Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-15, 00:41
  #25
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Korrekt, tramadolen åkte längst in i medicinskåpet. Får väl göre ett inlägg i RYS ang. den.

Verkligen inte, RYS har precis som resten av forumet en strikt policy om att sälja/skänka droger. Så lägger du ut tramadol där så kommer det få konsekvenser för dig.
Citera
2016-02-08, 22:45
  #26
Medlem
enternows avatar
Jag har haft problem med ryggen under många år utan att "söka för det". Efter konstaterande att några diskar är komprimerade (inte diskbråck, men ofta nära ryggskott) så fick jag paraflex 250mg och naturligtvis ordination om träning och sjukgymnastik. Dessutom några "akutpiller" (morfin) då jag ibland är centimeter från "ryggskott" om jag har stått mycket under dagen. Sent svar på den ursprungliga frågan är nog att paraflex 250 inte har hjälpt mig, utan jag har löst det med mer smärtstillande medel.
Tyvärr är det lätt att ta i för mycket när det gäller smärtstillande (egen erfarenhet från opererad axel för några år sedan) men det gäller ju inte alla...
Citera
2016-02-08, 23:14
  #27
Medlem
Jag roade mig ikväll med att rensa i mitt medicinskåp.
Jag hittade en burk paraflex (ej comp) som gick ut 2015-12. Så de är nog
fortfarande ok att käka. Också varför jag googlade och hamnade i den här
tråden

Men, jag hörde talas om en anledning att paraflex comp utgick ur sortimentet.
Tydligen så kunde den orsaka någon form av hjärtproblem. Minns bara att det
hade skett några fall med allvarliga hjärtkomplikationer, där de kom fram till
att paraflex comp var orsaken. Typ hjärtinfarkter.

Vet dock ej skillnaden på paraflex och paraflex comp. Någon skillnad på sammansättningen
så klart, men någon expert får förklara vidare.

Så jag käkar inte dessa paraflex om jag har ont. Jag tar något annat helt klart.
Som tur är har mina ryggproblem "vuxit" bort, och jag har inte haft några problem
på flera år.
Citera
2016-02-09, 07:00
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag roade mig ikväll med att rensa i mitt medicinskåp.
Jag hittade en burk paraflex (ej comp) som gick ut 2015-12. Så de är nog
fortfarande ok att käka. Också varför jag googlade och hamnade i den här
tråden

Men, jag hörde talas om en anledning att paraflex comp utgick ur sortimentet.
Tydligen så kunde den orsaka någon form av hjärtproblem. Minns bara att det
hade skett några fall med allvarliga hjärtkomplikationer, där de kom fram till
att paraflex comp var orsaken. Typ hjärtinfarkter.

Vet dock ej skillnaden på paraflex och paraflex comp. Någon skillnad på sammansättningen
så klart, men någon expert får förklara vidare.

Så jag käkar inte dessa paraflex om jag har ont. Jag tar något annat helt klart.
Som tur är har mina ryggproblem "vuxit" bort, och jag har inte haft några problem
på flera år.
Nope, comp innehöll dextropropoxifen som drogs in som substans 2009 p.g.a. hög risk för andningsdepression.
Citera
2016-02-10, 14:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Nope, comp innehöll dextropropoxifen som drogs in som substans 2009 p.g.a. hög risk för andningsdepression.

Just det, så var det. Comp kunde orsaka andningsdepression.
Skitkul att få veta det när man ätit en helt ask, då för 15 år sedan
Tur man klarade sig.
Citera
2017-02-12, 03:00
  #30
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Verkar som att det nästan bara är jag i hela tråden som faktiskt upplever att Paraflex ger helt ok muskelavslappnande effekter. Äter både Stesolid och Iktorivil samt div andra bensodiazepiner i princip dagligen och har gjort så väääldigt länge så det jag känner är definitivt inte placebo.

