Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-09, 20:41
  #1
Medlem
Apelsinens avatar
Ja topic säger väl det mesta, räcker det att man har läst 2500 poäng för att ta studenten. Eller krävs det att man har gått 3 år på en och samma linje, bytte efter 1 år på el till IT och kommer till sommaren ha läst ca. 2800 poäng och undrar om det räcker för att kunna ta studenten med alla gamla polare från högstadiet?
Citera
2007-01-09, 21:00
  #2
Medlem
Jag gick ut natur 2000, då hade jag 2150 poäng tror jag, men de kanske har gjort om sen dess.
Citera
2007-01-09, 22:24
  #3
Medlem
Om dina 2800 poäng räcker eller inte går inte att svara på. Det beror på vilka 2800 poäng du har tagit och hur ditt program är utformat. Du måste ta alla kärnämnen och karaktärsämnena hörande till ditt program såväl som 2500 poäng totalt. Vanligtvis börjar man ju i ettan med många kärnämnen varför det kan gå relativt smärtfritt att byta åtminstonde mellan två snarlika program. Det borde inte vara något problem för dig att skrapa ihop till en studentexamen, prata för all del med din studievägledare om du vill vara säker. Man måste i alla fall inte gå tre år på samma linje.
Citera
2007-01-09, 23:01
  #4
Medlem
Vad jag vet så tar väl alla studenten nu för tiden?

Normala mängden gymnasie poäng är väl 2500 vad jag vet men du kan ju läsa in fler kurser som t.ex, Matte B,C,D,E osv och vad du nu vill.

Jag räknar med att få 2400-2450 poäng när jag går ut och ingen av dom studievägledare eller lärare jag har i skolan nu har sagt eller nämnt något om att det inte skall räcka.

Men det är nog enklare om du frågar en studievägledare eller något på din skola antar jag, finns säkert massa undantag precis som med hela Sveriges skolsystem.

Mvh,
Viperia
Citera
2007-01-10, 13:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viperia
Jag räknar med att få 2400-2450 poäng när jag går ut och ingen av dom studievägledare eller lärare jag har i skolan nu har sagt eller nämnt något om att det inte skall räcka.

Men det är nog enklare om du frågar en studievägledare eller något på din skola antar jag, finns säkert massa undantag precis som med hela Sveriges skolsystem.

Du får endast ut ett samlat betyg om du har under 2500 poäng. Ett undantag skulle kunna vara att du fått ett s k reducerat program beviljat av din rektor. Det är värt att kolla upp det där, det kan ju vara så att du inte har 100% koll och får ut 2500, men checka för säkerhets skull.
Citera
2007-01-10, 14:01
  #6
Medlem
Dan-Banans avatar
Man får väl ha ett antal underkända poäng har jag för mig iallafall, tror det var runt 150 eller så, och fortfarnade ta studenten.
Citera
2007-01-10, 16:49
  #7
Medlem
BBRs avatar
Måste läsa 2500 poäng, varav 90 % utav detta måste vara godkänt.

Desutom måste alla kärnämnen vara godkända.

När du gjort det så kan du ta "Studenten"

Källa: Studie och yrkesvägledare på mitt gymnasie.
Citera
2007-01-10, 19:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Du får endast ut ett samlat betyg om du har under 2500 poäng. Ett undantag skulle kunna vara att du fått ett s k reducerat program beviljat av din rektor. Det är värt att kolla upp det där, det kan ju vara så att du inte har 100% koll och får ut 2500, men checka för säkerhets skull.
Grejen är den att jag har kurser sedan tidigare också som jag läste på ett annat gymnasie så jag har lite extra poäng sedan tidigare.

Men nu har ju inte alla det så bra som jag. :P

Mvh,
Viperia
Citera
2007-01-10, 22:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBR
Måste läsa 2500 poäng, varav 90 % utav detta måste vara godkänt.

Desutom måste alla kärnämnen vara godkända.

När du gjort det så kan du ta "Studenten"

Källa: Studie och yrkesvägledare på mitt gymnasie.

Det stämmer inte helt faktiskt, vad de än säger. Kraven ovan är för ett av flera sätt att få grundläggande behörighet till högskolan, inte slutbetyg i sig, det är inte riktigt samma sak och blandas ihop ibland. Det finns heller inga krav på att alla kärnämnen måste vara godkända. Däremot kan det finnas speciella kurskrav för särskild behörighet till vissa program.

Här kan du läsa högskoleverkets information om grundläggande och särskild behörighet:

http://www.hsv.se/densvenskahogskola...800057294.html

Här får du också en bättre källa från Skolverket som förklarar vad slutbetyg är:

Eleven skall få slutbetyg när de gått igenom ett nationellt program eller ett specialutformat program och fått betyg på alla kurser och det projektarbete som ingår i elevens studieväg. En elev som gått ett individuellt program skall få slutbetyg efter att ha fullföljt den studieplan som lagts upp för eleven

Källa: Likvärdig Bedömning och betygssättning s. 54

http://www.skolverket.se/content/1/c4/08/77/del2.pdf

Du måste alltså ha 2500 poäng och ovanstående krav för högskolebehörighet men kan ha 2500 poäng IG och ändå ta ut ett slutbetyg. Samlat får du om du uppnår under 2500 poäng (streck i ett eller flera ämnen).

Dessa källor tycker jag du ska visa för dina studievägledare. Jag hoppas verkligen att det är du som fått detta om bakfoten och inte dem, då ska de skämmas. Det finns dock gymnasieskolor som har felaktig information på sina hemsidor har jag märkt, bland annat det där om kärnämnen. Skrämmande.
Citera
2007-01-11, 10:31
  #10
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Ja topic säger väl det mesta, räcker det att man har läst 2500 poäng för att ta studenten. Eller krävs det att man har gått 3 år på en och samma linje, bytte efter 1 år på el till IT och kommer till sommaren ha läst ca. 2800 poäng och undrar om det räcker för att kunna ta studenten med alla gamla polare från högstadiet?

Jag gick Sam (med sam i inriktning) och fick sammanlagt 2500. Är inte det standard?

Ta det lugnt. Vilken nolla som helst (säger inte att DU är en men du fattar) får springa ut nuförtiden. Förr i tiden var det däremot annorlunda (minns fars historier).
Citera
2007-01-11, 11:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Jag gick Sam (med sam i inriktning) och fick sammanlagt 2500. Är inte det standard?

Ta det lugnt. Vilken nolla som helst (säger inte att DU är en men du fattar) får springa ut nuförtiden. Förr i tiden var det däremot annorlunda (minns fars historier).

Japp, det var annorlunda med realexamen, det var bara att gå ut bakdörren om man inte klarade sig. Nuförtiden kan du ju inte bli nekad till något, det är klart att man får köpa studentmössa och delta i allting även fast man har ett samlat betyg. Har man dock allt för många streck så kan man få gå om ett år, men det finns inga exakta regler för det, det avgörs nog från fall till fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback