Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Är sjukt nervös över att börja juristprogrammet.
Har tidigare läst ett praktisk program på gymnasiet där det inte var speciellt mycket pluggandet. Sen nu efter gymnasiet (snart ett år) har jag i stort sett inte gjort någonting. Bara jobbat lite och gjort en del prövningar på Komvux i olika ämnen. Är det svårt att komma in i pluggandet igen?
Har dessutom inte skrivit förhand på hur länge som helst eftersom under hela gymnasiet hade vi datorer som man antecknade på under lektionen. Utöver detta har jag lite talfel och stavar ganska dåligt. Känns som om jag redan nu inte kommer klara någon tenta pga att jag skriver sjukt söligt och stavar dåligt. Dock har jag trots detta kunnat gått ut gymnasiet med högsta betyg i det mesta.
Kan någon som jag lyckas på juristprogrammet eller är det kört :P ?
Jag tänkte precis som du innan jag började. Jag går visserligen bara T1, så har inte någon stor erfarenhet på programmet, men jag kan ge dig min personliga bild av saken. Många studenter vill få juristprogrammet att verka som en extremt svår utbildning där man behöver vara smart och hej & hå. Skitsnack enligt min mening.
Jag tvivlade på om jag skulle klara mig innan jag började, precis som du gör nu, men det är inte SÅ himla svårt som du antagligen har hört. Som jag sa går jag endast T1, men jag ser fortfarande inte varför det skulle bli någon slags omöjlig uppgift som är extremt svår i framtiden. Har bekanta som läser högre terminer än mig och vissa är klara, de påstår inte något annat heller. Det svåra är att få AB i allt, då krävs det mycket arbete.
Jag har också en del läs- och skrivsvårigheter och spelar hockey på fritiden, vilket gör att jag inte kan sitta ens i närheten av 8 h/dag och plugga. Lägg till att jag absolut inte är smartare än en normal individ. Jag fick AB på första tentan och känner att jag har stor chans att få AB på nästa tenta också. Har inte stött på några svårigheter än så länge. Det är klart att det kommer komma kurser som är sjukt tuffa att få AB på, men att få B/Ba är inget problem om du bara läser och går på föreläsningarna.
För att komma in på programmet läste jag upp tio betyg från gymnasiet till MVG. Jag sög på HP och fick bara 1,2, så jag tog den långa vägen istället och läste upp tio ämnen. Har aldrig varit speciellt bra i skolan, så trodde att jag inte skulle klara mig en vecka ens.
Hoppa på och testa, du kommer märka att alla överdriver hur himla svårt det är. Var dock beredd på att du kommer behöva läsa en hel del text på juristprogrammet.
Tro på dig själv och kör hårt. Du ska bara veta hur många pappskallar det är som går på juristprogrammet och klarar sig.
Lycka till!