2007-01-12, 12:34
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Nej. 0.1% av all förbränning är människofoster. Vi har kanske slampiga kvinnor i sverige ändå.

obs: sarkasm

Jag frågade för det står bara "riskavfall" i artikeln. Räknar de in blodiga snorfanor, tumörer, bortrakat hår, och annat i det?

Citat:
Resterna från aborter före vecka 12 hamnar ju i sugen och hälls sedan ut i den vanliga spolen tillsammans med andra kroppsvätskor. Detta går sedan ut i avloppet.

Det är alltså hyfsat formade foster det rör sig om.
Citera
2007-01-12, 12:45
Medlem
kakburkens avatar
Nu kommer jag säkert att få hela PK-Maffian på mig men så här ser jag på det.

Den som är för abort brukar alltid ha följande argument:

Det är en del av kvinnans kropp och inget eget liv.

Med den inställningen så fattar jag inte vad problemet är...att då använda orden "avkomma" , "föräldrar" "barn" är ju helt rubbat. I konsekvensens namn är det inget annat än en cellhög likväl som vilken annan cellhög ( cancersvulst eller annat ) och då spelar det väl ingen roll om man ens föder upp en gris med avfallet?

Men om man har inställningen att abort är fel så kommer saken i annan dager.

Men gapa inte först om vikten av fri abort under parollen att det bara är en cellklump och sen komma och gnälla över vad som är etiskt riktigt av det som helt plötsligt i känslolivet tydligen är ett barn?

Abort är fel.
Citera
2007-01-12, 13:48
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Nu kommer jag säkert att få hela PK-Maffian på mig men så här ser jag på det.

PK-maffian? Du inser att det är flashback du skriver på? Fast det är ett knöligt ämne och inte helt klart definierat vad som är PK.
Citera
2007-01-12, 15:23
Medlem
I Savants avatar
Det är bara bra att man får ut någonting av de små ickeliven.

Vore det inte lite brutalt att upplysa tex en stackars 16 åring som precis gjort abort att hennes unge minnsan kommer att komma till användning även om hon valt att göra abort. Barnet kommer nämligen att omvandlas till hushållsenergi så varje gång hon tittar på ett element kan hon ju tänka på den lilla ungen hon annars skulle hålla i sin famn.

Nej bränn skiten men låt inte modern/fadern få reda på detta om de inte insisterar.
Citera
2007-01-12, 15:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ser ni något oetiskt i detta förfarande eller är det ett bra sätt att erhålla mer energi?

De bör begravas i större utsträckning än vad som görs idag. Högst oetiskt.
Citera
2007-01-12, 15:44
Medlem
I Savants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Varför ska man begrava något oönskat? Något man valde att ta livet av utan mer än "Jag har inte tid/råd/det var oönskat" som anledning.
Det skulle isåfall vara för att stilla någons dåliga samvete. Denna någon är uppenbarligen av den åsikt att fostret var "människa" då den ska ha rätten att begravas och har då en väldig dubbelmoral med tanke på att denna någon valde att ta bort livet från "människan".
Citera
2007-01-12, 15:48
Bannlyst
Citat:
Begrava en abort.. med namn på graven? tycker ditt resonemang är oetiskt..
Citera
2007-01-12, 15:56
Medlem
I Savants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Begrava en abort.. med namn på graven? tycker ditt resonemang är oetiskt..
En tanke vore ju att begrava alla abortrester i en Stor massgrav som man har en Jättestor gravsten till. Där kan alla mammor/ickemammor lägga blommor eller kort om de vill.
Citera
2007-01-12, 15:57
Medlem
Tuesdays avatar
Ni glömmer att det är abort även när det handlar om kroppens spontana aborter (missfall) av efterlängtade barn.

De allra flesta gravida magar har ett abetsnamn.
Citera
2007-01-12, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I Savant
En tanke vore ju att begrava alla abortrester i en Stor massgrav som man har en Jättestor gravsten till. Där kan alla mammor/ickemammor lägga blommor eller kort om de vill.
Typ en minneslund, låter bättre än en massgrav..

men visst, en sån skulle kunna vara ett alternativ och symbolisera mycket. frågan är om det vore mer etiskt än att de bränns som idag..
Citera
2007-01-12, 16:00
Medlem
I Savants avatar
Citat:
Ni glömmer att det är abort även när det handlar om kroppens spontana aborter (missfall) av efterlängtade barn.

De allra flesta gravida magar har ett abetsnamn.
Tänkte inte på de aborterna, förlåt.
Arbetsnamn, 123413 eller Hans-Johan?
Citera
2007-01-12, 16:02
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Typ en minneslund, låter bättre än en massgrav..

men visst, en sån skulle kunna vara ett alternativ och symbolisera mycket. frågan är om det vore mer etiskt än att de bränns som idag..

Jovisst, men hanteringen idag är ju inte alls etisk, den är pragmatisk. Dessutom utgör ju riskavfallet bara en promille av det totala brännavfallet, så någon brist på värme lär det ju inte leda till.

Frågan är om det finns ett intresse för en sådan här minneslund, eller om den skulle ses som ett tyst samhälleligt förebrående av de aborterande mödrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in