2007-01-12, 22:13
Medlem
Dilxowans avatar
det är så att jag funderar på att söka jobb på en klädbutik... någon känd kedja som typ HM, JC eller carlins... men jag har aldrig jobbat i en klädbutik innan så har ingen erfarenhet.. känner inge i butikerna så det blir inte lätatre för mig att få jobbet. Funderar på att söka somamr jobb men undrar om det är någon ide att försöka eller om det är ganska svårt att få jobb på dessa ställena.. måste man klä sig på ett speciellt sätt när man söker jobbet för att ge ett bra intryck? ska man gå till butikschefen och skaka hans hand, sedan säga vad man heter och sen berätta att man söker jobb eller ska man ringa eller skicka brev med foto?

Snälla hjälp mig, någon som kanske till och med har erfarenhet av detta?!!

PS är kille...
Citera
2007-01-12, 22:51
Medlem
RyssJävels avatar
Tyvär, är man inte blond, har stora bröst och förförisk leende så har man väldigt små chanser att få jobb där.
Citera
2007-01-12, 22:55
Medlem
Heinzes avatar
En klädbutik skiljer sig egentligen inte från någon annan butik, det är servicekänsla som räknas och att du är en säljare.

Det enda som möjligtvis kan skilja lite åt är att du förmodligen förväntas att ha en shysst klädstil som passar in i butikens image. Vill du sälja sportkläder passar inte kavaj och vice versa.
Citera
2007-01-12, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Tyvär, är man inte blond, har stora bröst och förförisk leende så har man väldigt små chanser att få jobb där.

va? Den Carlings butik jag brukar handla i har nog fler killar som anställda än tjejer...

Tycker absolut trådskaparen ska söka jobb! Du lär ju iaf inte få något om du inte söker
Citera
2007-01-12, 23:00
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar
va? Den Carlings butik jag brukar handla i har nog fler killar som anställda än tjejer...

Tycker absolut trådskaparen ska söka jobb! Du lär ju iaf inte få något om du inte söker

Vad är det för färgglad stad du bor i egentligen?

Nä, men klart han ska söka. Det skadar ju inte. Men hoppas inte på för mycket bara.
Citera
2007-01-13, 00:00
Medlem
Dilxowans avatar
men asså måste man inte kunna lite innan.. typ jobat eller så! och om man ska söka jobbet hur ska man gå till väga? ska man gå in i affären o skaka hand med butikschefen o säga va man heter o så?
Citera
2007-01-13, 00:18
Medlem
Svampfests avatar
Usch haja pressen med att förändra sin klädsel konstant varje dag man ska gå till jobbet..

Tacka vet jag uniform ibland.
Citera
2007-01-13, 00:31
Medlem
Dilxowans avatar
men jätte mycket hjälp! svara på mina frågor istället så e ni snälla, ni med erfarenheter så klart
Citera
2007-01-13, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dilxowan
men asså måste man inte kunna lite innan.. typ jobat eller så! och om man ska söka jobbet hur ska man gå till väga? ska man gå in i affären o skaka hand med butikschefen o säga va man heter o så?

Alla börjar ju nånstans, men utgå från att du måste söka väldigt många jobb för att få tag på något... kanske ska satsa på att söka till alla möjliga sorters butik (inte bara klädbutiker) har du tur och får några timmar i veckan i nån matbutik t.ex så har du ju större chans sen att gå över till JC eller HM eller var du nu vill jobba.

För ett par år sen när jag var på jakt efter jobb skrev jag ut ett litet brev om vem jag var och när jag kunde och jobba och åkte sen runt till ett flertal butiker, bad att få prata med personal/butikschef och lämnade över brevet. Ofta är dom så upptagna att dom inte har tid att prata nån längre stund men får dom bara ett ansikte till brevet skulle jag tro att chansen är mycket större till att just du får jobbet (förutsatt att dom nu är på jakt efter nån ). Är chefen inte inne lämna brevet och ring upp efter nån dag för att höra om det finns nån chans till jobb! Men som sagt räkna med många "nej tyvär...."
Citera
2007-01-13, 00:54
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Känner folk som sökte jobb i klädbutiker under studietiden och det var sällan några problem. Som någon annan skrev är det givetvis viktigt att din egna image och klädstil passar butiken som du söker jobb på. Är du välklädd,trevlig och vältalig utan några påtagliga fysiska defekter bör du kunna få jobb.
Citera
2007-01-13, 01:14
Medlem
inertia.s avatar
Beror helt på vad för slags klädbutik man är ute efter att jobba i. H&M, Carlings, JC och liknande som är tämligen tråkiga affärer är det ingen vidare svårt att få anställning på. Lättast är att gå dit och prata med personalansvarige och fråga om de är i behov av folk.

Har ett par vänner som jobbar för DKNY, Gucci och någon annan fancy-butik och alla de kom in genom kontakter. Förutom att vara allmänt snygga vilket verkar vara ett inofficiellt krav så fick samtliga sina anställningar genom vänner som rekommenderade dem. Antingen måste man bli rekommenderad eller så ska man ha jävligt bra meriter. Ett sätt att skaffa sig sådana meriter är att t.ex. flytta till London och där skaffa sig ett jobb på någon av de mer exklusiva butikerna. De har inte lika höga krav på förkunskaper på de anställda (förutom att vara vacker) så där kan man skaffa sig meriter för att sedan ta dom hem till Sverige.
Citera
2007-01-16, 20:57
Medlem
Dilxowans avatar
oki men asså måste man kunna en massa om kläder, jag är intreserad av kläder men inte så överdrivet liksom.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in