriver man verkligen ert ? (Google gav fett me hits).. Erat eller Edert ser ju bättre ut, men är det för präktigt ?

Ert är korrekt. Erat är något talspråk, i stil med t.ex. våran hemsida i stället för vår hemsida. Ser illa ut i skrift. Edert känns mer 1800-tal i klass med Eders Majestäter.
Citera
2010-04-19, 09:04
Medlem
leprasjuklings avatar
Vad säger ni om att skippa inledande hälsningsfras och gå direkt på sak istället?
Skulle någon bry sig?
Citera
2010-04-20, 02:11
Medlem
Zaxxons avatar
Betrakta "Bästa " eller "Bäste ", är det någon skillnad i genussammanhang?

"Bästa Sara" eller "Bäste Sara", typ?
Citera
2010-04-20, 02:15
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Vad säger ni om att skippa inledande hälsningsfras och gå direkt på sak istället?
Skulle någon bry sig?
I stil med:

"Jag söker jobb som den där postutdelaren. Jag har sett flera brevlådor. Ha jÄttabra! Hej då!"
Citera
2010-06-09, 11:59
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Bästa Giggi,

Tack för att du väckte det som var glömt, uttrycket Bästa ....

Med vänlig hälsning,

Zaxxon.

Betänk nu att det vanliga i svenskan är att adjektivet böjs efter substantivets sexus:

Bäste Kalle
Bäste bror
Bäste far
men...
Bästa Lisa
Bästa syster
Bästa mor

etc.

Avsluta kan du lämpligtvis göra med högaktningsfullt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in