Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-24, 10:21
  #325
Medlem
the Lemurs avatar
Citat:
Folk från Finland är inte olika oss själva. För övrigt betraktar jag dig som en av indianerna som saknas i kanoten med tanke på hur du drar dina slutsatser.

Jo men hur du betraktar mig är ju inte vidare intressant, det förstår du väl ändå? Jag tillhör ändå en majoritet i det här landet som tur är. Vi som kan se logiska samband mellan saker. Om det är ett problem att samer och bönder blir av med tamdjur och trafiken dödar mest av dessa så är det också där man ska sätta in insatserna. Om sedan hundar dödar fler än vargar är det också mot hundar man skall sätta in mer insatser än mot vargar osv.
Du har rätt att argumentera mot logik men det gynnar inte din sak direkt.

Hela debatten blir lättare för alla om ni helt enkelt slutar låtsas att skydd av hundar har någonting med dödandet av vargar att göra.
Citera
2007-10-24, 10:39
  #326
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggegubb
Svar 1 lika omöjligt att svara på som frågan om hur många rävar "vi ska ha". Minst 200 är första etappmålet. På sikt kanske 3000-5000, det avgör varken du eller jag utan naturen! Det där "vi ska ha" uttrycket blir fel, det är liksom inte bilparken eller antal dagis vi diskuterar.

Varför ska djurägare behöva investera tid och pengar för att skydda sig mot vargar när det igentligen inte skulle behövas?

Därför att alla andra verksamheter måste anpassa sig efter naturen. Alla! Det måste även fårägare. Skillnaden ekonomiskt mellan rovjdursstängsel och vanligt stängsel är försumbar. Du kan få hjälp med uppsättningen av idella krafter inom Rovdjursföreningen. Så vad är problemet egentligen?

Du glömmer bort det viktigaste. Människan är en del av naturen. En väldigt stor del. Eller det är egentligen fel. Människor som bor i städer är inte en del av naturen. Men låt oss säga att vi skulle släppa vargstammen till en nivå som "naturen utan människan" tillåter. Kan du vänligen förklara hur landsbygdssamhället då skulle se ut åt mej?
Citera
2007-10-24, 10:46
  #327
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggegubb
"Hör hemma"? Är det inte naturen som avgör vem hör hemma var? Är biotopen lämplig för vargar, så dyker vargar upp där. Svårare än så är det inte. Det kan även innebära byar/städer, på samma sätt som rävar rör sig där. Men jag är inte mer extrem än att jag fattar att enstaka "problemindivider" kan behöva skjutas. Men att som Masse112 försöka peka ut områden som förbjudet område för vargen, funkar inte.

Men lämplig för människan och lämplig för vargen är inte samma sak. Visst överlever den i ett mera bebott samhälle om den trängs undan dit av andra vargar men det är ändå inte en lämplig biotop iochmed att den tvingas söka föda från gårdar.

Men nu ska vi mittiallt börja skjuta vargar. Grattis, framsteg. När blir en varg en problemindivid då? När den dödat 20 får? 10 hundar? 2 barn?

Du kan inte bara köra över landsbygdsmänniskornas intressen och släppa vargstammen att öka i egen takt eftersom det påverkar deras liv. Det är det framförallt det viktigaste i den här debatten.
Citera
2007-10-24, 10:51
  #328
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the Lemur
Jo men hur du betraktar mig är ju inte vidare intressant, det förstår du väl ändå? Jag tillhör ändå en majoritet i det här landet som tur är. Vi som kan se logiska samband mellan saker. Om det är ett problem att samer och bönder blir av med tamdjur och trafiken dödar mest av dessa så är det också där man ska sätta in insatserna. Om sedan hundar dödar fler än vargar är det också mot hundar man skall sätta in mer insatser än mot vargar osv.
Du har rätt att argumentera mot logik men det gynnar inte din sak direkt.

Hela debatten blir lättare för alla om ni helt enkelt slutar låtsas att skydd av hundar har någonting med dödandet av vargar att göra.

Du har nog ganska snedvriden syn på logik om du jämställer hunden med vargen.

Vargstammen behöver inte öka så mycket så är vargen förbi hundarna eftersom vargarna dödar fler per capita. Därför måste vi hålla vargstammen nere. Visst sätts det insatser mot hundar. Men ditt personliga hat mot hundar behöver inte gå ut över andra människors intressen. Har för mej att man brukar säga att "hunden är människans bästa vän"... Men kanske det är nånting jag hittat på
Citera
2007-10-24, 14:34
  #329
Medlem
the Lemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masse112
Du har nog ganska snedvriden syn på logik om du jämställer hunden med vargen.

Vargstammen behöver inte öka så mycket så är vargen förbi hundarna eftersom vargarna dödar fler per capita. Därför måste vi hålla vargstammen nere. Visst sätts det insatser mot hundar. Men ditt personliga hat mot hundar behöver inte gå ut över andra människors intressen. Har för mej att man brukar säga att "hunden är människans bästa vän"... Men kanske det är nånting jag hittat på

Suck, vad lämpligt att detta just kom upp då. Visserligen i frankrike men samma princip gäller ju där som här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1085399.ab

Jag hatar inte hundar, jag har växt upp med hund. Men man kan inte på något sätt säga att varg är farligare än hund, det är helt enkelt inte korrekt.

Det spelar ingen roll om vargen är farligare per capita så länge vi har så lite varg, det måste du ändå fatta.

Säg till den döde pojken att hunden var hans bäste vän.

Här har du ett bevis från verkligheten att "min" logik som du kallar det stämmer. En död av hund, noll döda av varg. Men det är varg vi ska jaga
Citera
2007-10-24, 14:40
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggegubb
Svar 1 lika omöjligt att svara på som frågan om hur många rävar "vi ska ha". Minst 200 är första etappmålet. På sikt kanske 3000-5000, det avgör varken du eller jag utan naturen! Det där "vi ska ha" uttrycket blir fel, det är liksom inte bilparken eller antal dagis vi diskuterar.

Men vi avgör ju redan hur många rävar vi ska ha. När folk tycker att det är för många rävar så minskas antalet mha jakt (iår har vi t.ex. bestämt att vi tycker det är för mycket rävar på vår jaktmark och därför kommer vi att lägga en hel del tid på att skjuta av dem i vinter). Eftersom människan är en del av naturen så borde vi ju logiskt sett vara med och avgöra hur många vargar vi ska ha. Om man vill att naturen ska avgöra (och man anser att människan inte är en del av den) så måste ju människan försvinna.
Citera
2007-10-24, 14:53
  #331
Medlem
Masse112s avatar
[quote=the Lemur]Suck, vad lämpligt att detta just kom upp då. Visserligen i frankrike men samma princip gäller ju där som här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1085399.ab

Jag hatar inte hundar, jag har växt upp med hund. Men man kan inte på något sätt säga att varg är farligare än hund, det är helt enkelt inte korrekt.

Det spelar ingen roll om vargen är farligare per capita så länge vi har så lite varg, det måste du ändå fatta.

QUOTE]

Jo, som individ är vargen farligare. Men kanske inte som kollektiv iochmed att hundantalet är så mycket större.
Det är ju mera varg som du vill ha, eller hur? Och då blir vargen farligar även kollektivt!
Citera
2007-10-24, 14:57
  #332
Medlem
the Lemurs avatar
Citat:
Det är ju mera varg som du vill ha, eller hur? Och då blir vargen farligar även kollektivt!

Nej det blir den inte om inte antalet börjar närma sig hundarnas och det skall och kan det inte göra. Vi pratar inte om 500 000 vargar i sverige. Då kanske de skulle bli farligare men det är inte intressant. 5000 vargar skulle tex fortfarande vara ofarligt i jämförelse.

Sen återstår ju frågan att man inte kan förbjuda och ta bort allt som är farligt bara för det just är farligt. Vore en ganska tråkig värld att leva i isåfall.
Citera
2007-10-24, 14:58
  #333
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Men vi avgör ju redan hur många rävar vi ska ha. När folk tycker att det är för många rävar så minskas antalet mha jakt (iår har vi t.ex. bestämt att vi tycker det är för mycket rävar på vår jaktmark och därför kommer vi att lägga en hel del tid på att skjuta av dem i vinter). Eftersom människan är en del av naturen så borde vi ju logiskt sett vara med och avgöra hur många vargar vi ska ha. Om man vill att naturen ska avgöra (och man anser att människan inte är en del av den) så måste ju människan försvinna.

Jo men sidu en stor del av människorna som debatterar här på dessa sidor har ingen praktisk kunskap om vare sig djur, jakt som landsbygden annat än vad dom har läst på Wikipedia och upplevt på Kolmården. Därför ser dom inte helheten..
Citera
2007-10-24, 14:58
  #334
Medlem
the Lemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masse112
Jo men sidu en stor del av människorna som debatterar här på dessa sidor har ingen praktisk kunskap om vare sig djur, jakt som landsbygden annat än vad dom har läst på Wikipedia och upplevt på Kolmården. Därför ser dom inte helheten..

Spekulationer. Du vet för lite om de som debatterar.
Citera
2007-10-24, 15:04
  #335
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the Lemur
Spekulationer. Du vet för lite om de som debatterar.

Som dig då? Vet för lite om DE du spekulerar om.. Jägare!
Citera
2007-10-24, 15:17
  #336
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the Lemur
Nej det blir den inte om inte antalet börjar närma sig hundarnas och det skall och kan det inte göra. Vi pratar inte om 500 000 vargar i sverige. Då kanske de skulle bli farligare men det är inte intressant. 5000 vargar skulle tex fortfarande vara ofarligt i jämförelse.

Sen återstår ju frågan att man inte kan förbjuda och ta bort allt som är farligt bara för det just är farligt. Vore en ganska tråkig värld att leva i isåfall.

Nu är det plötsligt inte intressant mera... Sluta slingra dej, vargen är farligare än hunden.

Och framförallt om antalet stiger till 5000 så blir den ännu farligare.
Låt mej visa det med siffror: Antalet vargar i Sverige är väl drygt 100, låt oss säga 120 stycken. Dessa vargar stod 2005(hittade ingen nyare statistik) för 158 angrip på tamdjur. Enligt samma statistik stod hundarna för 422(dock det mesta höns). Om vargantalet då skulle öka till 5000 så med enkel matematik så skulle dessa 5000 vargar stå för 6583 angrip. Alltså 15 gånger mera än hundarna. Givetvis så ökar inte antalet angrip jämnt men den ger en rikting om var vi hamnar.
Så kom inte o säg att 5000 vargar fortfarande skulle vara ofarligt i jämförelse!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback