2010-08-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Men Gimmersta är väl samtidigt en jordbruksfastighet etc. så det går väl inte att jämföra med en villa eller en herrgård utan särskilt mycket mark? Om det går att bedriva affärsmässigt jordbruk springer väl priset iväg en del också? 350 miljoner måste vara i särklass dock... Det var ju något slott till salu för något år sen för en herrans massa pengar, men det var väl 125 miljoner eller något sånt?

Visst är det så. Säteriet säljs nog även som ett AB eller dylikt och då inte heller hamnar på "Dyraste 2010" listorna eller någonting sådant. Det sägs dock att en av anledningarna till att det är till salu är att ägaren helt enkelt inte får jordbruket att gå runt, och inte får bygglov för diverse "utbyggnader".

Du kanske syftar på Sandemar?
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid949.dbp.asp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl...alu_305962.svd

Står ju inte vad det såldes för, men jag kan tänka mig att Sandemar hade rätt många spekulanter på grund av sitt läge, areal samt hur otroligt bra skick hela byggnaden och dess utbyggnader verkligen är. 4 Kilometer ifrån dalarö, 4.600 hektar, otrolig historia.
Ett under att det finns kvar efter ryska härjningarna!
Senast redigerad av oskarrr 2010-08-08 kl. 00:59.
Citera
2010-08-08, 11:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrr
Visst är det så. Säteriet säljs nog även som ett AB eller dylikt och då inte heller hamnar på "Dyraste 2010" listorna eller någonting sådant. Det sägs dock att en av anledningarna till att det är till salu är att ägaren helt enkelt inte får jordbruket att gå runt, och inte får bygglov för diverse "utbyggnader".

Du kanske syftar på Sandemar?
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid949.dbp.asp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl...alu_305962.svd

Står ju inte vad det såldes för, men jag kan tänka mig att Sandemar hade rätt många spekulanter på grund av sitt läge, areal samt hur otroligt bra skick hela byggnaden och dess utbyggnader verkligen är. 4 Kilometer ifrån dalarö, 4.600 hektar, otrolig historia.
Ett under att det finns kvar efter ryska härjningarna!

Ja, det var nog det slottet. Det stod ju i första artikeln att det var ute för närmare en halv miljard så jag var helt ute och cyklade med prisuppgiften däremot... Sandemar känns ju som en mer unik fastighet precis som du säger, med en rik historia på köpet. Men ändå undrar man lite vem som köper, det kan ju inte finnas många i Sverige som har pengar till något sånt. Mäklarna brukar alltid vara så jäkla optimistiska i artiklarna. "Vi har kontakt med ett flertal spekulanter" etc. Men ofta känns det lite som med Torekov-huset för 20 miljoner, att det mest handlar om att göra reklam för mäklaren. I själva verket är nog många väldigt exklusiva objekt ganska svårsålda. Köparen ska ju inte bara ha pengarna utan ska också vilja ha just det objektet...
Citera
2010-08-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ja, det var nog det slottet. Det stod ju i första artikeln att det var ute för närmare en halv miljard så jag var helt ute och cyklade med prisuppgiften däremot... Sandemar känns ju som en mer unik fastighet precis som du säger, med en rik historia på köpet. Men ändå undrar man lite vem som köper, det kan ju inte finnas många i Sverige som har pengar till något sånt. Mäklarna brukar alltid vara så jäkla optimistiska i artiklarna. "Vi har kontakt med ett flertal spekulanter" etc. Men ofta känns det lite som med Torekov-huset för 20 miljoner, att det mest handlar om att göra reklam för mäklaren. I själva verket är nog många väldigt exklusiva objekt ganska svårsålda. Köparen ska ju inte bara ha pengarna utan ska också vilja ha just det objektet...

Nä det är nog väldigt få som har råd, speciellt i Sverige. Man får hoppas att nuvarande ägaren förstår historian bakom och förstår/bryr sig om det historiska i det hela. Allt för ofta är det ju personer som öppnar, gud förbjude, någon konferensanläggning och river halva inredningen för att "få en mer öppen planlösning så det passar i köket med våra rostfria frysar."

Jag har för mig att det var på tal om att stycka av tomter osv vid tiden det såldes. Vad jag har hört så är ägaren mycket sällan ens i slottet. Personen som köpte Sandemar heter för övrigt Karin Nordin Mattson.

Haha, jo det ju underbart när diverse blaskor skriver " Rekordhuset i Torekov, 96kvm för 20 miljoner!!"
och då har det inte ens blivit sålt eller haft spekulanter eftersom mäklaren har satt fantasipriser. Det är ju rent rövslickeri och man undrar ju ibland om tidningarna får någon provision i vissa affärer. Här har vi utmärkta "artiklar" som illustrerar rövslickeriet:
Citat:
Stjärnmäklare öppnar eget i Stockholm!!
http://di.se/Default.aspx?pid=23408_...lePageProvider
Citat:
Bondstjärna köpte lägenhet av Eklund!!
http://di.se/Default.aspx?tr=272805&...clePageProvide

När du nämde Torekovsaffären så minns jag artikeln i DI, rövslickeri i vanlig ordning, jag citerar:

Citat:
Uppdaterad 2008-06-18 15:53 "Det är många som ringer på det. Vi går in i en hektisk tid nu när tennisfolket kommer så på en månad ska det nog vara borta."
http://di.se/Templates/Public/Pages/...lePageProvider

Vet inte om det fortfarande är ute, men det låg ute i alla fall nått år.. suck.
Senast redigerad av oskarrr 2010-08-08 kl. 16:43.
Citera
2010-08-08, 17:30
Medlem
Citat:
Vet inte om det fortfarande är ute, men det låg ute i alla fall nått år.. suck.

