• 1
  • 2
2007-01-09, 23:17
Medlem
Jag drar inga slutsatser med tänk OM alla religioner är påhittade. Dvs det finns ingen gud mm.

Vem tror ni då har skapat religioner, är det något uttänkt och planerat av rikets härskare för att få pli på folket? Detta har jag läst på flera ställen på flashback men jag tycker själv att det verkar vara en djävulsk planering som måste ligga bakom. Och det tror jag inte härskarna på forntiden hade tid till.

Kanske att det var en motivering till soldaterna, lovandet om evigt liv efter döden från generalen kanske gjorde personerna bättre i slagfältet. Men varför lägga in böner som t.ex islam, istället för att be mot en stad x ggr om dagen borde dom skjuta mot fienden.

Eller kanske bara bonde som hoppas på rikedom om man skrev en bok?

Vad tror ni? Skulle vara kul om även troende vågade bidra med något nyttigt.
Citera
2007-01-12, 17:32
Medlem
XitEs avatar
Det är helt som du säger, för att kontrollera folket. Om folket inte gör som du vill, hota dem med skärselden eller guds vrede.
Citera
2007-01-12, 18:00
Medlem
NickeHorrors avatar
Jag tror att religoner har uppkommit som en förklaring på det som man inte kunnat förklara.

Ta tillexempel det faktum att vi finns; hur gick det till?
Det förklaras enklast med att något jättemäktigt skapade oss.
Vi kunde inte heller förklara tur, varför vi faller när vi kliver ut från en klippa osv. Åter igen blir lösningen att vi är styrde av något som är mäktigare. Och när denna idé föds är ledare på hugget och använder detta för få ordning på befolkningen.
Citera
2007-01-12, 18:40
Medlem
Det är väl ganska enkelt att inse vilka som tjänar på att religioner finns. Hur många länder styrs inte av "religösa" ledare? hur många sekter utnyttjar inte de som tror på dem? Hur många krig har inte startats (startas fortfarande) i religionens namn?

varför allt detta sker är enkelt att svara på: Makt. Människor strävar efter makt och några har kommit på att om vi lurar i folk att vi kan tolka guds ord bättre än de själva så kan vi säga åt dem hur de ska leva. För varför behövs egentligen präster? imaner? osv osv. Om gud ord är det som står i Biblen, Koranen, Tora osv osv så räcker det väl med att folket själva läser dessa ord och lever efter dem? Eller?

Allt handlar om makt.
Citera
2007-01-12, 18:52
Medlem
Katarsiss avatar
Religion ---> filosofi

/Mod
Citera
2007-01-12, 18:53
Medlem
Krösus Sorks avatar
De äldre religionerna tror jag skapades för att förklara det som inte kunde förklaras samt att ge sina medmänniskor levnadsregler (t ex, inte döda och andra bra grejer som behövs för ett fungerande samhälle). Först därefter när religionen i fråga fått ett starkt fäste tror jag att maktfaktorn kommer in, då används den mer som ett förtryckarorgan och den ger också ett smidigt casus belli mot otrevliga grannar.

De religioner eller sekter som skapas i modern tid finns endast till för att tjäna pengar åt de högsta hönsen...
Citera
2007-01-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

De religioner eller sekter som skapas i modern tid finns endast till för att tjäna pengar åt de högsta hönsen...
Ja precis, eller för att få dem att sätta bomber runt kroppen för att döda så många som möjligt.
Citera
2007-01-12, 19:17
Medlem
Religion är påhittat för att man ska ha något att tro på när allt går dåligt och för att förklara det som inte kan förklaras.
Tror man inte på något så går allt åt helvete.

Jag tror på mig själv. Det räcker.
Citera
2007-01-12, 23:30
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolomgwtf?
Detta har jag läst på flera ställen på flashback men jag tycker själv att det verkar vara en djävulsk planering som måste ligga bakom. Och det tror jag inte härskarna på forntiden hade tid till.

Det krävs ingen vidare planering för att utnyttja folks gudatro. Den har alltid funnits där. Man behöver bara sätta upp ett regelverk, motsvarande en bibel som man sen kan använda till sina syften. Och om du blädrar i bibeln så märker du ganska snart att all "vishet" kanske inte är så vis. Mao, boken är en enda röra.

När väl bollen är i rullning så börjar det hända saker. Efter några generationer så har enorma kyrkor växt fram som systematiskt mjölkar folk på deras resurser och håller folket i shack. Det behöver inte ens följa en uppgjord plan i det läget. Förtrycket bara händer, tills man hamnar i vad vi har idag när folk fortfarande tror men kyrkan tappat makten.

edit: För att förtydliga min poäng så har religionerna haft olika syften beroende på tidsålder. Det finns inget givet "syfte" utan är en konsekvens av folks oförmåga att ifrågasätta.
Citera
2007-01-13, 14:40
Medlem
Nazipolizeis avatar
Eftersom de flesta religioner i teorin är för solidaritet, lika värde respekt osv. så är det föga troligt att det skulle vara makthavarna som startat religionerna. Kristendomen t.ex. har ju gjort väldigt mycket för demokratin etc. även fast många människor har utnyttjat religionen under åren.
En jämförelse är väll att Marx skulle vara Fascist bara för att hans ideologi har missbrukats.

Ganska roligt när man ser hur de första "profeterna" fått sina visioner, tycker inte det skiljer sig så mycket från shizofrent beteende, jag menar inreröster, pratande buskar, medelanden från skyn etc.

religionen har väll som de flesta sagt redan skapats för att förklara oförklarbara ting men inte bara det, den främsta anledningen torde vara att få folk att bete sig på "rätt sätt" jag menar ifall du hade en väldigt bra ideologi som du skulle vilja sprida över världen.
vilket vore bäst att säga:Gör som jag säger så blir allt bra, ELLER gör som gud säger så blir allt bra du hamnar i paradiset, och om du inte gör det blir du straffad, du hamnar i helvetet.
Religionen har ju också varit viktigt och är det fortfarande på det sättet att det får folk att orka leva, att orka vara "goda" osv. Man får ett mål med allting vilket kan vara väldigt viktigt om man inte har ett eget.
Citera
2007-01-14, 04:02
Medlem
ceasarmelans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athena
Ja precis, eller för att få dem att sätta bomber runt kroppen för att döda så många som möjligt.

mycket riktigt, jag tror att religion är något som är skapat av "makthavarna" för att hålla folket i shack... det ligger bara i deras intresse att skapa ett tryck på oss människor att göra som dem säger, fan jag är så jävla full....sorry
Citera
2007-01-14, 05:38
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceasarmelan
mycket riktigt, jag tror att religion är något som är skapat av "makthavarna" för att hålla folket i shack... det ligger bara i deras intresse att skapa ett tryck på oss människor att göra som dem säger, fan jag är så jävla full....sorry

så vilken religion syftar du på som skulle ge "makthavarna" ett större övertag än de hade innan...
läs gärna mitt förra inlägg då jag tycker det ger ett ganska bra svar på varför jag inte anser makthavarna har något att göra med någon religions uppkomst.
Ingen religion jag kan komma på iaf....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in