Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-12, 16:29
  #1
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Hårdrocksbandet Slayer utpekas som nazister av nyhetsmediet "Världen idag".

Att P3 på trettondagsafton bjuder in till ”fest” och ”korståg” med nazistinfluerade rockbandet Slayer väcker kritik.
- Det är mycket oansvarigt av Sveriges Radio, säger Lena Posner Körösi ordförande i Judiska Centralrådet och i Stockholms Judiska Församling.

http://www.varldenidag.se/?aid=5068&...Psl&cat=1&b= 1
http://www.varldenidag.se/?aid=5056&sessId=RxwKUPsl

Moralpaniken som fanns kring hårdrock tillbaka?



Är tråden i fel forum, flytta då gärna den.

EDIT. Fixade länkarna.
Citera
2007-01-12, 16:32
  #2
Medlem
Zildijans avatar
Världen Idag är en Livets Ord närstående tidning, så där har nog aldrig moralpaniken varit långt borta.
Citera
2007-01-12, 22:58
  #3
Medlem
är inte några av medlemmarna i slayer själva judar???
Citera
2007-01-12, 23:25
  #4
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a
är inte några av medlemmarna i slayer själva judar???

Tom Araya ska väl vara jude? Bandet har ju dragits med dessa nazistanklagelser sedan låten "Angel of Death" från -86. Ett stort WWII-intresse från främst Jeff Hanneman har väl hjälpt till att spä på dessa rykten, som självklart är falska och rent ut sagt löjliga.
Citera
2007-01-12, 23:51
  #5
Medlem
fleuretys avatar
För det första: Kul att metal blir lite farligt igen. Har varit lite för mycket Lordi och barnmusikvibbar senaste tiden.
Ska inte Sievert ta upp det här med?

För det andra: Låten är 21 år gammal. Finns det mer att skriva?

För det tredje: Ja, ok då.

För det fjärde: Hur kommer det sig att så fort det handlar om en text skrivet av ett s.k. "hårdrocksband" så är det som att hjärnorna automatiskt stängs av hos religiösa idioter?
Vanligtvis intelligenta människor som annars inte har några som helst problem att skilja mellan fakta och fiktion blir alldeles utöver sig i fråga om en text som råkar handla om Auschwitz? Det är ju inte direkt så att texten på något sätt hyllar det som sker eller?

Det är bara komiskt.
Citera
2007-01-12, 23:54
  #6
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a
är inte några av medlemmarna i slayer själva judar???

Tom Araya är i alla fall född i Chile vilket inte gör honom till den mest uppenbara rashataren i världen. Plus det att han är uttalad kristen gör väl satanistanklagelserna lite uddlösa kanske.
Citera
2007-01-13, 00:01
  #7
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety

För det fjärde: Hur kommer det sig att så fort det handlar om en text skrivet av ett s.k. "hårdrocksband" så är det som att hjärnorna automatiskt stängs av hos religiösa idioter?
Vanligtvis intelligenta människor som annars inte har några som helst problem att skilja mellan fakta och fiktion blir alldeles utöver sig i fråga om en text som råkar handla om Auschwitz? Det är ju inte direkt så att texten på något sätt hyllar det som sker eller?

Det är bara komiskt.

Kombinationen brutalt musicerande och texter om död/mörker/satanism/nazism/whatever sätter de frikyrkliga i panikläge fortfarande verkar det som, något jag trodde tillhörde 80-talets moralpanik om hårdrockens fördärv gentemot oskuldsfull ungdom. Kul om vi får uppleva en ny era av fördömmande gällande denna "djävulens musik" enligt mej. Jag håller tummarna!
Citera
2007-01-13, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Tom Araya ska väl vara jude? Bandet har ju dragits med dessa nazistanklagelser sedan låten "Angel of Death" från -86. Ett stort WWII-intresse från främst Jeff Hanneman har väl hjälpt till att spä på dessa rykten, som självklart är falska och rent ut sagt löjliga.

Tom Araya är född katolik.
Om jag inte minns fel, har jag för mig att han är gift med en judinna?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Sedan är nazistanklageserna löjliga, hur många gånger ska de behöva förneka att de är nazister?
Citera
2007-01-13, 00:29
  #9
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Kombinationen brutalt musicerande och texter om död/mörker/satanism/nazism/whatever sätter de frikyrkliga i panikläge fortfarande verkar det som, något jag trodde tillhörde 80-talets moralpanik om hårdrockens fördärv gentemot oskuldsfull ungdom. Kul om vi får uppleva en ny era av fördömmande gällande denna "djävulens musik" enligt mej. Jag håller tummarna!

Absolut. Lite skivbränningar kanske?

Jag håller tummen mitt mellan långfingret och ringfingret....
Citera
2007-01-13, 00:35
  #10
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleurety
Absolut. Lite skivbränningar kanske?

Jag håller tummen mitt mellan långfingret och ringfingret....

Visst vore det trevligt med lite old school fashion skivbränning, som på den gamla goda tiden. Dags att göra ungdomsmusiken farlig igen!
Citera
2007-01-13, 00:51
  #11
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigt Porslin
Hårdrocksbandet Slayer utpekas som nazister av nyhetsmediet "Världen idag".

Att P3 på trettondagsafton bjuder in till ”fest” och ”korståg” med nazistinfluerade rockbandet Slayer väcker kritik.
- Det är mycket oansvarigt av Sveriges Radio, säger Lena Posner Körösi ordförande i Judiska Centralrådet och i Stockholms Judiska Församling.

http://www.varldenidag.se/?aid=5068&...Psl&cat=1&b= 1
http://www.varldenidag.se/?aid=5056&sessId=RxwKUPsl

Moralpaniken som fanns kring hårdrock tillbaka?



Är tråden i fel forum, flytta då gärna den.

EDIT. Fixade länkarna.

Ah, vilka pinsamma satans Jesus-och Mosesgalningar! Medlemmarna i Slayer nazister? Säkert...Och Joey Ramone (Jeffrey Hyman) var väl också nazist, han sjöng ju "I'm a Nazi, baby, I'm a Nazi, yes I am/ I'm a Nazi and I'm gonna fight for the fatherland". Eller texten kanske går lite annorlunda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_punk

Citat:
"---The Ramones first album, Ramones, has two explicit Nazi references. "Blitzkrieg Bop" compares the band's loud and fast music to the Nazi war technique Blitzkrieg. The song "Today Your Love, Tomorrow the World," includes the line "I'm a shock trooper in a stupor, yes I am, I'm a Nazi schatze, you know I fight for the fatherland."---"

Världen Idags redaktion och Judiska Församlingens taleskvinna är uppenbarligen totalt imbecilla.
Citera
2007-01-13, 01:11
  #12
Medlem
fleuretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ah, vilka pinsamma satans Jesus-och Mosesgalningar! Medlemmarna i Slayer nazister? Säkert...Och Joey Ramone (Jeffrey Hyman) var väl också nazist, han sjöng ju "I'm a Nazi, baby, I'm a Nazi, yes I am/ I'm a Nazi and I'm gonna fight for the fatherland". Eller texten kanske går lite annorlunda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_punk

Världen Idags redaktion och Judiska Församlingens taleskvinna är uppenbarligen totalt imbecilla.

Texten, som givetvis skrevs av den i Tyskland uppfödde Dee Dee Ramone går: Na ja, ich bin ein SS-Mann und etwas nebs der Kapp. Ich bin ein Nazi-Schatzi, weißt du, ich kämpfe für's Vaterland.

Vem tipsar Aftonbladet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback