2007-01-19, 23:31
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Några tillförlitliga uppgifter från Ryssland har jag nu inte lyckats få tag på. Det betyder ju inte att det inte förekommer vargatacker i ryssland. Det skrivs ofta om vargatacker i ryska lokaltidningar t.ex. Hur mycket av detta som är verkliga vargatacker kan jag inte svara på. Säkert skrivs också mycket strunt i dessa tidningar.

Här fanns lite om barn som tagits av varg i indien. Säkert är att de flesta av dessa fall (åtminstone förut) inte dokumenterats.

http://www.wolftrust.org.uk/a-wkp5-linnell-results.html

Child Lifting: Whereas the number of predatory attacks in Europe has greatly abated in the last century, predatory attacks are reported sporadically in newspapers in India today. These attacks, on small children, are colloquially dubbed child lifting.

Child lifting can be traced back at least to the 19th century, but only in the last few years has it been investigated in the field by scientists. According to Rajpurohit (1999), wolves do not often attack children, but some attacks can be severe. In Bihar State sixty out of 80 children from 63 villages were attacked and killed by wolves from 1993 to 1995.

Another severe episode, reported by Jhala et al (1997), was when 76 small children from more than 50 villages in Uttar Pradesh, central north India, were attacked during seven months in 1996. Over fifty of the children died. The victims tended to be from the poorest class of people: over half had only a mother to care for them, and children outnumbered livestock, which by necessity were more highly valued and guarded than children.

In these situations many wolves are eliminated as a response to try to halt the killings.

Man bör ju också komma ihåg att de flesta sidor som behandlar vargen på internet är mycket positivt inställda till vargen.
Du kan ju inte jämföra med Indien. Där har ju folk skövlat skogen, djurens hem och bosatt sig där. De lever ju praktiskt taget i djurens revir och bokstavligt talat granne med dem. Inte konstigt att folk dör. Dödas inte förresten fler folk av elefanter än vargar i Indien? Var jävligt glad att ni inte har några elefanter där borta i Finland.
Citera
2007-01-19, 23:44
Medlem
Uppdaterad lista:
Positiv lista
1, Mångfald.
2, Selektiv predator som bara tar svaga/gamla bytesdjur.
3, Turism, Vargturister?
4, Att de är töta att titta på...
5, Vargen är en naturlig del av den svenska faunan. Naturen mår bra av den!

Negativ lista
1. Den dödar en och annan jakthund.
2. Den river tamboskap.
3. Risk för vargattacker på människor, mikroskopisk men...
3. Skapar oro bland en del småbarnsföräldrar.
Citera
2007-01-19, 23:52
Medlem
Här kommer några artiklar från aftonbladet om vargar...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,786299,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,729188,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,680699,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,644376,00.html
Citera
2007-01-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Här kommer några artiklar från aftonbladet om vargar...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,786299,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,729188,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,680699,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,644376,00.html

Det är ju sjukt! Fängelsestraff endast för att han försökte rädda livet på sina får! Helt vansinnigt! Dessutom hade vargen ju förut dödat flera av hans får.
Citera
2007-01-20, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Visst kan jag köpa lite av vad du säger! Förstår ditt tankesätt och syn på det hela.
Visst handlar det mkt om att jägarna skyddar sitt intresse för jakten i första rum.

Däremot den statistik som påvisas idag är inte ärligt inför framtiden...
Jägarna är nog lite mer förutseende i sitt tanke sätt! Vargens framfart är bara i bebis stadiet i Sverige. Det jägarna har i åtanke är utvecklingen som blivit om 10år och det är nog det dom fasar för.

ps. hålla hundarna kopplade... ja visst har det blivit tragiskt!

Tack... vi pratar samma språk.
Rovdjuren hör till naturen och så ska det förståss vara. Men lika lite som jag tycker naturen ska ge plats åt människor som vill jaga för jagandets egen skull, tycker jag om naturvårdsverkets utplantering av varg och det politiska beslutet hur mycket varg vi ska ha i landet.
Vårt land... fjäll, skogar, samer och jägare... är van vid ett tiotal vargar om man ser till de senaste 60 åren.
Nu är det annorlunda. Plötsligt har vi fått 150-200 vargar och varken djuren, samerna, jägarna eller för den delen, skogspromenerande fritidsfolk, är van vid den nya situationen.
Min åsikt som inte ska behöva läsas mellan raderna är att jag värnar om balansen. Jag anser att det finns plats för både rovdjur, samer och jägare och jag tycker ingen av dem har företräde i naturen. Men jag tycker att den ökade vargstammen står inte i proportion till hur vi ordnat det i det övriga samhället.
Staten, som av någon outgrundlig anledning försöker påskynda utvecklingen med att inplantera varg (om vi bara ska det exemplet) slår ifrån sig och vill inte ens erkänna att de utplanterat varg i våra landskap.
Varg = JA ... men i en takt som passar in i skogs och fjällmarker.

Jägare med lösa hundar ska veta vad de gör.
Fritidsmänniskor i skogen ska inte ta för givet att deras hundar är skyddade från vildmarkens egna regler.
Citera
2007-01-20, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Det du skriver stämmer rätt bra faktiskt, då jägarna betalar dyra arrenden för jakträtten på markerna!
Så visst måste dom vara berättigade att ha lite att säga till om, dom betalar dock för jakträtten!

Samerna kunde inte skriva... så det blev inga kontrakt.
Djuren blev inte inbjudna...
Citera
2007-01-20, 01:09
Medlem
Citat:
Detta är något vargkramarna kunde försöka stoppa. Helt onödigt djurplågeri!

Däremot skall vargälskare hålla käft om sådant de inte förstår sej på! Jag bor själv i Finland och här utrotades de flesta vargar på 1880-talet, efter att närmare 30 barn blivit dödade under ett år!
Om man läser i gamla kyrkböcker står det ofta under dödsorsak "tagen av vargen". Folk förstår inte vad som står på spel här. I ryssland där det finns 100 000-tals vargar dödas flera personer varje år av dem.
Jag ser redan framför mej rubrikerna efter att det första barnet dödats av varg i Sverige. Inget annat än gråt, diskussioner och krishjälp åt alla naiva vargkramare i flera månaders tid.

Då tar vargen dig... sa min mormor för att skrämma mig till lydnad.
Min mormor visste inte bättre.

Ditt inlägg förpassar jag till nonsens ...
Citera
2007-01-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Låt mig göra en lista för argument mot vargen av de jag sett här på FB!

2. Den river tamboskap.

Angånde punkt två så kan antalet rivna tamboskap sänkas mycket med hjälp av boskapsvakthundar och rejäla viltstängsel.

Jag tycker du ska hålla dig till pastoratet eftersom du inte vet vad du pratar om.
Citera
2007-01-20, 01:34
Medlem
Citat:
Det är ju sjukt! Fängelsestraff endast för att han försökte rädda livet på sina får! Helt vansinnigt! Dessutom hade vargen ju förut dödat flera av hans får.

Min kusin fick ett års fängelse för att han dödat en varg. Kusinen, en renskötande same, såg vargen ta tio djur om dagen i flocken. Länstyrelsen kontaktades men de ansåg inte att problemet var akut. Polisen som också kontaktades tyckte att det inte var deras bord.
Kusinen skjöt vargen. Han stod inte ut..............
Det är förbjudet att skjuta varg så... kusinen som bodde på fjället låstes in i ett litet rum i en liten stad.
Ett grymt straff för en människa som lever på fjället.

Samerna lever med rovdjur. De finns där och de får finnas där. Liksom samerna själva är rovdjuren en del av naturen. Samer jagar inte rovdjur men om något rovdjur får för sig att löpa amok i renhjorden, tas den bort fortast möjligt. Sånt händer... naturens balans.
Klart det blir problem om någon kommer med ett papper som säger att du får inte göra så som du alltid har gjort. I det fallet är lagen inte rättvis.
Citera
2007-01-20, 01:52
Medlem
Jo men samerna lever i ett modernt samhälle med alla bekvämligheter. Ingen ide att beklaga sig bara att finna sig eller stå utanför.
Citera
2007-01-20, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSAnders
Jo men samerna lever i ett modernt samhälle med alla bekvämligheter. Ingen ide att beklaga sig bara att finna sig eller stå utanför.

Exakt vad menar du med ditt synnerligen ytliga inlägg?
Citera
2007-01-20, 07:36
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Låt mig göra en lista för argument mot vargen av de jag sett här på FB!

2. Den river tamboskap.

Angånde punkt två så kan antalet rivna tamboskap sänkas mycket med hjälp av boskapsvakthundar och rejäla viltstängsel.
Jag tycker du ska hålla dig till pastoratet eftersom du inte vet vad du pratar om.
Vad menar du? Har jag fel i att vargen river en och annan jakthund? Har jag fel i att den tar tamboskap? Har jag fel i att iaf bönderna (antar att det inte hjälper för samerna) kan få hjälp utav boskapsvakthundar och rejäla stängsel?

Låt mig posta lite info om boskapsvakthundar. http://www.canids.org/occasionalpapers/livestockguardingdog.pdf

Jag citerar:

"Two males and one female tested in autumn 1995 all chased a 150 kg bear for 25 minutes away from the area and then returned to the flock. The female was most persistent in chasing and she also chased a wolverine in a separate trial."

"Hansen and Smith (1999) reported that mean loss (predators, diseases and accidents) in flocks with LGDs decreased by 7% from 1994 to 1995, whereas that in seven neighbouring flocks decreased by 3.7%."

"Linnell (2000) stated that flocks involved in the experimental testing of LGDs did not have a single case of bear predation in two years. However, shepherds with herding dogs are needed to prevent flocks spreading out so that LGDs can guard them effectively. These would be new components in Norwegian sheep husbandry which involve extra expense and farmers are often slow to accept new methods. It seems that improved husbandry practises including use of shepherds and LGDs would greatly reduce losses but economics may restrict their use"

Allt detta i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in