• 1
  • 2
2007-01-11, 08:27
Medlem
Goggens avatar
Som fattig student gör jag en del nudlar. Lite wok, nudlar och lite kyckling är inte så dumt faktiskt. Faktum är att jag tycker om nudlar, det går snabbt och är förhållande vis gott. Problemet är dock att jag inte riktigt vet vad man kan ha till. Jag menar, till pasta kan man ju göra köttfärssås etc men det funkar liksom inte riktigt med nudlar, inte för att jag provat. Finns det nått smidigt man kan svänga ihop eller som kanske finns att köpa färdigt som göra att nudlarna blir lite mindre "torra"?
Citera
2007-01-11, 08:29
Medlem
Chickenkillers avatar
Som sagt kyckling å lite sweet chili sås is tge shit.
Citera
2007-01-11, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Jag menar, till pasta kan man ju göra köttfärssås etc men det funkar liksom inte riktigt med nudlar
Varför skulle det inte göra det? Faktum är att just den varianten var min dotters favorit under många år. Vanlig spagetti ville hon däremot inte röra.

Andra rätter du kan laga till är nudlar med oststås/skinka, tonfisk/tonfisksås, svamp/svampsås eller helt enkelt servera till någon typ av gryta. Faktum är att kalops med nudlar är riktigt gott .

~Paul~
Citera
2007-01-11, 08:49
Medlem
Valnirs avatar
Jag gillar att äta Fiskbullar och nudlar, en god kombo.
Annars wokar du.

Börja med att smula 2st buljong tärningar(grönsaks) i wokpannan, häll 3msk olja + 2-3msk soja över. När detta uppnått stektemperatur gäller det att vara snabb, stek inte i för hög temp förresten, brukar osa som fan då.
Men men!
Då häller du i ICA's ,findus, whatever's wokgrönsaker och rör runt tills det blir ordentligt stekt. Sen i med de (kokta) nudlarna och rör runt som fan. Se till att nudlarna verkligen tar åt sig av sojan. Salta självklart. I med valfritt kött om du vill. GOtt, billigt , enkelt.

Annars så krossar du nudlarna i ett nudelpaket till små partiklar, bäst är att göra det medans de ligger i den förslutna förpackningen. Sen lägger du dem i en djup skål, fyller med så mycket vatten som behövs. In i micron, 4-5 minuter, tar ut, häller i buljongpåsen/kryddpåsen och rör runt. Enkel god nudelsoppa.
Citera
2007-01-11, 08:53
Medlem
.filantrops avatar
Kryddpåsen som följer med till nudlarna är det enda jag använder. Jag tycker inte att någonting passar riktigt bra till nudlar egentligen och de har en god smak så jag äter dem bara så.
Citera
2007-01-11, 08:56
Medlem
jamenvaddårås avatar
Köp godare nudlar i nån kinabutik. Då får man med flera småpåsar med chili, olja plus nån form av torkade smulor typ kött.

Alt koka nudlarna (tex icas) i vatten som vanligt. Häll av en del av vattnet men inte allt, spara typ 1,5 dl. I med kryddpåsen plus en tesked jordnötssmör, koka lite till. Servera med sötsur chilisås.

Grymt gott och skitbilligt. Vem har råd med köttfärssås varje dag.
Citera
2007-01-11, 08:59
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Grymt gott och skitbilligt. Vem har råd med köttfärssås varje dag.

Jag rekommenderar att köpa Santa marias vegofärs på ICA. Kostar 16,90:-, till det behövs en burk krossade tomater. Smakar jävligt gott. Mycket billigare och "nyttigare" än riktig Köttfärs.
Citera
2007-01-11, 09:08
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför skulle det inte göra det? Faktum är att just den varianten var min dotters favorit under många år. Vanlig spagetti ville hon däremot inte röra.

Andra rätter du kan laga till är nudlar med oststås/skinka, tonfisk/tonfisksås, svamp/svampsås eller helt enkelt servera till någon typ av gryta. Faktum är att kalops med nudlar är riktigt gott .

~Paul~

Nä, jag vet inte. Tyckte bara inte att det lät som det skulle fungera. Men man får kanske ta och testa.

Valnir, låter som ett bra tips det där. Ska testa det.
Citera
2007-01-11, 09:13
Medlem
Valnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Nä, jag vet inte. Tyckte bara inte att det lät som det skulle fungera. Men man får kanske ta och testa.

Valnir, låter som ett bra tips det där. Ska testa det.

Testa alla tips som ges och återkom med vad som du tyckte bäst om
Citera
2007-01-11, 13:59
Medlem
Kuggarns avatar
Brukar micra Mamma scans köttbullar till Nudlar om det skall gå fort. Annars så brukar jag väl woka ihop lite grönsaker och nåt djur, krydda lite, på med nån sås och i med nudlarna.
Citera
2007-01-11, 14:18
Medlem
maddalos avatar
Koka vatten som du sedan häller över nudlarna som ligger i en mugg tillsammans med strimlad purjolök, räkor och lite pepparfrukt. Billigt och gott, särskilt så här i ruskväder.
Citera
2007-01-11, 14:54
Medlem
bigMajks avatar
Utöver den medföljande kryddpåsen brukar jag ta det som finns i skafferiet/kylskåpet för dagen, kanske champinjoner, majs, lite räkor eller skinka.

Någon kulinarisk höjdare blir det sällan men det är iaf. betydligt roligare än bara nudlar och mer mättande eftersom enbart nudlarna står man sig inte länge på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in