• 1
  • 2
2007-01-09, 16:20
Medlem
Överklassen har ju självklart en massa pengar för skulle dom inte ha det skulle dom inte klassas som överklass.
Oftast har dessa "överklassare" väldigt stora hus.
Ibland för stort och onödigt hus... men hey, det skulle jag också ha om jag hade pengar.

Själv blir jag fascinerad av dessa hus för jag älskar arkitektur och man vet att det är inte oftast är någon lowlife ägare bakom detta huset.
Om prislappen är 30 mille eller mer så har man oftast (förutom Paris Hilton bla.) preserat något för att kunna köpa huset.

Jag kan säga att jag känner en familj som bor, t.o.m. byggt sitt sådant här stora och dyra hus.
Stört exklusivt hus.
All teknik, elektronik, finesser och saker.
Tomten - läget, usch nice.
Dom har villan i USA.

Har ni några erfarenheter av lyxvillor, ni kanske t.o.m. bor i en själv.
När jag bodde hos dem så kändes de exakt som Ryan i The OC.
Komma in i en helt ny värld, träfffa personer man nog aldrig skulle mött annars och gå på ställen man inte ens skulle komma in.
Nog dags att hälsa på dom snart igen, åka med deras vattenskotrar å ha kul
Citera
2007-04-27, 17:30
Medlem
Nå, ingen som har nåt att berätta?
Citera
2007-04-27, 19:56
Bannlyst
Underbart hus på strandvägen i en stad jag inte tänker nämna.

Köket med en köks-ö och gas-spis.

Det som imponerar mest på mig, som smartskalle är bokhyllorna och stereon... och den enormt påträngande FRÅNVARON av tv i de regioner man brukar huset!

Tv är white trash! Platt-tv är WHITETRASH med lån! TV3 är hjärnskador!

Liten lättskött trädgård. Stort garage, där man kan mecka hobbyfordonen, trots att bruksfordonen får plats de med.

Nästan perfekt.

Men så bor inte jag, så bor en av mina närmaste vänner.
Citera
2007-04-27, 19:58
Medlem
sannolikeheten är rätt låg att någon på fb har upplevt riktigt fetingboende, kanske om det finns nån som lyckats sätta någon av systrarna lundbergs i deras farsas residence. Annars så finns det inte så många fetingvillor etc. 200kvm vindsvåning eller sekelskifteshus i skärgården är apdyra boenden, men upplevelsen är inte så speciell. Finns inte så mkt "värre" i Sverige. Ta Göran Perssons herrgård, känns den speciell eller unik och häftig... nä... inte direkt... fast ändå ett boende som är omöjligt för gemene man att uppnå. Att traska omkring i en adelsherrgård från 1700-tal, visst unikt... men ungefär lika upphetsande som att gå på museum.

Det som är så jävla tråkigt med sverig, finns inget utrymme för tokvillor och hus. Ge mig ett hus med 15 meter i takhöjd på minst 1000 kvm och det börjar bli intressant.
Citera
2007-04-27, 20:06
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
sannolikeheten är rätt låg att någon på fb har upplevt riktigt fetingboende, kanske om det finns nån som lyckats sätta någon av systrarna lundbergs i deras farsas residence. Annars så finns det inte så många fetingvillor etc. 200kvm vindsvåning eller sekelskifteshus i skärgården är apdyra boenden, men upplevelsen är inte så speciell. Finns inte så mkt "värre" i Sverige. Ta Göran Perssons herrgård, känns den speciell eller unik och häftig... nä... inte direkt... fast ändå ett boende som är omöjligt för gemene man att uppnå. Att traska omkring i en adelsherrgård från 1700-tal, visst unikt... men ungefär lika upphetsande som att gå på museum.

Det som är så jävla tråkigt med sverig, finns inget utrymme för tokvillor och hus. Ge mig ett hus med 15 meter i takhöjd på minst 1000 kvm och det börjar bli intressant.

Göran Persson bor i ett nybyggt hus, inte 1700-tal.

Jag gillar feta hus, men föredrar Sydeuropa. Där gränsen mellan ute och inne är borta. Svenskar som byggt så trots vårt klimat förtjänar kredd.
Citera
2007-04-27, 20:07
Medlem
Fula Gubbens avatar
Fula Gubben har förvisso besökt en del ståndsmässiga boenden, där minsta inredningsdetalj har varit genomtänkt och dyr. Den totala effekten av detta blir lätt surrealistisk, som att kliva in i en film... särskilt om det dessutom är ett rejält stort hus. You do the math

Det man kan konstatera är att det finns folk i Sverige som bor i hus som ser ut ganska exakt som föreställningen om hur "rich people" bor. Förutsatt att man inte känner sig obekväm (t ex genom att vara illa klädd eller obekant med de sociala koderna) så är det en väldigt trevlig upplevelse.

En annan sak är att inte döma hunden efter håren -- insidan på ett hus kan vara väldigt annorlunda mot utsidan. Läge, byggnadsstil, geografi och topologi är svårt att göra något åt, till skillnad från inredningsstandard. Så bäst är att inte säga något förrän man gått husesyn på insidan.

Specialritade knäppgöksvillor är ovanliga i Sverige, jäpp. Dessutom är de flesta rika överklassare konservativa och statusorienterade. Så det blir lyxigt, men inte särskilt spännande.

- F.G
Citera
2007-04-27, 20:13
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Nå, ingen som har nåt att berätta?

Vad vill du veta? Hur dem har byggt allt? Hur eletroniken fungerar? Vem det är som lägger stålar? Vad för special saker som används ect?

Bor själv. har blivit uppväxt, har vänner och bekanta samt sett uppbyggnaden i hus och lägenheter som folk anses spektatulära!
Citera
2007-04-27, 20:16
Medlem
skinner5000s avatar
Min tomtgranne ute vid havet har ett åttkantigt hus som ser lite ut som en ihoptryckt fyr.
Otroligt orginellt med 5 eller 6 meters takhöjd i mitten. Visst är huset på "bara" 160kvm eller så, men otroligt charmigt och speciellt, speciellt då det ligger vid havet.
Citera
2007-04-27, 20:17
Medlem
NoHeros avatar
bodde under några år i min ungdom i ett stort lyxigt hus i ett lyxområde utanför en större svensk stad. pappa hade ett företag som gick bra och huset köptes in av företaget som representationsvilla fast egentligen var det hans privata bostad.. efter några år när föräldarna skildes såldes också huset då han flyttade ifrån stan..

med tanke på min ringa ålder (8-10 år) så märkte jag inte utav någon skillnad, folk tyckte om att bada i våran pool eller ifrån våran brygga, men villan jag bodde i innan hade också pool (även om det var mindre och saknade intilliggande sjö).

jag hade dock inte haft något emot att bo där hela min uppväxt, hade nog kunnat ha ordentliga poolfester där när man var 18 år :] tjejerna hade nog flockats.. huha
Citera
2007-04-27, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det man kan konstatera är att det finns folk i Sverige som bor i hus som ser ut ganska exakt som föreställningen om hur "rich people" bor. Förutsatt att man inte känner sig obekväm (t ex genom att vara illa klädd eller obekant med de sociala koderna) så är det en väldigt trevlig upplevelse.

Är man rätt person ÄR man inte illa klädd. Jag har ALDRIG varit illa klädd.

Lite som kungen, han sade vid något tillfälle att det var den största tillgången med att vara konung - man är ALDRIG fel klädd. Om alla andra skiljer sig är det DE som har fel.

Nu är jag inte kungen. Jag smyger bara omkring som ... smygintellektuell.
Citera
2007-04-27, 20:26
Medlem
Riddarens avatar
Som sagt, vad vill du veta?
Citera
2007-04-27, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Överklassen har ju självklart en massa pengar för skulle dom inte ha det skulle dom inte klassas som överklass.
Det där är ett spekulativt antagande. Överklassen (eller som det egentligen heter; adeln) var förr ett skattebefriat frälse som värdemässigt stod över den vanlige borgaren eller bonden. Därav "över"klassen. Man blev belönad med adelstitel som tack för något man gjort för landet eller kungen. Folk blev ibland adlade för rena struntsaker som exempelvis att de lånat ut pengar till kungen. Borgaren Gustav Jönsson kunde efter att ha lånat ut pengar till knugen i krigstid bli adlad Silfversparre och därigenom i folkmun tillhöra "överklassen" trots att han egentligen köpt sin titel. Det var dock inte alla inom överklassen som var hejdlöst rika, särskilt inte bland de nyadlade. Så är det fortfarande. Bara för att man heter Carl von Sprett så betyder det inte automatiskt att man har bekymmer att få igen locket på kassalådan. Överklass är inte synonymt med rikedom. Allas vår vän Peder Fogstrand är ett tydligt exempel på det, han tjänar inga större summor och har betalningsanmärkningar (källa: Ratsit) trots att han är adlig.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in