Brukar ta 1-2 Paraflex strax innan sänggåendet vissa dagar och upplever då att musklerna mjukas upp en hel del samt att jag blir aningen dåsig.
Tycker det kan vara rätt mysigt att ta 1-2mg Ikto och en Paraflex eller 2 och bara ligga i sängen och slötitta lite på tv innan jag tar mitt sömnmedel och försöker sova.


/Mvh
Citera
2017-02-13, 16:23
  #31
Medlem
Gorillaprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Verkar som att det nästan bara är jag i hela tråden som faktiskt upplever att Paraflex ger helt ok muskelavslappnande effekter. Äter både Stesolid och Iktorivil samt div andra bensodiazepiner i princip dagligen och har gjort så väääldigt länge så det jag känner är definitivt inte placebo.

Brukar ta 1-2 Paraflex strax innan sänggåendet vissa dagar och upplever då att musklerna mjukas upp en hel del samt att jag blir aningen dåsig.
Tycker det kan vara rätt mysigt att ta 1-2mg Ikto och en Paraflex eller 2 och bara ligga i sängen och slötitta lite på tv innan jag tar mitt sömnmedel och försöker sova.


/Mvh

En kompis till mig fick någon konstig reaktion på Paraflex och bajsade på sig flera gånger under en natt. Själv använde jag det mot nackspärr nyligen, funkade bra ihop med citodon.
Citera
2017-02-14, 18:03
  #32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tycker Paraflex funkar någorlunda bra, ofta rent ut sagt bra, om jag tar dem på rätt vis. 2 tabletter varannan timme tills krampen släppt och i kombination med värme, avslappning, annan medicinering osv.
Citera
2017-02-24, 18:41
  #33
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Någon som provat båda och kan jämföra Paraflex och Baklofen? Hört att de ska vara rätt lika varandra.


/Mvh
Citera
2017-02-24, 18:51
  #34
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag använde Paraflex Comp för många år sedan mot ryggsmärtor och
den fungerade ypperligt. Dock verkar de flesta läkare vara mycket
restriktiva med att skriva ut den idag.


Instämmer Paraflex comp fungerade bra.. tror "Comp" var att den innehöll någon opiat.
ungefär som Treo Comp. (Som också verkar ha minskat i förskrivning).

TS borde fråga efter Paraflex comp.. den fungerar absolut.. även mot lättare nervsmärtor..

Är det svåra nervsmärtor som ex. jag har är det mera direkt åt morfin hållet man bör gå, men med försiktighet.. Mot muskel smärta är det i regel standard att skriva ut avslappnande först och försöka hitta "minst farliga drog" så förklara att det inte fungerar och att du ökat dosen på egen hand för att du var desperat och att det ändå inte fungerade och du vill få något som verkligen fungerar.. du är även trött på att betala Apoteket en massa stålar för skit som inte funkar..

Tramadol är en medicin som kan fungera bra på muskel och i viss mån nervsmärtor.
Har fått det för min Diabetes och döende nerver i fötter / Ben som kan värka ordentligt i omgångar.. tar jag 2-3 Tramadol så slipper jag vakna en massa gånger på nätterna av värk, Kan ibland klara mig med att vakna 1-2 gånger istället för 6-7 gånger på en natt.. Så en del preparat fungerar ganska bra.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-02-24 kl. 18:55.
Citera
2017-02-25, 11:11
  #35
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Instämmer Paraflex comp fungerade bra.. tror "Comp" var att den innehöll någon opiat.
ungefär som Treo Comp. (Som också verkar ha minskat i förskrivning).

TS borde fråga efter Paraflex comp.. den fungerar absolut.. även mot lättare nervsmärtor..
De har även inte funnits på marknaden sedan 2005, så kanske dumt att efterfråga.
Citera
2017-02-25, 11:20
  #36
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
De har även inte funnits på marknaden sedan 2005, så kanske dumt att efterfråga.

Ser det nu i Fass.. Comp var tydligen Kodein delen.. Klorzoxazon fanns även i Comp men är nu i "paraflex" enda verksamma substans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback