Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-09, 20:41
  #1
Medlem
micke_hs avatar
Vilka ämnen måste man läsa? Mig veterligen så finns det ingen ingenjörsutbildning, åtminstone inte en som man blir ing. direkt. Men det finns ju civil-ingejörsutbildningar. Men vanlig ingentinggörer då?
Citera
2007-01-09, 20:50
  #2
Medlem
ojz0rs avatar
Du måste väl bli ingenjör inom just något, eller är jag helt fel ute?
Citera
2007-01-09, 20:53
  #3
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Du måste väl bli ingenjör inom just något, eller är jag helt fel ute?

Jag vet inte därför frågar jag! Det fanns något förut som hette gymnasieingenjör och det blev man om man läste 4 år teknisk. Fast den linjen är ju borta nu vad jag förstår från gymnasiet. Men en mattelärare som jag har nu frågade våran klass om vi skulle bli ingenjörer, så därav intresset.
Citera
2007-01-09, 21:10
  #4
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Vilka ämnen måste man läsa? Mig veterligen så finns det ingen ingenjörsutbildning, åtminstone inte en som man blir ing. direkt. Men det finns ju civil-ingejörsutbildningar. Men vanlig ingentinggörer då?

Som du själv nämnde finns ju civ.ingenjörer och gymnasieingenjörsutbildningarna är borta, dock glömde du högskoleingenjörsutbildningarna (vill minnas att det motsvarar ungefär vad som kallades "mellaningenjör" förr i världen).
För denna så krävs tio poäng matematik och 60 poäng i tekniskt huvudämne för att få ut högskoleingenjörsexamen.
Citera
2007-01-09, 22:10
  #5
Medlem
Har för mig att ingenjör inte är en skyddad titel. Bara civilingenjör är det.
Citera
2007-01-09, 22:56
  #6
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Som du själv nämnde finns ju civ.ingenjörer och gymnasieingenjörsutbildningarna är borta, dock glömde du högskoleingenjörsutbildningarna (vill minnas att det motsvarar ungefär vad som kallades "mellaningenjör" förr i världen).
För denna så krävs tio poäng matematik och 60 poäng i tekniskt huvudämne för att få ut högskoleingenjörsexamen.

Så mina 50poäng(tror att det var 50 poäng) matte c och d, samt mekanik och process genererar en ingentinggörer-titel? Coolt! Jag har även läst 3 år industriell Teknisk i gymnasiet..
Citera
2007-01-09, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Så mina 50poäng(tror att det var 50 poäng) matte c och d, samt mekanik och process genererar en ingentinggörer-titel? Coolt! Jag har även läst 3 år industriell Teknisk i gymnasiet..

Han menar högskolepoäng, 1 högskolepoäng ska motsvara 40 studietimmar. En kurs på gymnasiet på 50 h är alltså ca 1 högskolepoäng.
Citera
2007-01-10, 00:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Han menar högskolepoäng, 1 högskolepoäng ska motsvara 40 studietimmar. En kurs på gymnasiet på 50 h är alltså ca 1 högskolepoäng.

ehhh, nej. Nivån mellan gymnasiekurser och universitetskurser är inte riktigt samma. En gymnasiepoäng är en gymnasiepoäng och kommer aldrig kunna översättas till akademiskapoäng.
Citera
2007-01-10, 00:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Så mina 50poäng(tror att det var 50 poäng) matte c och d, samt mekanik och process genererar en ingentinggörer-titel? Coolt! Jag har även läst 3 år industriell Teknisk i gymnasiet..


Tror du verkligen det?
Citera
2007-01-10, 10:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Har för mig att ingenjör inte är en skyddad titel. Bara civilingenjör är det.

Det kallas inte längre civ.ingenjör, det är helt väck.
Citera
2007-01-10, 10:42
  #11
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Som du själv nämnde finns ju civ.ingenjörer och gymnasieingenjörsutbildningarna är borta, dock glömde du högskoleingenjörsutbildningarna (vill minnas att det motsvarar ungefär vad som kallades "mellaningenjör" förr i världen).
För denna så krävs tio poäng matematik och 60 poäng i tekniskt huvudämne för att få ut högskoleingenjörsexamen.


Nu vet jag inte om det är så generellt med högskoleingenjör som du säger, men tex jag läser till högskoleingenjör inom datateknik, den är på 120p, alltså 3 år
Citera
2007-01-10, 12:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixlo
Det kallas inte längre civ.ingenjör, det är helt väck.

Det civ.ing. heter fortfarande civ.ing. och är en skyddad titel. Det som hänt/händer är att utbildningarna ökas från 180p till 200p så att examen blir en fullvärdig master. Men i Sverige kan man fortfarande kalla sig civ.ing.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback