2007-01-15, 15:57
Citat:
Jag såg Silent Scream, även om bilden var oskarp och produktionen verkade ligga långt tillbaka i tiden så var det tydligt att fostret reagerade kraftigt på ingreppet. Det är däremot svårt att avgöra huruvida reaktionen är en följd av medvetande eller reflex. Många arter som jag inte anser vara kapabla till medvetande uppvisar liknande reflexer, det sker t.o.m. på bakterienivå. Responsen är dock så kraftig att någon form av medvetande inte kan uteslutas med de ringa kunskaper jag har.
Ursprungligen postat av Saken
Tack återigen för ett sansat svar. Jag ska försöka sätta fingret på knäckfrågan här. Jag förstår ditt resonemang, vilket rimmar tämligen väl med de svenska lagstiftarnas avsikter som jag förstått det. Mitt huvudargument mot detta resonemang är att vi inom överskådlig framtid inte kan avgöra när livet börjar. Ja, anser vi då att alla människor har rätt till sitt eget liv och hälsa måste vi sätta gränsen på en nivå där vi är absolut säkra. Har du sett Silent Scream jag länkar till ovan här i tråden? Anser du att de reaktioner barnet (12:e graviditetsveckan) uppvisar är tillräckligt tecken på någon form av medvetande?
Osäkerheten är naturligtvis ett viktigt argument i frågan. Vi kan inte riskera att utföra en abort om vi inte är övertygade om att fostret inte är en individ, om vi förutsätter att alla individer har rätt till sitt liv (potentiella individer medräknas ej). Frågan är då hur långt vi kan sträcka den här osäkerheten? Enligt sidan du länkade till (Fosterutveckling) uppstår de första tecknen på en hjärna först vid fem veckors ålder, hur kan embryot räknas som en individ innan dess när en vuxen individ räknas som död när hjärnan slutar fungera?
Citat:
Jag anser att medvetandet sitter i hjärnan och medvetandet är en av de viktigaste funktionerna hos en människa. Därför anser jag personen fortfarande vara berättigad till liv i komatillstånd. I sammanhanget är det viktigt att skilja på medvetande i vardagligt tal och medvetande i form av jaget.
Jag har frågat om det tidigare i tråden, men hur ställer du dig till rätten att döda personer som ligger i koma?
Jag förstår att du gör den bedömningen, men hänvisar till ovanstående identifierade knäckfråga. Kan du acceptera tolkningen att barnet mellan 0-18 veckor de facto är en människa (dvs. medlem av homo sapiens), och att den de jure v.18 erhåller ett människovärde
Jag förstår att du gör den bedömningen, men hänvisar till ovanstående identifierade knäckfråga. Kan du acceptera tolkningen att barnet mellan 0-18 veckor de facto är en människa (dvs. medlem av homo sapiens), och att den de jure v.18 erhåller ett människovärde
Då språket är rätt mångfasetterat kring begreppet människa är det ett ord jag helst undviker att använda eftersom det då lätt kan uppstå missförstånd men i den meningen att en människa måste inneha en viss del av mänskliga funktioner anser jag inte att en zygot kan klassas som en människa. Likt en medicinsk diagnos måste man uppfylla vissa kriterier för att betraktas som en människa, men för att få diagnosen måste man inte uppfylla alla, varvid även komapatienter räknas som människor fastän de saknar vissa kriterier.
Dessa kriterier är naturligtvis svåra att fastställa men jag anser det finnas fler än bara DNA-sekvensen. Exempelvis kan någon form av medvetande räknas in, en avancerad hjärna som kan behandla detta medvetande och andra viktiga mänskliga egenskaper som sinnesförnimmelse. För att räknas som människa måste man differentiera sig från andra organismer och jag anser inte DNA-sekvensen vara en tillräcklig skillnad för att tillskriva människor ett okränkbart värde andra organismer saknar. Vad är det som är heligt i just människans DNA-sekvens? Först när det funktionellt går att urskilja människan från andra arter anser jag det vara berättigat med en sådan uppdelning, varvid ett foster inte kan tillskrivas en mänsklig identitet innan detta moment.
Citat:
Frågan är ju fortfarande om du anser att mördandet av ett antal individer berättigar en annan individ att leva? Antingen får ingen av dessa existera eller så får en av dem leva, är det då moraliskt fel att göra detta? Kan man betrakta det som mord? Vilka mänskliga egenskaper är det man släcker när man mördar en zygot?
Du har ev. någon form av poäng med att de ändå inte skulle ha utvecklats eller ens existera. Men vill man vara konsekvent bör detta resonemang kunna appliceras på alla former av befruktning. De embryon som är en produkt av naturlig befruktning skulle ju inte heller existera om inte vissa rekvisit var uppfyllda. Då är vi tillbaka på ruta ett. Jag avfärdar därför det resonemanget med hänvisning till den ovanstående knäckfrågan.