Jag har inte sagt heller att lagarna är upprättade för att tillfredställa gud. Dom är sammanställda för att att skydda människan. Precis som relgionen. Och dom lagar vi har idag blev mycket strictare när religonen kom in i bilden på rikigt. Vi hade en hel del spridda relgioner med folk som gav gåvor till olika gudar. Hela länder som bytte gudar att offra till, bara sådär. Sen kom Islam och Kristendom.
Båda vill uträtta samma sak. Båda två är spridda över hela världen och sprider ett världsligt samvete. Vi ska ta hand om varandra. Det är det våra gudar vill.
aha, så när du snackar om hur underbar religion är och att människorna skulle va bestar, så snackar du om kristendom och islam? Kanske bäst att säga det från början, varför inte judendomen föresten? tycker förövrigt hinduism och buddhism är mycket vettigare val ifall man ser till vad du skrivit (förutom missioneringen, för du verkar ju tycka det är bra med massmord pga. tro vilket inte hinduer och buddhister gör.) för mig vetterligen ignorerade du missioneringsbiten av mitt inlägg.
Citat:
Hur annorlunda hade inte vår värld sett ut utan religionen ?
Syftet med religionen, vare sig den är påhittad eller inte är såklart att besvara på frågor vi letar svar på. Det är så himla mycket skönare att svara "Gud skapade ljuset" Iställer för att svara "Ingen aning." Om någon skulle förklara.
för dig kanske ja. För mig är det mycket skönare att acceptera än att gå och gömma sig för man inte klarar acceptera. Ser religion lite som missbruk i denna frågan, handlar lite om samma sak.
Citat:
Människorna 13000 f.kr dog vid ca. 40 års ålder. Om det föddes tvillingar av olika kön så begravde man den manliga direkt för att det skulle vara rätt antal männsikor i stammen, man ville ju ha en dotters om kunde föda många barn. Dom vandrade runt i världen och sökte efter svaren på livets alla frågor. När någon i stammen blev för trött för att vandra, lämnade man henne/honom att dö vid ett träd. Kanske skulle hon dö snabbt av rovdjur om hon hade tur? Lika snabbt som hon glömdes bort.
Kort sagt. Utan religionen är människan bara ett av alla andra djur som kämpar för att överleva. Men vi är mer än så? Eller hur?
Nu är jag inte allt för haj på människans historia, men var det ens homosapiens sapiens som levde för 15000 år sedan?
För övrigt så behöver det inte betyda att deras annorlunda syn på solidaritet och "humanitet" skulle göra att de tog kortare tid för dem att överleva, snarare tvärt om, om du frågar mig.
Det är väll i princip fakta att kristendommen har sänkt utvecklingen väldigt mycket om man tänker på alla förbud och hinder.