Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-09, 21:03
  #1
Medlem
Har blivit kallad till intervju till ett jobb som verkar intressant,

http://jobb.monster.se/getjob.asp?JobID=50828914

Jag är civilingenjör och det skulle bli mitt första riktiga jobb som ingenenjör, vad ska jag begära i lön om de frågar?

Enligt Civilingenjörsförbundet så ska en civilingenjör ha ca 26000 i ingångslön men jag vet inte hur vanligt det är att man får det. Teracom är väl statligt och borde ha lite lägre löner, samtidigt är väl lönerna lite högre i Stockholm. Vad skulle ni begära för lön?

Edit: Ändrad länk.
Citera
2007-01-09, 21:28
  #2
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Har blivit kallad till intervju till ett jobb som verkar intressant,

http://jobb.monster.se/getjob.asp?Jo...vw=b&q=teracom

Jag är civilingenjör och det skulle bli mitt första riktiga jobb som ingenenjör, vad ska jag begära i lön om de frågar?

Enligt Civilingenjörsförbundet så ska en civilingenjör ha ca 26000 i ingångslön men jag vet inte hur vanligt det är att man får det. Teracom är väl statligt och borde ha lite lägre löner, samtidigt är väl lönerna lite högre i Stockholm. Vad skulle ni begära för lön?

Stå på dig.

Du ska begära minst 25.000. Tyvärr kommer du få långt under detta, men stå på dig som sagt. Konkurrensen är alldeles för hård, och det finns alldeles för många förrädare som går med på pisslöner och förstör för seriösa.
Citera
2007-01-09, 21:33
  #3
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Har blivit kallad till intervju till ett jobb som verkar intressant,

http://jobb.monster.se/getjob.asp?Jo...vw=b&q=teracom

Jag är civilingenjör och det skulle bli mitt första riktiga jobb som ingenenjör, vad ska jag begära i lön om de frågar?

Enligt Civilingenjörsförbundet så ska en civilingenjör ha ca 26000 i ingångslön men jag vet inte hur vanligt det är att man får det. Teracom är väl statligt och borde ha lite lägre löner, samtidigt är väl lönerna lite högre i Stockholm. Vad skulle ni begära för lön?

Länken OK?
Citera
2007-01-09, 22:13
  #4
Medlem
Någon av de här?
Citera
2007-01-09, 22:40
  #5
Avstängd
Ta Jobbet till Varje Pris

Om Du blir underbetald i början pressa till Dig högre lön sedan eller byt jobb.

Första jobbet är viktigt & man skall inte sabba ett jobb om man inte har ett likvärdigt jobb pga lönen.

Jag skulle säga - om jag är nyutexaminerad - att jag förutsätter att företaget har en rimlig lönepolicy för folk med kvalificerad utbildning & jag tycker att jobbet är så intressant och utvecklande att jag inte vill bli ställd åtsidan därför att jag begär för hög lön.

Vad har tidigare anställda i motsvarande situation fått?

Det låter väl någorlunda OK för min del &så även om jag hade hoppats på lite bättre (dålig lön).

Det tycker jag låter bra - jag är mycket nöjd med den ingångslönen (om det är vettigt eller bra betalt).
Citera
2007-01-09, 22:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Om Du blir underbetald i början pressa till Dig högre lön sedan eller byt jobb.

Första jobbet är viktigt & man skall inte sabba ett jobb om man inte har ett likvärdigt jobb pga lönen.

Jag skulle säga - om jag är nyutexaminerad - att jag förutsätter att företaget har en rimlig lönepolicy för folk med kvalificerad utbildning & jag tycker att jobbet är så intressant och utvecklande att jag inte vill bli ställd åtsidan därför att jag begär för hög lön.

Vad har tidigare anställda i motsvarande situation fått?

Det låter väl någorlunda OK för min del &så även om jag hade hoppats på lite bättre (dålig lön).

Det tycker jag låter bra - jag är mycket nöjd med den ingångslönen (om det är vettigt eller bra betalt).

Självklart vill jag ta jobbet då det verkar passa mig, men man ska ju inte acceptera vilken lön som helst. Läste en annan platsannons där de erbjöd 95 kr i timmen för en civilingenjör, det är för lågt.
Citera
2007-01-09, 22:50
  #7
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Har blivit kallad till intervju till ett jobb som verkar intressant,

http://jobb.monster.se/getjob.asp?JobID=50828914

Jag är civilingenjör och det skulle bli mitt första riktiga jobb som ingenenjör, vad ska jag begära i lön om de frågar?

Enligt Civilingenjörsförbundet så ska en civilingenjör ha ca 26000 i ingångslön men jag vet inte hur vanligt det är att man får det. Teracom är väl statligt och borde ha lite lägre löner, samtidigt är väl lönerna lite högre i Stockholm. Vad skulle ni begära för lön?

Edit: Ändrad länk.

JAg skulle kontaka det lokala facket på Teracom och stämma av lite vad som kan vara rätt. De är definitivt intresserade av att du får "rätt" lön.
Citera
2007-01-10, 00:05
  #8
Medlem
begär 28-30 och gå med på 25 i värsta fall under provanställning, sedan förhandlar du igen och hoppas på mer. Sälj dig absolut inte för billigt. Svenska ingenjörslöner är alldels för låga.
Citera
2007-01-11, 23:27
  #9
Avstängd
95 kr i Tim - Sinnesrubbat men

Gå med i/kontakta facket sa någon.

Varför inte ta jobbet för 95 kr/tim (i värsta fall) dra igenom 6 månaders provanställning & förhoppningsvis bli fast & DÄREFTER GÅ MED I FACKET & kriga fram bättre lön om villkoren är skit.
Citera
2007-01-12, 08:46
  #10
Medlem
milks avatar
95 kr/tim för civiliing.-jobb ...En städare tjänar ju nästan lika mycket...JAG tjänar 30 kr bättre än det UTAN c.i-utbildning och jag är just fyllda 19...Nejdu, gå inte med på det!
Citera
2007-01-12, 08:57
  #11
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Gå med i/kontakta facket sa någon.

Varför inte ta jobbet för 95 kr/tim (i värsta fall) dra igenom 6 månaders provanställning & förhoppningsvis bli fast & DÄREFTER GÅ MED I FACKET & kriga fram bättre lön om villkoren är skit.
95 kr/tim kan du tjäna som telefonförsäljare, knappast en acceptabel lön för en civilingenjör.
Citera
2007-01-12, 10:09
  #12
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Om Du blir underbetald i början pressa till Dig högre lön sedan eller byt jobb.

Första jobbet är viktigt & man skall inte sabba ett jobb om man inte har ett likvärdigt jobb pga lönen.



Väldigt bra svar. Jag är av helt samma åsikt - faktum är att lönen i för ditt första jobb är inte så viktigt, viktigast är att du kommer in på marknaden och får lite jobberfarenhet och då får du större leverage när du ska förhandla fram bättre lön eller söker dig till en annan arbetsgivare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback