Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-12, 19:04
  #1
Medlem
j8ees avatar
Försöker få reda på vad hyran ligger på för butiker centralt, vid gågator, shoppingstråk, gallerior och så. Dvs de dyraste lägena. Vet att jag läst om vad nybyggda lokaler kostade per kvadrat när centralen byggdes om i Göteborg, men lade det inte på minnet efter att hickan lagt sig. Är det någon här som har lite uppgifter på vad det kan kosta?
Citera
2007-01-12, 19:15
  #2
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j8ee
Försöker få reda på vad hyran ligger på för butiker centralt, vid gågator, shoppingstråk, gallerior och så. Dvs de dyraste lägena. Vet att jag läst om vad nybyggda lokaler kostade per kvadrat när centralen byggdes om i Göteborg, men lade det inte på minnet efter att hickan lagt sig. Är det någon här som har lite uppgifter på vad det kan kosta?

Helt och hållet på läget och storleken m m.

Men hyrorna på butiksyta på bra ställen ligger från absolut minimum
2500 kr/kvm/år och upp till 10 000 kr/kvm/år.

Räkna med att de dyraste lägena ligger på minst 5-6000 kr/kvm.
Citera
2007-01-12, 20:22
  #3
Medlem
TTKs avatar
Här finns info om lokalhyrors storlek på olika orter. Bara välja ort i rullgardinslisten:
http://217.16.194.36/sectors/realestate/rent/rents.cfm
Citera
2007-01-13, 00:06
  #4
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Här finns info om lokalhyrors storlek på olika orter. Bara välja ort i rullgardinslisten:
http://217.16.194.36/sectors/realestate/rent/rents.cfm

Mm...men där fanns bara kontorsyta.

Det är enorm skillnad på kontorsyta och butiksyta...

Kontorshyror i GBG har stått stilla in många år nu medans butikshyrorna
är de som skjutit i höjden.

Kontor är inga problem att skaffa...utan att behöva köpa och t.o.m få
bra rabatt i början om man är seriös och hyr större yta på lång tid.
Citera
2007-01-14, 19:13
  #5
Medlem
j8ees avatar
Ja, det var butiker jag tänkte på, i entréplan utefter gångstråk och så. Vad de allra, allra dyraste hyrorna ligger på helt enkelt. upp till tiotusen verkar ju rimligt, men jag hittar ingenting som kan verifiera det. Tror jag har läst om priser i tidningen vid nybyggnationer som sagt, men kan banne mig inte hitta någonting svart på vitt nu.
Citera
2007-01-15, 14:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j8ee
Ja, det var butiker jag tänkte på, i entréplan utefter gångstråk och så. Vad de allra, allra dyraste hyrorna ligger på helt enkelt. upp till tiotusen verkar ju rimligt, men jag hittar ingenting som kan verifiera det. Tror jag har läst om priser i tidningen vid nybyggnationer som sagt, men kan banne mig inte hitta någonting svart på vitt nu.

Beror helt på läget som tidigare sagts. Topphyror för butiker i Stockholm överstiger 10.000 kr/kvm (varmhyra exkl tillägg för fastighetsskatt). I absolut bästa läge i t ex Sturegallerian eller Gallerian kan man snarast räkna med hyror kring 12-14 tkr/kvm för mindre lokaler. Hufvudstaden (bolaget) är knepiga att få ut hyresinfo från, men rimligen bör NK ha stans topphyror eftersom man ligger högst i omsättning per kvm bland galleriorna. Bortser man från innerstadsgalleriorna så kan man nämna Drottninggatan där hyran varierar mellan 9 -15 tkr/kvm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback