2007-01-11, 15:21
Medlem
Pös Gurras avatar
Testade att göra en annorlunda variant häromdan Jag kokade nudlarna, hällde ut allt vatten la några skivor ost i en tallrik hälde på nudlarna så att osten smällte sen la jag 2-3 skivor överst på nudlarna. sen så tog jag lite vitlöksdressing till det. Var hyffsat gott faktiskt
Citera
2007-01-11, 15:27
Moderator
Evil Eds avatar
Personligen föredrar jag glasnudlar då de är lite mer hållbara än de nudlar som säljs för 2.95 med kryddpåse. De billiga nudlarna blir inte så goda. Men när jag lagar nudlar så får det gärna vara enbart grönsaker till, brocoli, lök, purjolök, silverlök, champinjoner, strimlad kål, nötter, strimlade sockerärtor, majs, minimajs ja egentligen vad som helst som man tycker om.

Självklart så är räkor och kyckling också gott. Men det viktigaste är ostronsås och fisksås, det lyfter smakerna ordentligt, man behöver inte ha båda men någon av dem.

Och färsk chili blir självklart en lyftning precis som pressad lime.
Citera
2007-01-11, 15:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag äter ytterst sällan nudlar, skulle tippa att mitt snitt ligger på 1 påse varannat år och då används dessa bara som bukfylla i väntan på att jag ska orka fixa till riktigt käk. Det är alltid frugan som köper hem de där snabbnudlarna och äter jag dem nån gång är det för att det går fort att laga till men det är ingen favoriträtt om jag säger så...

Frugan brukar dock käka dem på jobbet.
Citera
2007-01-11, 16:00
Medlem
Requiems avatar
Jag brukar göra lite billiga soppor på mina nudlar (det är ju det kryddblandningen är tillför egentligen). Kokar som vanligt men adderar lite skivad färsk chili, en skvätt fisksås, lime och en nypa socker. Häv i en halv burk tonfisk. Skiva lite vårlök eller purjo och strö över. En fräsch och het soppa.
Citera
2007-01-11, 16:57
Medlem
mws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valnir
Jag rekommenderar att köpa Santa marias vegofärs på ICA. Kostar 16,90:-, till det behövs en burk krossade tomater. Smakar jävligt gott. Mycket billigare och "nyttigare" än riktig Köttfärs.

Hur fan kan du få det till att det blir billigare ?

500G Köttfärs: ~15-20:-
3 Paket krossade tomater: ~6:-(för alla 3) Själv köper jag dock Ica's som kostar lite mer.
Ett par färska tomater: ~10:-
Ett par lökar: 5:-
100G Färska champinjoner: ~5:-
Annat blandat som tex, oljor & kryddor KANSKE uppnår 10:-

Alltså 56:- för 2-3KG köttfärssås(10+ protioner).

Ontopic: Har nog aldrig använt nudlar till något annat än wok eller nudelsoppa.
Citera
2007-01-11, 17:07
Medlem
Permafrosts avatar
Jag brukade köpa til färdiga kycklingbitar som man bara värmde i mikron men nu komemr jag inte riktigt ihåg va de hette, bara hur de såg ut. Gul/röd/orange förpackning, Tulip eller liknande. Har inte sett det i affärerna på flera år nu. :/
Citera
2007-01-11, 17:31
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valnir
Börja med att smula 2st buljong tärningar(grönsaks) i wokpannan, häll 3msk olja + 2-3msk soja över. När detta uppnått stektemperatur gäller det att vara snabb, stek inte i för hög temp förresten, brukar osa som fan då.
Men men!
Då häller du i ICA's ,findus, whatever's wokgrönsaker och rör runt tills det blir ordentligt stekt. Sen i med de (kokta) nudlarna och rör runt som fan. Se till att nudlarna verkligen tar åt sig av sojan. Salta självklart. I med valfritt kött om du vill. GOtt, billigt , enkelt.

Provade precis det här och det blev jävligt gott. Tackar för tipset!
Citera
2007-01-11, 17:47
Medlem
Hatschepsuts avatar
Nudelfavorit!

Fräs snabbt på; (kokta) nudlar, wokgrönsaker,ett ägg (som du mojsar runt i det övriga), i en stekpanna el wok med valfri olja.Ät med soja och sweet chilisås eller annan sås efter önskemål.
Man kan ta fler än ett ägg om man är riktigt hungrig.Glöm inte bort kryddpåsen i nudlarna så det blir salt och gott!
Citera
2007-01-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför skulle det inte göra det? Faktum är att just den varianten var min dotters favorit under många år. Vanlig spagetti ville hon däremot inte röra.

Andra rätter du kan laga till är nudlar med oststås/skinka, tonfisk/tonfisksås, svamp/svampsås eller helt enkelt servera till någon typ av gryta. Faktum är att kalops med nudlar är riktigt gott .

~Paul~

Du har inget bra recept på tonfisksåsen? Gillar tonfisk men får det inte riktigt att stämma med en vanlig "bäschamel".

Tack på förhand!
Citera
2007-01-12, 18:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Du har inget bra recept på tonfisksåsen? Gillar tonfisk men får det inte riktigt att stämma med en vanlig "bäschamel".

Tack på förhand!
Alltså, jag utgår från en vanlig bescha men kryddar med muskotnöt och mycket ost. Det är den enda skillnaden. I övrigt vänder jag in tonfisken på slutet så den precis blir varm. Den skall med andra ord inte koka med för då blir den inte god.

~Paul~
Citera
2007-01-12, 18:39
Medlem
rooys avatar
Jag brukar koka nudlarna tillsammans med lite frysta grönsaker, t.ex. ärter och morötter. Vid sidan av steker jag lite bacon. Sen äter jag nudlarna, grönsakerna och baconet i en djup tallrik med lite av vattnet som jag kokade nudlarna i. Jag tycker i.a.f. att detta piffar upp nudlarna ganska rejält.
Citera
2007-01-12, 23:44
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Brukar micra Mamma scans köttbullar till Nudlar om det skall gå fort.

Det där var min standardlunch fem dagar i veckan när jag hade det lite knapert.

Den delikatessen sköljdes ner med kranvatten och avslutades med en "vitamineral". Inte tog jag någon skada av en sådan fattig diet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in