Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Hur ska jag tolka dig? Är det ok att döda folk som ligger i koma? (jag åsyftar givetvis inte personer i vegetativt tillstånd) Det faktum att vi erkänner varje människa ett värde är en förutsättning för att stater och individer skall respektera de mänskliga fri- och rättigheter som du åtnjuter varje dag.
Jag tar ingen ställning för vad pesonerna som tar hand om honom bestämmer sig för att göra, om de dock väljer att inte hålla honom vid liv ser jag det inte som mord.
Citat:
Jag ser inte den distinktionen, när jag tittar på ett 17 veckor gammalt foster så kan jag inte blunda för det faktum att det är en fullvärdig medlem av samma art som mig. Dvs. en fullvärdig människa.
Här finns den på youtube - när du tittar på den, tänk på att detta sker 95 gånger per dag.. bara i Sverige. Återigen, varning utfärdad abortläkaren upphörde omedelbart att utföra aborter efter att han sett denna film där han själv utför abort.
Var inte mycket av ett skrik men jävlar vad den agerade häftigt.
Citat:
Motsägelsefullt? Så du menar att fostret i magen inte lever? Är den bara död materia i magen? Nej, tänk om tänk rätt som de vise säger.
Även grönsaker lever, fast gränsen för att fortfarande kalla det något av en avancerad struktur av celler verkar vara för högt uppsatt om jag ska döma av videon.
Argumentet om att döma individen efter hjärnans utveckling tycker jag är väldigt bra.
Så ok, i den mån du säger döda och jämför med en född, anser jag iaf att man inte kan räkna med det allra tidigaste stadiet. Fram tills ett visst utvecklat medvetande är det jämförbart...
Citat:
Ja, det är ett bra argument. Money talks. Det och att sänka abortgränsen till 12 veckor är ett gott första steg.
Sänka till 12 veckor för att en abort av ett något medvetet foster kan jag nstämma om menvarför kräver du mer?
En grej jag inte har tänkt på fram tills nu är självmord, att medvetet välja att inte leva om man nu önskar att man inte blev född. Vill man verkeligen vara pro-choice kanske man borde förbjuda det helt och låta dem själva bestämma när de är medvetna om valet.
Citat:
Vår lag som förbjuder mord hindrar inte folk från att mörda, men det är ju inte i sig ett argument för att legalisera mord, eller hur?
Nja alltså det är ju inte riktigt samma sak. Illegalisering av mord leder till färre mord, illegalisering av abort leder visst till färre abort men ökar väl risken för att kvinnor skadas när de gör någon amatörabort.