Det ligger fortfarande ute och mäklaren är förbannat patetisk. Har varit ute i mer än två år nu.
Dock är det inte ovanligt, varken att exklusiva objekt ligger ute länge eller att mäklaren för dito säger att "affären snart är i hamn".
Torekovhuset har varit med i di minst tre gånger, varför förstår jag inte.
Citera
2010-08-08, 19:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Det ligger fortfarande ute och mäklaren är förbannat patetisk. Har varit ute i mer än två år nu.
Dock är det inte ovanligt, varken att exklusiva objekt ligger ute länge eller att mäklaren för dito säger att "affären snart är i hamn".
Torekovhuset har varit med i di minst tre gånger, varför förstår jag inte.

Precis, det var det också. Huset var med i DI ett antal gånger, så de skrev inte bara om det en gång... Det känns ju som att mäklaren måste ha någon privat relation med någon på DI för att få till det. Så intressant är det ju faktiskt inte. Speciellt som det nästan blir dålig publicitet när det är ute gång på gång... Men att det är osäljbart skriver de förstås inte i DI-artiklarna
Citera
2010-08-08, 22:02
Medlem
Citat:
Precis, det var det också. Huset var med i DI ett antal gånger, så de skrev inte bara om det en gång... Det känns ju som att mäklaren måste ha någon privat relation med någon på DI för att få till det. Så intressant är det ju faktiskt inte. Speciellt som det nästan blir dålig publicitet när det är ute gång på gång... Men att det är osäljbart skriver de förstås inte i DI-artiklarna

Huset är inte ens unikt, har sett flera fritidshus bla i Bohuslän men även andra i Torekov som också är små och där dem går ut med liknande eller högre priser. Ändå har det inte resulterat i någon di-artikel. Så som du säger någon relation med di måste denne Darpö ha.
Citera
2010-08-08, 22:08
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Huset är inte ens unikt, har sett flera fritidshus bla i Bohuslän men även andra i Torekov som också är små och där dem går ut med liknande eller högre priser. Ändå har det inte resulterat i någon di-artikel. Så som du säger någon relation med di måste denne Darpö ha.

Nej, precis. Huset är inte ens unikt och ändå skriver de om det flera gånger. Det är märkligt. Jag undrar lite dock vem som handlar det huset för de pengarna, med tanke på vad man kan få för samma pengar någon annanstans. Riktig lyx, rejäla hus som är riktigt fina och rymliga. Det där var ju i dåligt skick också. Men de har uppenbarligen ingen brådska att sälja eftersom det ligger ute år efter år med samma pris...
Citera
2010-08-08, 23:12
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Personen som köpte Sandemar heter för övrigt Karin Nordin Mattson.

Det säger ganska mycket om vår tid när en Mattson köper ett slott av ätten Braunerhielm.
Citera
2010-08-09, 05:32
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anachronismos
Det säger ganska mycket om vår tid när en Mattson köper ett slott av ätten Braunerhielm.

Vad är problemet med det menar du?
Citera
2010-08-09, 07:12
Medlem
Citat:

Haha.. så kan man ju se på det!
Citera
2010-08-09, 11:35
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Vad är problemet med det menar du?

Att slott likt Sandemar i århundraden förvaltats av ätter likt Braunerhielm och på så sätt bevaras ovärdeliga kulturskatter. Vem vet vad Karin Nordin Mattson kommer att göra med Sandemar. Hon är trots allt involverad i fastighetsbolaget John Mattson som mest verkar bygga gallerior och inte direkt lämplig som förvaltare av ett slott som Sandemar. Detta bevisar bara hur viktig fideikomisslagstiftningen är, ty kom ihåg visdomsorden: "Slott köper man inte, de ärver man."
Citera
2010-08-09, 12:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Att slott likt Sandemar i århundraden förvaltats av ätter likt Braunerhielm och på så sätt bevaras ovärdeliga kulturskatter. Vem vet vad Karin Nordin Mattson kommer att göra med Sandemar. Hon är trots allt involverad i fastighetsbolaget John Mattson som mest verkar bygga gallerior och inte direkt lämplig som förvaltare av ett slott som Sandemar. Detta bevisar bara hur viktig fideikomisslagstiftningen är, ty kom ihåg visdomsorden: "Slott köper man inte, de ärver man."

Jag tror inte att företagare generellt är sämre på att förvalta slott än gammeladeln. Den som köper ett slott så pass dyrt lär vara intresserad av den historiska aspekten, annars finns det ju en jävla massa andra hus och gods man kan köpa för en bråkdel av pengarna. Sen med tanke på hur simpla många av barnen från "fina" familjer verkar vara numera så vete fan om de klarar av att förvalta något alls. De verkar mest vilja hänga på Stureplan och köra sportbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in